Z Nation

23-12-2015

6.2

Z Nation (DVD)

Wat de exacte reden is voor de zombie-apocalyps is onduidelijk, maar heel de wereld lijkt nu in handen van de ondoden. De mensheid is op sterven na dood, maar verschillende groepen vechten dag in dag uit keihard voor dat ene beetje hoop. Gevangene Murphy (Keith Allen) krijgt “vrijwillig” een anti-zombie serum toegediend, wat lijkt te werken dus snel moet worden vermenigvuldigd en gedistribueerd. Beschermd door Luitenant Mark Hammond (Harold Perrineau) komt hij in contact met oud- National Guards Roberta (Kellita Smith) en Charles (Tom Everett Scott), die wordt gevraagd om Murphy naar een onderzoekslab in Californië te brengen, compleet de andere kant van Amerika. Versterkt door Doc (Russell Hodgkinson), 10K (Nat Zang), Addy (Anastasia Baranova) en Mack (Michael Welch) wordt de missie geaccepteerd. Wat volgt is een levensgevaarlijke roadtrip, waarbij elke ontmoeting een dodelijke afloop kan hebben of erger. Daarbuiten is er nog de mysterieuze Citizen Z (DJ Qualls) die vanuit Antarctica de gehele wereld kan bespieden. Wanneer het toegediende serum steeds sterkere effecten op Murphy lijkt te krijgen, is het nog maar de vraag of Californië ooit gehaald kan worden.

Z Nation is tv-serie die voornamelijk dankzij het grote succes van The Walking Dead tot stand is gekomen. Geproduceerd door het beruchte The Asylum, vooral bekend van hun veel goedkopere versies van Hollywood blockbusters (Transmorphers, Snakes on a Train) en slechte haaienfilms (Sharknado), is het nog maar zeer de vraag of Z Nation iets anders is dan een snelle manier om geld te verdienen. Ondanks het overduidelijk lage budget is er genoeg om plezier uit Z Nation te halen. De enscenering en aankleding is vaak wat knullig of magertjes, maar dit draagt bij aan de charme van de serie. Per aflevering valt de groep in een nieuw avontuur waar het maar de vraag is om ze er allemaal levend uitkomen. Daarbuiten is er afdoende ruimte om de karakters van de hoofdpersonen te ontwikkelen. Er is duidelijk geprobeerd een grens te trekken tussen menselijke verhalen en compleet idiote fantasie. Je moet als kijker wel een hoge tolerantiegrens hebben, omdat zombie-baby's en een tornado vol levende doden niet eens de bizarste zaken uit de serie zijn. Dit is vrij goed gelukt, hoewel sommige persoonlijke kwesties wel erg simpel worden opgelost. Het acteerwerk in Z Nation is vrij goed, van zowel de hoofdrolspelers als de vele bijfiguren. Een keer in de zoveel tijd zit er een iets mindere acteur/actrice tussen, maar voor het overgrote deel is er goed werk geleverd waardoor je als kijker ook met de personages mee kan leven. De grote troef is Murphy, gespeeld door Keith Allen, die zich gedurende de gehele serie het meest ontwikkeld. Maar ook andere acteurs zoals Kellita Smith, Anastasia Baranova en Russell Hodgkinson zijn een genot om naar te kijken. Concluderend is Z Nation erg aardig om een keer te kijken. Het duurt enkele afleveringen om erin te komen, maar als kijkers de serie daarna omarmd hebben, is Z Nation leuk genoeg om te blijven kijken.. Dat de serie eindigt op een cliffhanger hoeft niet erg te zijn. Na een seizoen 2 is er ook een derde seizoen van Z Nation aangekondigd. Dus fans kunnen hun hart ophalen voor dit goedkopere en meer bizarre neefje van The Walking Dead.

Genre: Actie, Televisie
Speelduur: 546 min
Verpakking: Keepcase in Slipcase
Uitgever: Entertainment One
EAN: 8713045246631

Alle dertien afleveringen van Z Nation staan op deze DVD-uitgave in een anamorf 1.78:1 beeldformaat. Z Nation bestaat voornamelijk uit bruin-en grijstinten. Alleen Citizen Z op Antartica kent ook lichte blauwtinten. Ogenschijnlijk is er een filter gebruikt om alle beelden nog somberder eruit te laten zien dan tijdens de opnames. Dit valt behoorlijk op, maar stoort nergens echt. Heel Z Nation kent een hoog contrast, waardoor alles er wat onwerkelijk uitziet. Dit is hoogstwaarschijnlijk een doelbewuste keuze van de makers, maar sommige scènes ogen hierdoor echter wel erg flets of juist wat donker. Er is hiernaast sprake van een prima zwartwaarde en een redelijke scherpte met voldoende detail. Er zijn geen noemenswaardige artefacten te benoemen. De op deze DVD-uitgave aanwezige Nederlandse ondertiteling is redelijk, hoewel er soms kleine vertaalfouten in zijn geslopen.

Z Nation is op deze DVD-uitgave te beluisteren met een Dolby Digital 5.1-audiotrack (448 kb/s). Al het gesproken woord wordt zoals gebruikelijk via het middenkanaal gepresenteerd wat hier scherp en helder te horen is, hoewel het af en toe wat hol klinkt. Sommige accenten zijn iets lastiger te volgen, maar dit is nergens erg storend. De geluidseffecten hadden iets meer gelaagd gemogen, soms klinkt het erg goedkoop, maar vervullen hun taak afdoende. De omgevingsgeluiden zijn helaas zeer sporadisch aanwezig waardoor het af en toe erg hol is. worden gepresenteerd via de surroundkanalen en doen geslaagd hun best om kijkers in de serie mee te trekken. Het LFE-kanaal komt ook af en toe in actie, zij het vrij zacht. De begeleidende muziek via de surroundkanalen past goed bij de stemmige sfeer van de serie, maar maakt helaas nergens echt indruk. Al met al is er sprake van een redelijke geluidskwaliteit, hoewel niet zonder enkele aanmerkingen.

Deze DVD-uitgave van Z Nation bestaat uit 4 discs met drie afleveringen op de eerste drie discs en vier afleveringen op de vierde. In het statische menu zijn de op de disc aanwezige afleveringen afzonderlijk af te spelen. Ook is hier de mogelijkheid om de ondertiteling in/uit te schakelen. Helaas zijn er geen extra's aanwezig.

Een groot zombievirus heeft binnen enkele jaren de hele wereld in een puinhoop verandert. De nog overgebleven mensen vechten om te overleven terwijl sommigen nog hopen op een oplossing voor de zombie-plaag. Z Nation is een simpele low-budget-serie die het vooral van zijn karakters moet hebben. De afleveringen zijn goed geschreven, hoewel niet zonder clichés. De beeldkwaliteit is van een prima kwaliteit, hoewel de special effects soms wat de wensen overlaten. Het geluid is van een prima kwaliteit. Helaas zijn er geen extra's aanwezig/ Concluderend is Z Nation een aardige serie voor zombie-fans.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Entertainment One.