Man from U.N.C.L.E., The

16-12-2015

7

Man from U.N.C.L.E., The (Blu-ray)

We schrijven de jaren ’60 en de spanningen tussen Rusland en de westerse wereld zijn overal aanwezig. CIA agent Napoleon Solo (Henry Cavill) heeft een dubieus verleden achter de rug waardoor hij gedwongen werd om voor de geheime dienst te gaan werken. Maar ondertussen is hij wel uitgegroeid tot misschien wel hun beste agent. Samen met Illya Kuryakin (Arnie Hammer) gaat hij in een monsterverbond de strijd aan tegen een mysterieuze criminele organisatie. Deze slechteriken hebben een techniek op het oog waarmee het voor jan en alleman mogelijk wordt om uranium te verrijken en daarmee in het bezit van een nucleair wapen te komen. Wellicht door het toeval sluit ook Gaby Teller (Alicia Vikander) zich aan bij dit diverse gezelschap. Het zijn zeer verschillende karakters, maar ze moeten wel leren samenwerken om de wereld te kunnen redden.

Guy Ritchie is een hippe regisseur. Dat heeft hij laten zien met Snatch en Lock, Stock and Two Smoking Barrels. Een coole sfeer is voor hem heel belangrijk en ook The Man from U.N.C.L.E. blinkt hier weer in uit. De film heeft bijzonder veel stijl. Dit komt doordat het tijdsbeeld bijzonder goed is neergezet met strakke pakken, flitsende auto’s en een soort permanent kleurgebrek dat gek genoeg uitstekend werkt. De casting past hier ook uitstekend bij. Daar is duidelijk gekozen voor acteurs met een klassiek mannequin achtig gezicht, zoals Henry Cavill en Arnie Hammer. Zij passen goed in deze film. Daarbij pretendeert deze film niet de diepgang op te zoeken. Het draait bovenal om het plezier en de luchtigheid. Daarbij is de humor niet altijd gelegen in directe grappen, maar meer in kolderieke situaties. Erg origineel is de film niet. Als Guy Ritchie ergens goed in is, dan is het wel het stelen van zoveel mogelijk anders films. Hier zijn de belangrijkste invloeden zeer duidelijk James Bond en Mission Impossible. Maar het spreekwoord beter goed gejat dan slecht bedacht gaat hier zeker op. Een minpunt van The Man from U.N.C.L.E. is dat men poogt om teveel plotontwikkeling in het verhaal te stoppen. Hierdoor wordt het soms moeilijk te volgen, terwijl dit niet nodig was geweest. Dit wordt echter ruimschoots goedgemaakt door het leuke acteerwerk en de heerlijke muziek en sfeer. Voor wie op zoek is naar een luchtig niemendalletje in het actiekomedie genre, stop hier met zoeken! Je bent met deze film aan het juist adres.

Genre: Actie, Amusement, Science fiction
Speelduur: 116 min
  • Dolby Atmos - Engels
  • Dolby TrueHD 7.1 - Engels
Uitgever: Warner Home Video Benelux
EAN: 5051888209585

• Spy vision: Recreating 60’s Cool
  • A Higher Class of Hero
  • Métisse Motorcycles: Proper and very British
  • The Guys from U.N.C.L.E.
  • A Man of Extraordinary Talen
  • U.N.C.L.E.: On-set spy

De Blu-ray Disc-uitgave van The Man from U.N.C.L.E. heeft de originele beeldverhouding van 2.35:1. Het High Definition beeld heeft een 1080p/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). Voor de encodering is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC codec. Deze Blu-ray Disc-uitgave bestaat uit een 50 GB dubbellaagse disk.

Zoals reeds genoemd in het commentaar heeft deze film een aparte uitstraling. De kleuren zijn nogal ingetogen om een bepaalde sfeer te creëren. Voor zover we kunnen beoordelen is dit gelukt en het doet verder niet af aan de algehele indruk van de kwaliteit van het beeld. Waarschijnlijk ook als stijleffect is er een behoorlijke hoeveelheid ruis toegevoegd. Dit doet helaas wel enigszins af aan scherpte en detaillering. Dit geldt vooral voor de scènes met minder licht. Daar had het schaduwdetail ook een tikkeltje beter gekund. Over het algemeen haalt deze transfer van The Man from U.N.C.L.E. echter de lat die je van een recente BD-uitgave mag verwachten. Afgezien van eerder genoemde ruis is er daarnaast geen sprake van tekortkomingen in het beeld.

The Man from U.N.C.L.E. wordt op deze BD-uitgave ondersteund door een Dolby TrueHD 7.1-track (24bit/48kHz) met een geïntegreerde Dolby Atmos-track in de originele Engelse taal. Daarmee ook een van de betere Dolby Atmos-tracks die er op Blu-ray Disc te vinden is. De jazzy muziek komt hierin uitstekend tot zijn recht. Ook de actiescènes kennen een goed gespreid geluidsbeeld. Dit is heerlijk om naar te luisteren. Er wordt actief gebruik gemaakt van goed geplaatste omgevingsgeluiden. Tenslotte zijn dialogen altijd goed verstaanbaar. Een uitstekende track waarin alle elementen goed samensmelten tot een coherent geheel.

Vanuit het hoofdmenu zijn een aantal extra’s te selecteren, deze worden hieronder ieder afzonderlijk besproken. Alle extra’s zijn in HD, hebben Dolby Digital 2.0 (448 kb/s) audio en Nederlandse ondertiteling.

Spy vision: Recreating 60’s Cool (9 minuten)
Deze extra gaat vrij breed van de inspiratie voor de film tot de omgevingen en de kostuums. Het gaat vooral over de sfeer en uitstraling van de film.

A Higher Class of Hero (7 minuten)
Hier ligt de focus op hoe de actie in de film is gemaakt.

Métisse Motorcycles: Proper and very British (5 minuten)
Er zit een nogal speciale motor in de film en daar wordt in deze extra meer over verteld.

The Guys from U.N.C.L.E. (5 minuten)
We krijgen hier een profiel te zien van hoofdrolspelers Cavill en Hammer.

A Man of Extraordinary Talent (3 minuten)
Idem als de voorgaande extra, alleen ditmaal is het profiel van de regisseur.

U.N.C.L.E.: On-set spy (5 minuten)
We krijgen hier nog wat nieuwe beelden van achter de schermen te zien, verdeeld in een viertal verschillende onderwerpen.

Drie zeer onwaarschijnlijke partners moeten in de verdeelde wereld van de jaren ’60 samenwerken tegen een gezamenlijke vijand. Niets minder dan het lot van de hele wereld staat op het spel, hun tegenstander kan anders namelijk een nucleair wapen maken. The Man from U.N.C.L.E. is de nieuwste film van Guy Ritchie en zoals je van de regisseur mag verwachten is de film weer erg cool. Het verhaal is soms wat ingewikkeld en veel diepgang heeft de film niet, maar dit wordt gecompenseerd door sfeer en vermaak in overvloed. De BD-uitgave heeft een ruim voldoende beeldkwaliteit en het geluid is uitstekend. Er zijn een paar extra’s opgenomen met beperkte speelduur.