Final Score

14-01-2016

6

Final Score (DVD)

Richard Brown (Chris Mitchum) heeft zijn hectische leven in Amerika de rug toegekeerd en woont nu samen met zijn vrouw en zoon in Indonesië. Hoewel Brown hoopt op een rustige periode met zijn gezin, kan zijn oude leven als militair hem maar niet loslaten. Lokale crimineel Hawk (Mike Abott) wil hem koste wat kost dood hebben, zodat de beoogde groei van zijn criminele organisatie zonder problemen doorgang kan vinden. Op de dag dat Hawks handlangers Browns huis binnendringen treffen zij alleen zijn vrouw en zoon aan, op wie zij zich op afschuwelijke wijze botvieren. Richard Brown zweert wraak en zal niet rusten tot alle daders en Hawk zelf pijnlijk tot hun einde zijn gekomen.

Regisseur Arizal is één van de beroemdste en productiefste regisseurs van Indonesië uit de vorige eeuw. Tussen 1974 en 2000 heeft hij 58 films gemaakt in uiteenlopende genres. In de Westerse wereld is de regisseur vrijwel onbekend, waar met het uitbrengen van Final Score uit 1988 wellicht verandering in komt. Wat als eerste opvalt is het lage budget waarmee de film gemaakt is. De montage is erg amateuristisch, het verhaal is erg summier en inconsistent en Final Score kabbelt een groot deel van de tijd. Zodra de film momentum krijgt, is er echter genoeg actie in de stijl van Robert Rodriguez om plezier van te hebben, inclusief verschillende grote ontploffingen. Alles komt zeer goedkoop en rauw over. Het is bekend dat stuntmannen ongeoorloofd te werk gingen, wat deels de charme is van de film en een verfrissende afwisseling is van het gelikte geweld uit Hollywood-producties. Het geweld is erg grafisch, kenmerkend voor actiefilms uit de jaren '80. Hier gaat men af en toe wel erg ver, waarbij de suggestie vaak erger is dan wat daadwerkelijk te zien is. Het acteerwerk is van een lage kwaliteit hoewel Mitchum ogenschijnlijk zijn best doet. Vooral in het laatste deel van de film lijkt hij goed op zijn gemak. Ook verschillende van Hawks handlangers zorgen voor wat welgeplaatste humor, die het laatste deel van Final Score erg aan te raden maken. Al met al is Final Score een aardige film die fans van actiefilms uit de jaren '80 zeker een keer moeten bekijken, voornamelijk voor de nostalgische waarde. Voor anderen zal Final Score helaas erg gedateerd ogen.

Genre: Actie
Speelduur: 82 min
Uitgever: OMG Entertainment
EAN: 8717903486344

• Booklet

Final Score is op deze DVD-uitgave te bekijken in een 1.33:1 beeldformaat. Het beeld laat veel te wensen over. De scherpte wisselt erg. De zwartwaarde en het contrast is redelijk constant en vrij hoog, maar in sommige scènes laten ze iets te wensen over. Final Score is een vrij kleurrijke film waarbij alle kleuren voor het grootste deel goed verzadigd zijn. Er wordt voornamelijk gebruik gemaakt van natuurlijk licht wat Final Score soms wat flets over doet komen. De special effects komen ondanks de gedateerdheid prima uit de verf. Vanwege de slechte kwaliteit van de beelden zijn er vele artefacten te bespeuren waaronder vuil, compressieblokken, interlacing, tracking errors en edge enhancement. Als kijker dien je je snel aan deze lage beeldkwaliteit aan te passen zodat je je er niet te veel aan stoort tijdens het kijken van Final Score. De ondertiteling van de film laat af en toe steken vallen door erg letterlijk te vertalen. Al met al een matige beeldformaat.

Op deze DVD-uitgave heeft Final Score het originele Engelstalige stereogeluid (224 kb/s). Stemmen zijn voor het grootste deel prima te horen door overduidelijke voice-overs. Hier en daar komt het voor dat iemand iets minder goed te verstaan is, maar nergens storend. Daarbuiten klinkt alles vrij hol. Scènes kennen helaas vrijwel geen omgevingsgeluiden waar wellicht geen budget voor was. De geluidseffecten die worden gebruikt in Final Score zijn effectief maar zeer minimaal en staan af en toe erg zacht in de mix. De minimale muziek van Billy J. Budiarjo doet erg aan een John Carpenter-soundtrack denken, wat Final Score nog meer dateert, maar ook een indringende sfeer meegeeft. Al met al een matige soundtrack.

In het geanimeerde hoofdmenu is de film integraal of vanaf verschillende hoofdstukken af te spelen. Ook zijn vanaf hier de instellingen in te stellen en de extra's te selecteren. Buiten de disc is er bij deze DVD-uitgave ook een booklet aanwezig.

Trailer
Een moderne(re) trailer die een vrij duidelijk beeld geeft van de film.

William Smith en Rick Peach van The gentlemen's Guide to Midnet Cinema voorzien de gehele film van commentaar vol informatie over Arizals werk en stijl. Erg informatief, hoewel hun meningen af en toe wel erg op nostalgie gebaseerd is. Een aanrader.

Booklet
In het booklet schetst journalist Zachary Kelley een uitgebreid beeld van Arizal en zijn films. Interessant om een keer door te lezen.

Wanneer zijn gezin wordt uitgemoord zweert Richard Brown wraak. Final Score is een actiefilm uit 1988 die ondanks zijn gedateerdheid verschillende leuke actiescènes heeft. De audiokwaliteit is erg gebrekkig maar afdoende. De beeldkwaliteit is van een gelijke lage kwaliteit met verschillende artefacten. De extra's zijn een leuke en vaak interessante toevoeging. Leuk voor fans van de jaren '80, maar daarbuiten biedt Final Score helaas weinig nieuws.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door OMG Entertainment.