Jessica Jones - Seizoen 1

Claudio Santulli
04-12-2015

7.1
Streaming

Jessica Jones - Seizoen 1 (Streaming)

Jessica Jones (Kryten Ritter) is een privédetective en de eigenaresse van Alias Investigations. Met een humeur en haar zo donker als Hell’s Kitchen zelf staat zij niet erg positief in het leven. Jessica heeft wel flink wat sexappeal, passie en strijdlust en Jessica is altijd scherp, maar ze heeft net zo'n grote voorliefde voor de fles en pikt van niemand iets. Gelukkig kan ze voor wijze woorden terecht bij haar zus Trish (Rachael Taylor) en helpt zo nu en dan haar wat labiele buren. Maar Jessica is een harde en krijgt dingen voor elkaar. Veel van Jessica’s opdrachten komen via de topadvocate Jeryn Hogarth (Carrie-Anne Moss), waar ze veelal de ‘vuile’ klusjes voor uitvoert. Tijdens een van deze opdrachten ziet ze Luke Cage (Mike Colter). Dit brengt Jessica terug naar duistere tijden uit het verleden, waar zij onder de totale controle van machtige schurk Killgrave (David Tennant) kwam. Zeker als blijkt dat zij verantwoordelijk is voor de last die Luke nu draagt. Tot overmaat van ramp blijkt dat de gevaarlijke Killgrave nog steeds leeft, terwijl ze hem toch echt dood zag gaan. Maar er is meer. Ze hebben een gemeenschappelijke bijzonderheid; bovenmenselijke krachten. Wat volgt is een kat en muis-spel wat tot het bittere einde aanhoudt.

Jessica Jones is tweede Netflix-exclusive serie die Marvel uitbrengt. De eerste serie Daredevil zette al een trend neer die veel duisterder was. Die trend zet zich voort in deze serie. Dat beiden series afspelen in Hell’s Kitchen, New York City verklaart dat wellicht. Het maakt de series wel een stuk volwassener. Een serie als Jessica Jones - en Netflix-exclusives series in het algemeen - zal je niet zo snel in Amerika op tv zien. Drank, drugs, grof geweld en sex worden niet geschuwd. Net zoals bij Daredevil lijkt het wel of ze dat wat te nadrukkelijk willen uiten. Maar het past wel goed bij de sfeer die men bij Jessica Jones voor ogen had. In grote lijnen draait de hele serie om twee personen. De antiheld en de antischurk. Zo kun je ze het beste omschrijven. Jessica heeft opgegeven de held te spelen en Killgrave is de schurk die terug wil wat hij verloren heeft. De serie begint na de introductieaflevering sterk met genoeg tempo en verhaallijn om het boeiend te houden. Echter halverwege zakt het wat in en zijn er momenten waarin de moedeloosheid van de personages wat kunnen gaan irriteren. De serie wordt richting het einde wel weer een stuk beter, maar komt niet meer terug op het niveau van het begin. Toch omhelst de serie maar dertien afleveringen, net als Daredevil. Dat niveau weet deze serie niet te halen, maar de serie is zeker niet slecht. De acteerprestaties zijn allemaal dik in orde. Kryten is prima als de chagrijnige, doch enorm sterke Jessica, ondanks dat het contrast wel wat hoog is (ze is immers maar een tenger meisje). David Tennant steelt de show als de empathische, sluwe Killgrave. De vonk tussen Jessica en Luke wil echter maar niet echt overspringen, maar aan het einde blijkt dat dit wellicht bewust was. Het leverde wel flink wat zwijgende soapmomenten van eeuwig staren op. Jessica krijgt ook te maken met haar flatbewoners die allemaal wel iets aparts hebben, zo is haar buurjongen een junk met motieven en wonen een broer en zus samen die minimaal vreemd te noemen zijn. Allemaal hebben ze zo hun bijdrage aan de serie. Tot aan de praatgroep van Killgrave-gedupeerden aan toe. Jessica Jones is toch een serie die je gezien moet hebben. Voor de Marvelfans zitten er genoeg verwijzingen en hints in. Zo zien we ook een personage uit Daredevil haar opwachting maken, evenals enkele locaties. Heel vluchtig zien we ook het pak en de naam van Jessica Jones uit haar heldentijd. De echte comic-liefhebber zal de allereerste scène wel herkennen. Dit is namelijk exact dezelfde scène uit de eerste Jessica Jones-comic. Maar je hoeft zeker geen Marvelfan te zijn om deze serie te kunnen waarderen. Je zou het bijna niet eens doorhebben als je niet weet wat wordt bedoeld met: “die grote groene en zijn vrienden”. De serie is dus niet perse een superheldenserie. Verwacht niet direct een hoogstaand niveau, maar een prima serie om te kijken. En door de speelduur makkelijk op te pakken.

Medium: Streaming
Genre: Actie, Detective, Fantasy
Resolutie: 1920 x 1080i