Ruth & Alex / 5 Flights Up

02-12-2015

6

Ruth & Alex / 5 Flights Up (DVD)

Ruth (Diane Keaton) en Alex (Morgan Freeman) zijn al veertig jaar gelukkig getrouwd en wonen al jarenlang, samen met hun hond Dorothy, op de vijfde verdieping van een oud appartement in Brooklyn, New York. Nu ze ouder zijn besluiten ze om het appartement te verkopen om naar een meer toegankelijke woning te verhuizen, met minimaal een lift. Dat is echter nog niet zo eenvoudig. Het gecompliceerde proces van het verkopen van hun eigen appartement, terwijl ze ook op zoek moeten naar een nieuwe, valt nog niet mee. Ze krijgen wel hulp van hun nicht en tevens makelaar, Lily Portman (Cynthia Nixon), maar deze wervelwind maakt het eigenlijk alleen maar lastiger voor het koppel. Tijd om eens even alles rustig te overdenken is er nauwelijks. Een overhaaste beslissing lijkt dan ook snel gemaakt.

Ruth & Alex (ook bekend onder de titel 5 Flights Up) is een verhaal over een gemengd koppel dat al bijna hun hele leven in New York woont. Gedurende de film zien we hoe een schilder (Alex) en een voormalig onderwijzeres (Ruth) krampachtig vast proberen te houden aan het verleden, terwijl ze ook proberen om naar de toekomst te kijken. Naast raciale verschillen hebben ze ook moeite met de huidige sociale maatstaven. De buurt is veranderd in een hippie-wijk en beiden kunnen zich daar maar moeilijk mee vereenzelvigen. In 2010 schreef Jill Ciment het boek Heroic Measures, waarop Ruth & Alex is gebaseerd. De regie was in handen van Richard Loncraine. De karakters van Alex en Ruth worden gespeeld door Oscar-winnaars Morgan Freeman (Million Dollar Baby) en Diane Keaton (Annie Hall). Deze twee acteurs zorgen voor de inhoudelijke basis van de film en spelen, hoewel niet groots, toch degelijk. Dat kan niet gezegd worden van Cynthia Nixon, die een karikatuur maakt van haar rol als makelaar. Als je zelf zo'n makelaar over de vloer zou krijgen is het zaak om zo spoedig mogelijk op zoek te gaan naar een ander. Met zo'n figuur wil je geen zaken doen.
Eigenlijk stelt het hoofdverhaal van de film niet zo veel voor. In de krap anderhalf uur dat de film duurt zien we hoe Alex en Ruth proberen hun huis te verkopen, terwijl ze zelf op zoek gaan naar een ander. De film moet het veel meer hebben van de onderliggende verhaallijnen, die zijn veel interessanter. Bijvoorbeeld hoe de liefde tussen Alex en Ruth door de jaren heen is gegroeid, ondanks de ups & downs die ze samen gehad hebben. Mede als gevolg van de raciale meningsverschillen van de buurtbewoners. We zien dat in twee fases in de film. Sinds Ruth & Alex in de jaren '60 zijn getrouwd hebben ze moeite om als gemengd koppel geaccepteerd te worden. Dat is ook anno nu nog regelmatig aan de orde. De film probeert ook op een wat bizarre manier af te rekenen met standaard vooroordelen. Als rode draad door de film loopt het verhaal van een buschauffeur met mogelijk terroristische motieven, die zijn bus op een brug plotseling heeft achtergelaten. Zo potsierlijk als het gebracht wordt geeft aan dat we soms ver doorslaan in de angst voor mogelijk terrorisme, maar de recente aanslagen in Parijs laten zien dat de angst ook gegrond kan zijn. Ook de overspannen huizenmarkt krijgt in het verhaal veel aandacht. Huizenprijzen rijzen weer de pan uit. En gezien de recente crisis nog vers in het achterhoofd kondigt de volgende zich op deze manier al weer aan. Wie meer naar deze onderliggende verhalen kijkt krijgt een redelijk interessante schets van de huidige Amerikaanse maatschappij te zien. Wie zich liever bezighoudt met de perikelen van de hoofdpersonen krijgen twee degelijk acterende acteurs te zien, die met een weinig inhoudelijk verhaal van doen hebben.

Speelduur: 88 min
EAN: 8715664115749

Ruth & Alex heeft een beeldtransfer in 2.35:1 anamorf beeldformaat op deze DVD-uitgave. De kwaliteit is prima. De scherpte, het contrast en schaduwdetail zijn goed. Er zijn wel een paar softe passages aanwezig, maar dat is de manier van filmen geweest en is geen gevolg van de transfer. De kleuren tonen helder en zijn van een goede verzadiging. Vervelende artefacten of compressiefouten zijn er niet, dus we kunnen hier kort over zijn: gewoon een goed verzorgde beeldtransfer.

Terwijl het beeld van Ruth & Alex goed is, is het geluid een dikke teleurstelling. We moeten het hier op deze DVD-uitgave doen met een standaard Dolby Digital 2.0 (192 kb/s) geluidstrack. Dat is toch niet meer van deze tijd! De hoes maakt nog melding van een DD 5.1-track, maar dat is alleen maar misleidend. Er zijn bij deze film best een aantal momenten voor een mooie surroundwerking, maar dat wordt door de huidige geluidstrack geheel teniet gedaan. Pluspunten van deze geluidstrack zijn de verstaanbaarheid en de goede balans in de mixage. Maar het ontbreken van het originele geluidsspoor zorgt voor veel puntenaftrek.

De DVD start met een aantal promotietrailers, waarna direct de hoofdfilm begint. Er is geen menu een deze uitgave heeft ook geen extra's.

Het oudere echtpaar Ruth & Alex wil hun appartement gaan verkopen om een voor ouderen beter toegankelijke woning te gaan betrekken. De verkoop heeft behoorlijk wat voeten in aarde en ook het kopen van een nieuw appartement zorgt voor stress. Ruth & Alex heeft een heel eenvoudig verhaal, dat eigenlijk nauwelijks kan boeien. Het zijn de onderliggende lagen die deze film nog enigszins interessant maken. De DVD-uitgave heeft een voldoende beeldkwaliteit, maar het geluid is teleurstellend. Men heeft gekozen voor een standaard stereo-track, waar de hoes melding maakt van een 5.1-surroundtrack. Extra's heeft deze uitgave niet. Daarmee is deze uitgaven niet heel erg interessant, alleen voor fans die alles van hun geliefde acteur of actrice willen bezitten.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Dutch FilmWorks.