Outlander - Seizoen 1 - deel 2

27-11-2015

8.3

Outlander - Seizoen 1 - deel 2 (Blu-ray)

Claire Fraser (Caitriona Balfe) bevindt zich nog steeds in de 18e eeuw in Schotland. Ze is getrouwd met Jamie (Sam Heughan) om uit handen van de Engelsen te kunnen blijven, al heeft Jack Randall (Tobias Menzies) daar weinig boodschap aan. Jamie weet Claire te bevrijden uit handen van Jack Randall en ze keren terug naar Castle Leoch. Daar is Claire weer welkom, maar Jamie wordt door clanleider Colum MacKenzie (Gary Lewis) ondervraagd waarom hij en Dougal MacKenzie (Graham McTavish) extra geld voor de Jakobieten hebben opgehaald. Colum ziet dat als een ondermijning van z'n gezag en verbant ze uit Castle Leoch. Terwijl Jamie moet vertrekken, ondanks de prijs die nog op z'n hoofd staat, probeert Claire voor zichzelf uit te vinden of ze door moet blijven zoeken naar Craigh na Dun, om zo terug te kunnen keren naar de 20e eeuw, of dat ze trouw zal blijven aan Jamie. Dat laatste zou betekenen dat ze een onbekende en vooral gevaarlijke toekomst tegemoet kan zien.

Let op: deze recensie bevat spoilers van het tweede deel. Dit wordt aangegeven met SPOILER ALERT.

Het tweede deel van het eerste seizoen van Outlander komt een maand na het eerste deel al op de markt. Gelukkig maar, want het eerste deel eindigde met een enorme cliffhanger, die vraagt om een snel vervolg. Je blijft je afvragen waarom het eerste seizoen nu per se in twee delen moet worden uitgebracht. Het is een keuze van Sony Pictures waar niet iedereen blij mee is. Zoals gezegd blijft lang wachten ons gelukkig bespaard. Dit tweede deel sluit dus naadloos aan bij het eerste deel en geeft de kijker antwoord op de vraag of Claire direct weet te ontkomen uit de handen van Jack Randall. In het eerste deel is veel aan karakterontwikkeling gedaan, nu kan het verhaal verder uitgediept worden. Veel nieuwe karakters verschijnen er niet in dit tweede deel, men borduurt vooral verder op de reeds bekende karakters, met de nadruk op Claire en Jamie Fraser. Ondanks het logische vervolg valt er toch een kleine verschuiving in de verhaallijn van dit tweede deel te bespeuren. Richtte het eerste deel zich vooral op de avonturen van Claire, nu slaat de balans meer om naar de perikelen van Jamie. SPOILER ALERT: Nu Claire ervoor heeft gekozen om niet terug te gaan naar de 20e eeuw is haar zoektocht naar Craigh na Dun zo goed als ten einde. Daardoor wordt haar drijfveer eigenlijk ook minder interessant en dat beseffen de makers maar al te goed. EINDE SPOILER ALERT. De verhaallijn van Jamie wordt daarentegen steeds boeiender. Er staat immers nog steeds een grote prijs op zijn hoofd. En nu hij verbannen is uit Leoch wordt hij vogelvrij. Dat creëert spanning en dat kan de serie ook goed gebruiken, want het magische van het tijdreizen uit het eerste deel is nu grotendeels verdwenen. Slechts een enkele keer grijpt Claire nog terug op haar kennis uit de 20e eeuw, iets wat het eerste deel zo aantrekkelijk maakte. Dit tweede deel valt op een andere manier ook zeer zeker te waarderen. Het verhaal krijgt meer diepgang, het gaat meer in op de emoties van de hoofdpersonen. Wat is belangrijk voor ze, waar staan ze voor? En tot hoever kunnen of mogen ze zich laten gaan? Elementaire vragen waar dieper op ingegaan wordt. Het zorgt er wel voor dat vooral de twee laatste afleveringen een aantal schokkende beelden bevatten, die waarschijnlijk niet voor ieders ogen geschikt zijn. Maar ook dat zorgt voor emotie en in dit geval ook bij de kijker. En eigenlijk kan een film of serie geen betere waardering krijgen als wanneer het emotie bij de kijker oproept. Dit tweede deel blijft dan ook nog lang in het hoofd rondspoken en is daarmee een bewijs dat Outlander een klasse serie is.

Genre: Actie, Avontuur, Fantasy
Speelduur: 468 min
Verpakking: Blu-ray Keep Case in Slipcase
Beeldverhouding: 1.78:1 niet anamorf
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Italiaans, Spaans
Uitgever: Sony Picture Home Entertainment
EAN: 8712609602739

• 11 Deleted Scenes
  • Podcasts
  • Extended Episode The Reckoning
  • Diana Gabaldon Tours
  • Outlander Cast & Crew Table Read
  • A Triangle in Time
  • Weaving Authentic: Making the Fabrics of Outlander
  • Gag Reel

Het tweede deel van seizoen 1 van Outlander staat in een 1.78:1 beeldformaat op deze Blu-ray Disc-uitgave. Dit tweede deel van de serie is verdeeld over drie 50 GB discs dubbellaags, die bijna volledig beschreven zijn. Het beeld heeft een resolutie van 1080/24p en voor de encodering is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC videocodec. De beeldtransfer van deze uitgave is identiek aan het eerste deel. We kunnen die informatie dan ook herhalen: Outlander is nogal wisselvallig. Aan de ene kant natuurgetrouw aan de prachtige opnames van de Schotse hooglanden met zijn inwoners, aan de andere kant ook met erg hoge contrasten, waardoor er erg weinig (schaduw)detail meer aanwezig is. De positieve kant overheerst gelukkig, met natuurlijke huidtinten en een goede scherpte en mooie zwartwaardes. De beelden uit 1945 hebben opvallend minder kleur dan de scènes uit de 18e eeuw. Een aantal scènes uit 1945 heeft ook opvallend veel beeldruis. De sfeer wordt echter buitengewoon fraai neergezet, dan zijn de paar mindere momenten snel vergeten.

Ook voor geluid geldt dat dit identiek is aan het eerste deel, hoewel er nu, naast de Engelstalige DTS-HD Master Audio 5.1-track ook een Italiaanse en Spaanse Dolby Digital 5.1-geluidstrack te vinden zijn op deze Blu-ray Disc-uitgave van Outlander - Seizoen 1 deel 2. Naast Engels wordt ook nog Gaelic gesproken, maar minder dan in het eerste deel. Ook nu wordt het Gaelic niet ondertiteld. Het geluid is heel mooi opgebouwd in diverse lagen, waarbij vooral de frontkanalen opvallen in hun weelderigheid aan geluiden. Ook de surroundkanalen krijgen behoorlijk veel voor hun kiezen en niet alleen met muziek en omgevingsgeluiden, maar ook een incidenteel geluidseffect of zelfs stemmen. Het had alleen wel iets harder in de mix mogen staan. Dialogen zijn helder en over het algemeen goed te volgen, behalve als een Schots accent iets teveel nadruk krijgt. De dialogen komen voornamelijk, maar niet uitsluitend, uit de centerspeaker. Het LFE-kanaal spreekt slechts sporadisch een woordje mee. De muziek van componist Bear McCreary is prachtig en vooral de titelsong, met zangeres Raya Yarbrough, is wonderschoon. Bij elke aflevering is dit te horen en ook na acht keer horen gaat dit nummer niet vervelen. Eigenlijk negen keer, want het is ook te horen bij de eindaftiteling van aflevering acht.

Outlander - Seizoen 1 - deel 2 bestaat uit acht afleveringen, die verdeeld zijn over drie schijven. Op alle schijven staan een aantal extra's. De verwijderde scènes staan per aflevering gerubriceerd, de overige extra's zijn via het extra's-menu te selecteren. Alle extra's zijn in HD-resolutie en voorzien van Nederlandse ondertiteling. Nieuw op deze uitgave zijn de podcasts, ingesproken door uitvoerend producent Ronald D. Moore, samen met een van de schrijvers of producenten van de serie. Je zou ze kunnen beschouwen als audiocommentaar.

Deleted Scenes
Niet elke aflevering heeft verwijderde scènes. In totaal zijn er elf stuks, verdeeld over vijf afleveringen. Elke scène wordt ingeleid door uitvoerend producent Ronald Moore.

Disc 1

Extended Episode The Reckoning (71 min)
Van de eerste aflevering, The Reckoning, is ook een verlengde versie te selecteren. Deze is ruim elf minuten langer dan de gewone aflevering. Deze aflevering blijft veel dichter bij het originele script, maar men wilde een iets andere insteek van het verhaal, meer gericht op Jamie in plaats van Claire. De deleted scenes uit de extra's zitten wel verwerkt in deze langere aflevering.

Disc 2

Diana Gabaldon Tours (8 min)
Uitvoerend producent Ronald Moore leidt Diana Gabaldon, schrijfster van de boeken, rond op de set van Outlander. Hij introduceert haar in Castle Leoch aan de crew. Gabaldon is behoorlijk onder de indruk van niet alleen de sets, maar ook de kantoren en decorafdelingen. Om een onduidelijke reden staan de Nederlandse ondertitels zowel onder als boven in beeld.

Outlander Cast & Crew Table Read (6 min)
De cast komt samen om met elkaar het script door te nemen en al een keer gezamenlijk te lezen. Het betreft de derde aflevering van het eerste seizoen, The Way Out, een aflevering die dus niet op deze uitgave is te vinden, maar op het eerste deel. Het geheel is slecht te verstaan door slechte geluidsopnames. Mede daardoor is het weinig boeiend en dan duren zes minuten ineens lang.

Disc 3

A Triangle in Time (9 min)
Dit item grijpt weer terug naar de basis van het verhaal. Claire met Frank in de jaren '40 van de 20e eeuw en Claire met Jamie in de 18e eeuw. Caitriona Balfe,Sam Heughan, schrijfster Diana Gabaldon en uitvoerend producent Ronald Moore praten over de driehoeksverhouding in deze verschillende tijden. Ze analyseren de onderlinge relaties

Weaving Authentic: Making the Fabrics of Outlander (5 min)
Om de kleding zo authentiek mogelijk te houden zijn de stoffen speciaal voor deze serie geweven. We zien in dit item hoe dat gebeurt. Kostuumontwerper Terry Dresbach vertelt erover, net als Colin Brown, de directeur van de textielfabriek waar de kleding is geweven. Natuurlijk komt ook Ronald Moore aan het woord.

Gag Reel (5 min)
De gebruikelijke bloopers, versprekingen en grappen van de acteurs en set.

Claire Fraser bevindt zich nog steeds in de 18e eeuw en is getrouwd met Jamie Fraser. Jamie heeft nog steeds een prijs op zijn hoofd en is vogelvrij. Hij keert terug naar zijn eigen familie, maar ook daar is hij z'n leven niet zeker. Outlander is een goed gemaakte historische fantasy-serie met een vleug romantiek en avontuur. De laatste twee afleveringen bevatten ook vrij schokkende beelden. In het tweede deel worden de laatste acht afleveringen van het eerste seizoen op DVD/Blu-ray Disc uitgebracht, slechts een maand na het eerste deel. Qua uitgave is de Blu-ray Disc-editie dik in orde met prima beeld en mooi geluid. De extra's maken dit wederom een mooie uitgave. Volgende keer wel het complete seizoen in één keer uitbrengen graag!