Unfriended

Laurens van der Molen
16-11-2015

7

Unfriended (DVD)

Terwijl een groep vrienden s’savonds met elkaar aan het videochatten is, ontvangen ze een bericht van een meisje, Laura (Heather Sossaman), dat precies een jaar geleden zelfmoord heeft gepleegd. Er was een beschamend filmpje van Laura online geplaatst en de pesterijen die erop volgden, kon ze niet aan. Eerst nemen ze haar berichten niet serieus en denken ze dat iemand hen voor de gek probeert te houden, maar op het moment dat Laura hun diepste geheimen begint te vertellen, worden de vrienden boos. Ze willen het gesprek beëindigen, maar Laura schrijft dat als ze nu weggaan, ze allemaal zullen sterven.

Unfriended (ook wel bekend als Cybernatural) heeft een actueel onderwerp, namelijk pesten en hoe dit in de huidige tijd niet ophoudt op het moment dat het slachtoffer thuis komt. Mensen maken elkaar uit voor de meest verschrikkelijke dingen op sociale media en denken niet na over de gevolgen. Zo ook de vriendengroep die we volgen in Unfriended, want allemaal hadden ze wel iets te maken met het pesten van Laura. De volledige film volgen we via het beeldscherm van de hoofdpersoon, Blaire (Shelley Hennig). Een interessante manier om het verhaal te vertellen en een die we nog niet vaak hebben gezien in het horrorgenre. En dat is meteen ook het sterkste punt van Unfriended, de originaliteit. Het verhaal mag misschien niet echt origineel zijn, door de manier waarop het in beeld gebracht wordt, voelt het wel fris aan. De korte speelduur van slechts 83 minuten zorgt ervoor dat het perspectief door het beeldscherm van de computer niet gaat irriteren. De cast is relatief onbekend en is vooral te zien in tv-series. Ze doen het allemaal naar behoren, maar geen van allen springt er echt uit. Tijdens de film leer je de vriendengroep steeds beter kennen en begrijp je steeds beter waarom Laura wraak op hen wil nemen. Doordat de kijker constant op het beeldscherm van Blaire meekijkt, is het belangrijk dat er op wordt gelet dat alles klopt. Dit is helaas niet altijd het geval. Zo verandert ineens de datum op het scherm en heeft een bericht plotseling een datum van vijf jaar terug. Dit zijn weliswaar kleine slordigheden, maar ze halen de kijker wel uit het verhaal. De film is niet gruwelijk. Eer zijn een aantal goede schrikmomenten, maar de gruwelijkheden worden niet uitgebreid in beeld gebracht. Unfriended is een leuke horrorfilm voor mensen die veel bezig zijn met social media. Maar ook als je zin hebt in een keer wat anders is Unfriended een goede keuze.

Genre: Horror, Mysterie, Thriller
Speelduur: 83 min
Ondertiteling: Nederlands, Engels, En vele andere
Uitgever: Universal Pictures
EAN: 5053083044305

Het beeld van de DVD-uitgave van Unfriended wordt weergegeven met een beeldverhouding van 1.78:1, wat daarmee  heel licht afwijkt van het oorspronkelijke 1.85:1 beeldformaat. Het beeld is anamorf op de DVD gezet. De transfer is van een goede kwaliteit. Unfriended is wat het beoordelen van het beeld betreft een verhaal apart, want de film kiest er bewust voor om er op bepaalde momenten slecht uit te zien. Doordat we via het beeldscherm van Blaire kijken en regelmatig te maken krijgen met storingen in het beeld zit dit vol met fouten. Doordat deze bij de film horen, zijn ze echter niet storend. Het beeld is van een goede kwaliteit, omdat het er goed in slaagt om een beeldscherm te recreëren en de kijker doen geloven dat ze daadwerkelijk naar dat beeldscherm zitten te kijken. Het zwartniveau is goed. De film speelt zich grotendeels af in het donker, maar alles is goed te volgen. De Nederlandse ondertiteling staat duidelijk onder in beeld en is goed leesbaar.

De DVD-uitgave van Unfriended bevat een Dolby Digital 5.1 (448kb/s) Engels audiospoor. Het geluid is van goede kwaliteit en bevat geen vervelende fouten. De dialogen zijn duidelijk te volgen door de centerspeaker en waar nodig door de voorste speakers. Net zoals bij het beeld wordt er geprobeerd de kijker te doen geloven dat hij door een beeldscherm aan het kijken is. Dit is overtuigend gelukt. Doordat de film zich afspeelt in de kamer van Blaire, zijn er wel omgevingsgeluiden, die goed door de daarvoor bestemde speakers komen. Dit zorgt voor een aantal goede schrikmomenten, wanneer er bijvoorbeeld ineens achterin de kamer iets omvalt. De subwoofer wordt nauwelijks gebruikt. Alleen bij de muziek van de aftiteling is deze te horen.

De DVD start op met een aantal promotietrailers en geeft vervolgens het hoofdmenu. Daar kan worden gekozen om de volledige film af te spelen, een scéne te kiezen of de ondertiteling aan of uit te zetten. De DVD-uitgave van Unfriended bevat helaas geen extra’s.

Een groep vrienden krijgt tijdens het videochatten te maken met de geest van hun vorig jaar overleden klasgenoot. Unfriended is een originele film, die volledig te zien is door het beeldscherm van de hoofdpersoon. Dit zorgt ervoor dat de film, hoewel het verhaal niet bijster origineel is, toch fris aanvoelt. De cast bestaat uit acteurs die voornamelijk bekend zijn van tv-series. Ze doen het allemaal naar behoren, maar niemand springt er uit. De DVD-uitgave is prima met een goede beeld- en geluidskwaliteit. Helaas bevat de DVD-uitgave van Unfriended geen extra’s. Unfriended is een aanrader voor liefhebbers van horrorfilms die wel eens iets anders willen zien. Ook voor de social mediageneratie is het een interessante film.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Universal Pictures.