Woman in Gold

18-11-2015

7.2

Woman in Gold (DVD)

Maria (Helen Mirren) is het laatst overgebleven lid van de Joodse familie Altmann, die na de oorlog van Oostenrijk naar Amerika is geëmigreerd. Zoals bij veel Joodse families werd vlak voor de oorlog ook bij hen vele kunstwerken door de Nazi's geconfisqueerd. Onder deze kunstwerken bevond zich een beroemd portret van Maria's tante Adele, in het begin van de eeuw geschilderd door Gustav Klimt. Het schilderij kreeg al snel de bijnaam Woman in Gold. Het schilderij is sinds het einde van de oorlog in het bezit van het Kunsthistorisch Museum in Wenen. Maria vindt dat het schilderij het eigendom is van de familie en schakelt haar neefje Randol Schönberg (Ray Renolds) in, een beginnend advocaat, om uit te zoeken hoe groot de kans is dat Maria aanspraak kan maken op het schilderij. Een rechtszaak beginnen tegen de Oostenrijkse overheid lijkt onbegonnen werk. Maar het schilderij is ongeveer honderd miljoen dollar waard, zo'n bedrag laten liggen is waanzin.

Na het zien van de film Woman in Gold zal je anders tegen het gelijknamige schilderij van Gustav Klimt aan gaan kijken. Aan dit beroemde schilderij kleeft namelijk een bizarre geschiedenis. De Nazi's hebben vlak voor en tijdens de oorlog honderdduizenden kunstwerken geroofd van vooral, maar niet uitsluitend, Joodse families. Eén van deze kunstwerken betrof dit schilderij, dat eigendom was van de familie Altmann. De dame op het schilderij is Adele Bloch-Bauer, tante van Maria Altmann. Net als vele andere kunstwerken is het na de oorlog niet bij de eigenaar terechtgekomen. Het schilderij kwam in het Kunsthistorisch Museum in Wenen te hangen. Eind jaren negentig besloot Maria Altmann om een poging te wagen om het schilderij weer in het bezit van de familie te krijgen. Deze geschiedenis is de basis van Woman in Gold. De film richt zich uitsluitend op de beweegredenen van Maria Altmann en haar neef, advocaat Randol Schönberg en niet op de motieven van Oostenrijk om het schilderij voor het grote publiek toegankelijk te houden. Niet verwonderlijk als je weet dat zowel Maria Altmann alsook Randol Schönberg bijdragen hebben geleverd aan het scenario. Dat zorgt dus voor een eenzijdige kijk op de affaire. Afgezien van deze tekortkoming is Woman in Gold een interessante film, met een uitstekende Helen Mirren in de rol van Maria Altmann. Dat kunnen we minder zeggen van Ray Reynolds. Hij speelt diens karakter van advocaat Randol Schönberg veel te eenzijdig. Randol is niet meer dan een bordkartonnen figuur en zijn omslagpunt in de film is daardoor niet geloofwaardig, maar juist erg gemaakt. Dan is Helen Mirren toch echt een maatje groter. Zij draagt de film, waarbij ze een zelfverzekerde Maria speelt als deze in gezelschap is, maar o zo twijfelend en onzeker als ze alleen is. Je vraagt je wel met regelmaat af hoe oprecht Maria Altmann is. Gaat het haar echt alleen maar om het schilderij weer in de familie te krijgen, of speelt de hoge waarde van het schilderij toch een grotere rol dan gesuggereerd wordt? In ieder geval, verrassend is de film niet. Het verhaal volgt de standaard structuur van een 'ik ga m'n recht halen'-proces, maar de uitvoering is prima. Ook het gebruik van flashbacks is niet origineel, maar ook hier geldt dat het wel op een goede manier is gedaan. Eigenlijk zitten de meest indringende scènes in de flashbacks, waarbij Helen Mirren de show steelt in de hedendaagse scènes.
Woman in Gold gaat over gerechtigheid, familiewaardes en doorzettingsvermogen. Dat zijn prijzenswaardige thema's. Mits de beweegredenen van Maria Altmann hier oprecht zijn natuurlijk. Daar valt hier af en toe aan te twijfelen, maar de film zelf is, ondanks op een vrij brave manier gemaakt, zeker het aanzien waard.

Speelduur: 105 min
Uitgever: Entertainment One
EAN: 8713045245351

Woman in Gold is in het originele beeldformaat van 2.35:1 anamorf op de DVD gezet. Het betreft een zeer degelijke beeldtransfer, die scherp is, een mooi contrast heeft en voldoende schaduwdetail. Het zwartniveau is ook degelijk. De filmt heeft drie verschillende kleurschakeringen. De tegenwoordige tijd heeft een naturel uiterlijk, met natuurlijke kleuren. In de periode van de jeugd van Maria is de kleur goud/geel extra aangezet, waardoor dit een warme gloed krijgt, terwijl de periode van vlak voor en in de oorlog juist veel minder kleur heeft, waardoor het wat fletser en killer aandoet. Met enige regelmaat is wat moiré zichtbaar, maar voor het overige is dit een zeer goed ogende beeldtransfer, die dan ook een dikke voldoende verdient.

Op de DVD-uitgave van Woman in Gold staan twee Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) geluidstracks, namelijk een Engelstalige en een nagesynchroniseerde Franstalige track. In de hier besproken Engelstalige track wordt ook af en toe Duits gesproken wanneer we teruggaan in de tijd naar de periode rond de oorlog. Het zal niemand verwonderen dat dit vooral een dialoogfilm is, waarbij dialogen veelal tijdens statische momenten plaatsvinden. Dat zijn tevens de momenten waarop er weinig spectaculairs met het geluid gebeurt in de trend van surroundwerking. Afgezien van omgevingsgeluiden en muziek. Er zijn een paar scènes, die zich tijdens de flashbacks afspelen, waar meer met richting in het geluid wordt gedaan. Die momenten zijn echter schaars. Het wil echter niet zeggen dat het geluid daardoor slecht is, in tegendeel. Het voldoet prima voor het soort film en bevat nergens storende elementen. Geen demonstratiemateriaal, maar wel prima verzorgd.

De DVD start met enkele promotietrailers, waarna men op een statisch menu terechtkomt. Helaas zijn er geen extra's op deze DVD-uitgave te bespeuren. Datzelfde geldt voor de Blu-ray Disc. Op buitenlandse uitgaven staan wel een paar extra's.

Vlak voor de oorlog hebben de Nazi's veel kunstwerken geroofd, waaronder het beroemde schilderij Woman in Gold van de familie Altmann. Bijna zestig jaar na de oorlog probeert Maria Altmann dit schilderij weer in eigendom te krijgen, maar daarvoor moet ze wel de Oostenrijkse staat voor het gerecht dagen. Woman in Gold is een interessante film over een ware gebeurtenis uit de recente geschiedenis, die tevens terugblikt op de roofpraktijken van de Nazi's voor en tijdens de oorlog. De film wordt geheel gedragen door het vinnige spel van Helen Mirren, waarbij de meest indringende scènes in de flashbacks zitten. De DVD-uitgave heeft een goede beeld- en geluidskwaliteit, maar heeft geen noemenswaardige extra's.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Entertainment One.