Star Wars Episode VII: The Force Awakens

21-12-2015

8.3
Bioscoop

Star Wars Episode VII: The Force Awakens (Bioscoop)

Het is circa dertig jaar na het vernietigen van The Death Star en het vallen van The Empire. Han Solo (Harrison Ford) en Chewbacca (Peter Mayhew) reizen het hele heelal rond op zoek naar hun geliefde Millenium Falcon. Luke Skywalker (Mark Hamill), de laatste levende Jedi, is spoorloos verdwenen. Uit de resten van The Empire is The New Order opgestaan, die koste wat kost Skywalker in handen wil krijgen om de Jedi voorgoed te vernietigen. Prinses Leia (Carrie Fisher), nu de leider van de Rebellion, is erop gebrand haar broer als eerste te vinden. Leia's beste piloot Poe (Oscar Isaac) heeft net nieuwe informatie in handen gekregen wanneer hij de kwade Kylo Ren (Adam Driver) tegen het lijf loopt en hij zich genoodzaakt voelt de informatie in BB-8 te verstoppen. De simpele Rey (Daisy Ridley) wil meer avontuur in haar leven en komt de droid bij toeval tegen. Samen met de mysterieuze Finn (John Boyega) komt ze in een avontuur terecht dat veel groter is dan haar stoutste dromen.

Sinds 1977 is Star Wars een gigantisch fenomeen. Na de vrij teleurstellende prequel-trilogie leek het lange tijd onvoorstelbaar dat er nog een film zou komen, hoe succesvol ook. Maar toen George Lucas in 2012 zijn Star Wars-rechten verkocht aan Disney kwam er nieuwe hoop. De eerste film onder de Disney-vlag is Star Wars Episode VII: The Force Awakens, geregisseerd door J.J. Abrams, die eerder al de Mission: Impossible en Star Trek-filmreeksen nieuw leven inblies. Kort gezegd is The Force Awakens alles waar fans van Star Wars op gehoopt hebben. Een simpel, maar goed in elkaar gezet verhaal met driedimensionale karakters, prachtige beelden en indrukwekkende actiescènes. Alle special effects zijn van de bovenste plank en het is een groot genot om John Williams nog steeds als componist van Star Wars te hebben. Het is Abrams en zijn team goed gelukt om alle bekende Star Wars-elementen in de film te verweven zonder dat dit ergens geforceerd overkomt. Hierdoor is de film ook voor diegenen die geen fan zijn van de filmreeks zeker de moeite waard. Gelukkig is hiernaast rekening gehouden met de Star Wars-mythe en zitten er verschillende subtiele verwijzingen in The Force Awakens die niet iedereen (gelijk) zal opvallen. Ondanks het simpele verhaal en het hoge tempo is er in The Force Awakens voldoende ruimte voor diepgang en enkele dramatische scènes, wat de film echt een avontuur maakt met voelbaar risico. De befaamde humor is gelukkig ook weer teruggekeerd en dan vooral door de fantastisch acterende Harrison Ford, de constant enthousiaste John Boyega en de innemende BB-8. Daisy Ridley houdt zich prima staande tussen alle mannen en toont zich stoer en vindingrijk. Adam Driver is erg enigmatisch en heeft verschillende indrukwekkende scènes. Domhnall Gleeson geeft zich helemaal, hoe klein zijn rol ook is. Carrie Fisher krijgt helaas vrij weinig te doen hoewel het leuk is haar weer op het zilveren scherm te zien. Wanneer kijkers iets kritischer kijken, zullen ze snel opmerken dat een groot deel van het verhaal uit The Force Awakens vooral leentjebuur speelt bij de originele Star Wars-trilogie en niet heel veel nieuws brengt. De karakters zijn anders en het perspectief is verschoven, maar sommige delen van de film doen wel erg denken aan wat eerder is geweest. Het ligt aan het soort fan of dit veel of weinig stoort, maar het laat de vraag open of de vervolgfilms ook een gemaskeerde herhaling van zetten zullen zijn. Op dit moment is het vooral genieten geblazen dat er een nieuwe echte Star Wars-film is, eentje die fans van alle leeftijden zeker zal vermaken.

Medium: Bioscoop
Genre: Actie, Avontuur, Fantasy, Science fiction