We Are Your Friends

13-01-2016

3.5

We Are Your Friends (DVD)

Cole Carter (Zac Efron) voelt het ritme in de muziek. Cole weet het al op jonge leeftijd: hij wil DJ worden. Samen met zijn vrienden timmert hij aan de weg en lukt het hem steeds beter om naam en faam te maken. Daarbij helpt het dat hij op een bepaald moment onder de hoede wordt genomen van James (Wes Bentley), een gevestigde naam in dit deel van de muziekwereld. Deze samenwerking start moeizaam, maar wordt uiteindelijk vruchtbaar en biedt legio kansen. Er is echter een addertje onder het gras. James heeft een wel erg mooie vriendin Sophie (Emily Ratajkowski), die hij niet altijd even goed behandelt door zijn vreemdgaan en sterk overmatig drank- en drugsgebruik. Cole wordt verliefd op Sophie en dit gevoel blijkt wederzijds te zijn. Ze starten een verboden romance, maar de gevolgen kunnen groot zijn als ze betrapt worden. De relatie wordt steeds intenser en Cole moet een balans zien te vinden tussen deze romance, zijn vrienden en zijn carrière.

We Are Your Friends lijkt op basis van de cover een romcom met Zac Efron te zijn. Een leuk niemendalletje voor een specifieke doelgroep. Het blijkt echter een ‘serieus’ drama te zijn, met enige romantiek erin, maar daarnaast ook andere thema’s. En daar overspeelt deze film zijn hand. En niet zo’n beetje ook. Beginnend regisseur Max Joseph – bekend van de MTV-serie Catfish – blijkt geen begenadigd regisseur te zijn. Zijn regie is van huis-tuin-keuken kwaliteit. Het is over het algemeen geen goed teken als je de indruk hebt dat je deze shots en montage zelf ook met een paar vrienden voor elkaar had kunnen krijgen. Een van de weinige lichtpuntjes is dat er – weliswaar schaarse – momenten zijn waarom de montage wél inventief is. Meestal zijn de personages dan onder invloed van drank en drugs naar muziek aan het luisteren en krijgen we een visuele indruk van wat ze op dat moment ervaren. Daarbij worden ook geanimeerde beelden gebruikt en sluit de montage goed aan op het muziek. Deze momenten zijn echter te schaars om deze verder zeer matige film naar een hoger plan te trekken. Te beginnen met het acteerwerk, dat werkelijk van abominabel niveau is. Er is werkelijk niets goed te zeggen over welke deelnemer aan deze cast dan ook. Zac Efron speelt op de automatische piloot en lijkt ook niet meer te kunnen. Ook zijn romance met Ratajkowski straalt totaal geen chemie uit. Zoals eerder genoemd is de regie van matige kwaliteit en deze staat ten dienste van een verhaal dat al evenmin boeiend is. Het hangt een beetje als los zand aan elkaar. Er zit weinig lijn in, het is bij vlagen saai en als er dan een plotontwikkeling is dan is deze uitermate voorspelbaar. Misschien wel het meest bedenkelijke aan We Are Your Friends is de moraal. Een film hoeft echt niet altijd politiek correct te zijn, maar de combinatie van de inhoud van deze film met de zeer specifieke doelgroep (voornamelijk tieners), maakt dit in dit geval toch een kwalijke zaak. De film straalt namelijk uit dat overmatig drankgebruik en het gebruik van (hard)drugs een prima invulling is van je (jonge) leven. Doordat het niet ironisch maar serieus is bedoeld, bestaat het risico dat jongeren op een kwalijke manier worden beïnvloed. We Are Your Friend is een film die je zelf het beste kunt mijden en maar beter ook niet aan je vrienden kunt aanraden, als je tenminste wilt dat zij je vrienden blijven.

Genre: Drama, Muziek, Romantiek
Speelduur: 92 min
EAN: 8715664116555

De transfer op deze DVD komt in de originele verhouding van 1.85:1 en is van net voldoende kwaliteit. Als de lichtomstandigheden op zijn meest gunstigst zijn dan is de beeldkwaliteit prima. Scherpte en detaillering zijn dan voldoende, zowel dichtbij als ver weg. Het gaat echter mis zodra er minder belichting is. Veel van de detaillering gaat dan verloren en ook het schaduwdetail is ondermaats. In het zwart is blokvorming te zien. Ook is er een behoorlijke hoeveelheid ruis. Op een goede TV ziet het er nog wel wat beter uit dan op bijgevoegde screenshots, maar vast staat dat de beeldkwaliteit niet denderend is. We Are Your Friends krijgt in deze DVD-uitgave nog nét een voldoende voor het beeld.

De audio bij We Are Your Friends komt in de originele Engelse  taal in Dolby Digital 5.1 (448kb/s) formaat. Over het geluid kunnen we wat positiever zijn dan over het beeld. De film draait om het DJ wereldje en dus is er veel muziek in de film met een flinke beat eronder. Dit komt met voldoende kracht uit de speakers en er is ook sprake van een mooi gespreid geluidsbeeld. Daarbuiten zijn de omgevingsgeluiden wel wat beperkt. Tegenvallend is de dialoog, deze is qua volume aan de lage kant, vergelijk met de muziek. Als je je buren niet teveel tot last wilt zijn, leidt dit ertoe dat je het volume steeds bij moet stellen.

Na een aantal trailers start de hoofdfilm. Het menu wordt daarbij overslagen. Je kunt wel handmatig het menu oproepen, maar daar ga je geen extra’s vinden.

Cole is een jonge DJ met het nodige talent die het graag wil maken in dit vak. Hij wordt onder de hoede genomen van een gevestigde naam in de muziekwereld en alle kansen liggen voor hem, maar een affaire met de vriendin van zijn redder in nood brengt lijf en leden in gevaar. We Are Your Friends is een bijzonder lege en nihilistische MTV-film met amateuristische regie, matig acteren en een verhaal dat niet kan boeien. Enkele creatieve psychedelische scènes kunnen het geheel niet meer redden van de ondergang. Deze DVD-uitgave heeft een beeldkwaliteit die nét voldoende is. Het geluid is ruim voldoende. Er zijn geen extra’s te bekijken.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Dutch FilmWorks.