Y'aura t'il de la neige à Noël?

Jaap Stolze
15-12-2015

6.2

Y'aura t'il de la neige à Noël? (DVD)

De film Y'aura t'il de la neige à Noël? gaat over een groot gezin dat hard moeten werken op een boerderij in Zuid-Frankrijk. We volgen hierbij de moeder die zichzelf wegcijfert voor de opvoeding en verzorging van alle kinderen. Ze werkt zowel op het land bij het oogsten van de groenten en zorgt ook voor alle huishoudelijke taken. Haar man is de eigenaar van de boerderij en behandelt haar en de kinderen als personeel en toont geen tederheid of liefde naar zijn gezin toe. Ook houdt hij er een dubbelleven op na en houdt hij zich vooral met zichzelf bezig. Door de enorme compassie en liefde voor haar kinderen blijft de vrouw stug doorgaan op de boerderij. De vraag is enkel hoelang zij en de kinderen de harde hand van vader nog tolereren voordat zij zelf vertrekken.

De DVD-uitgave van Y'aura t'il de la neige à Noël? (vrij vertaald: Zal het voor de Kerst gaan sneeuwen?) bevat de digitaal gerestaureerde versie van deze Franse film uit 1997. Toendertijd was deze film een groot succes in Frankrijk en won meerdere prijzen. Deze debuutfilm van Sandrine Veysset is een hartverwarmend relaas over een moeder die alles over heeft voor haar kinderen. De moeder (Dominique Reymond) is de spil van de film en we volgen haar en de zeven(!) kinderen tijdens het werken op het land en in het huishouden. Ondanks de tirannie van haar man (Daniel Duval) blijft ze stug haar moederliefde geven en probeer ze er iedere dag het beste van te maken. Het verhaal van de film klinkt niet zo spannend, het is ook meer een ode aan de moederliefde en het harde bestaan op een boerderij. Veel gebeurt er ook niet in de film, maar je wordt absoluut gegrepen door het doorzettingsvermogen van deze vrouw en altijd positief te blijven onder erbarmelijke omstandigheden. De kinderen spelen allemaal heel naturel en het komt soms ook over als een documentaire waarbij je gewoon meekijkt in hun leven. Het is het gewone leven op een boerderij waarbij goed getoont wordt hoeveel werk daarbij komt kijken. De vraag die oprijst, waarom de moeder niet de benen neemt en niet langer het kille gedrag van haar man pikt, is dan ook niet makkelijk te beantwoorden. Als één van haar kinderen aan haar vraagt waarom ze de boerderij niet verlaten, antwoord ze vervolgens of de kinderen het wel zien zitten om in een flat te wonen. Vooral het einde van de film is zeer melancholiek, maar geeft geen duidelijke antwoorden. Al met al een prachtige film die qua verhaal misschien weinig om het lijf heeft, maar een prachtige ode is aan de onvoorwaardelijke moederliefde. Een aanrader !

Genre: Familie, Speelfilm
Speelduur: 87 min
Beeldverhouding: 1.66:1 anamorf
Uitgever: Lumière
EAN: 5425019009724

De DVD-uitgave van Y'aura t'il de la neige à Noël ? staat in een 1.66:1 anamorf beeldformaat op deze schijf. De film is met digitale technieken gerestaureerd (met deze mededeling begint de film) en dit geeft een naturel beeld. De film speelt zich zowel buiten op het platteland als binnen in de boerderij af. De buitenopnames zijn zeer helder en bevatten natuurlijk zonlicht. De kleuren zijn helder en scherp, alleen is het beeld wat korrelig bij sommige scènes. De contrasten zijn redelijk en de close-ups van de acteurs zijn scherp en gedetailleerd. Een zeer fraaie beeldkwaliteit waarbij vooral de buitenopnames helder en scherp zijn.

Op de DVD-uitgave van Y'aura t'il de la neige à Noël? staat een Frans Dolby Digital 2.0-geluidsspoor. De dialogen in de film zijn goed verstaanbaar en komen helder uit de beide frontspeakers. In de hele film zit bijna geen muziek, alleen heel kort een pianostuk aan het begin en een lied bij de aftiteling. Een degelijke geluidstrack, die gewoon zijn werk doet.

Trailer (1 1/2 min.)
De Nederlands ondertitelde trailer van Y'aura t'il  de la neige à Noël? die een helder beeld geeft van de inhoud van de film.

De DVD-uitgave van Y'aura t'il de la neige à Noël? is een hartverwarmend relaas over een moeder met zeven kinderen, die alles draaiende houdt op een boerderij in Zuid-Frankrijk. Ze ondergaat de tirannie van haar man, die haar en de kinderen als personeel ziet, en geen enkele waardering voor haar werk kan opbrengen. Echter, haar liefde voor haar kinderen en positieve instelling zorgen ervoor dat de harmonie binnen het gezin in stand blijft, ondanks de nukkige vader. Bent u in voor een mooie trage film over het plattelandsleven en vooral over de moederliefde die bijna alles overwint, dan is deze DVD een aanrader. De DVD bevat een prima beeld-en geluidskwaliteit, vooral de opnames op het platteland zijn mooi. Helaas bevat de DVD alleen een trailer als extra.