Good Dinosaur, The

Laurens van der Molen
04-12-2015

7.3
Bioscoop

Good Dinosaur, The (Bioscoop)

Wat als de komeet die de dinosaurussen heeft uitgeroeid, de aarde was gepasseerd en de dinosaurussen nooit uit waren gestorven? Dat is de vraag die The Good Dinosaur probeert te beantwoorden. De Apatosaurus Arlo (Raymond Ochoa) heeft samen met zijn gezin een boerderij. Hier verbouwen ze graan. Iedereen heeft zijn eigen taak, maar Arlo lijkt die van hem nog niet te hebben gevonden. Hij is bang uitgevallen en voelt zich minder dan zijn broer en zus. Wanneer hij door omstandigheden zijn weg terug moet vinden naar de boerderij, ontmoet hij het mensenkind Spot (Jack Bright). Samen met hem moet hij zijn angsten onder ogen komen om de weg terug naar zijn familie te vinden. Dit gaat niet zonder slag of stoot, want niet alleen de plantenetende dinosaurussen hebben de komeet overleefd.

The Good Dinosaur heeft de lastige taak de opvolger te zijn van het geweldige en originele Inside Out. The Good Dinosaur is echter een totaal andere film. Het verhaal klinkt bekend en bevat elementen van films als The Lion King en Platvoet en z’n vriendjes. Dit maakt The Good Dinosaur echter geen slechte film. De animatie is schitterend en je vergeet regelmatig dat je naar een animatiefilm aan het kijken bent. Met name de omgevingen zien er extreem realistisch uit. Het 3D-effect is ook zeer goed gedaan in The Good Dinosaur, de diepte is erg goed gebruikt en er is geen sprake van goedkope 3D-schrikeffecten. De karakters zijn wellicht niet bijster origineel, maar wel aandoenlijk genoeg om als kijker met ze mee te leven. Met name het karakter van Spot is geweldig gedaan. Spot is een mens, maar lijkt in zijn ontwikkeling achter te zijn gebleven en gedraagt zich hierdoor als een hond. Pixar heeft de rollen dan ook omgedraaid: waar de dinosaurussen mensenrollen zijn gaan vervullen, zoals bijvoorbeeld boer, zijn de mensen slechts één van de vele diersoorten die in de wereld leven. De relatie tussen Arlo en Spot is het sterkste punt van de film en de reden waarom het Pixar opnieuw is gelukt om de kijker een traantje weg te laten pinken. Met name een scène waarin de twee ‘s avonds naar de sterren aan het kijken zijn en communiceren over hun verleden, is prachtig gedaan. Hoewel de film in eerste instantie door de animatie en de karakters vooral op kinderen lijkt te zijn gericht, is niks minder waar. De film bevat een aantal scènes waarbij je je als volwassene toch wel twee keer achter je oren krabt. Zo is er een moment waarop een schattig beestje in één hap op wordt gegeten door een Pterodactylus en dit wordt vol in beeld gebracht. Ook het moment waarop Arlo en Spot een aantal vreemde besjes eten waardoor ze gaan hallucineren, zal de kijker verbazen. Dit maakt de film niet ongeschikt voor kinderen, maar voegt er wel een volwassen dimensie aan toe. Ook de gebruikelijke Pixar-humor voor volwassen is weer aanwezig. The Good Dinosaur is niet zo goed als Inside Out, maar desalniettemin zeker een aanrader voor het hele gezin.

Medium: Bioscoop
Genre: Animatie, Familie
Speelduur: 93 min