Lobster, The

09-11-2015

7.2
Bioscoop

Lobster, The (Bioscoop)

In een wereld waarin het verboden is om alleen – een 'loner' – te zijn, heeft Davids (Colin Farrell) scheiding duidelijke consequenties. Hij moet naar Het Hotel waar hij onder leiding van de manager (Olivia Coleman) 45 dagen heeft om een nieuwe partner te vinden. Lukt dit niet, dan wordt David veranderd in een kreeft, het dier van zijn keuze. Tijdens zijn verblijf in Het Hotel ontmoet hij verschillende interessante personages, maar op het oog geen partnermateriaal. Wanneer de tijd begint te dringen, hinkt David op verschillende gedachten. Zou hij om zijn hachje te redden de rest van zijn bestaan kunnen doen alsof hij van een ander houdt of is er toch een mogelijkheid zelf 'loner' te worden? Een leven als kreeft lijkt ook steeds meer voordelen te hebben.

Tijdens het Cannes Filmfestival gooide The Lobster hoge ogen en won het zelfs de begeerde juryprijs. Vanaf het begin is duidelijk dat de film niet makkelijk in een vak te stoppen is en zowel beeldend als qua script intrigerende elementen heeft. Er wordt gemakkelijk een bedrukkende sfeer neergezet wat het perfecte toneel is om liefde en partnerschap grondig te analyseren. The Lobster is doordrenkt met gitzwarte humor en geeft kijkers geen enkele adempauze, wat de film een behoorlijk verworven smaak geeft. De visie van de makers is zeer cynisch en zwartgallig over zowel stellen als 'loners', waarbij het aan de kijker is om te bepalen in hoeverre ze in de gedachtegangen van The Lobster meegaan. Het gedeelte van de film dat zich in Het Hotel afspeelt, heeft een prima tempo en weet van begin tot eind te boeien. Vooral de verschillende pogingen om bij een mogelijke partner in de smaak te vallen en de uitleg waarom 'alleen zijn' verboden is, zijn een genot om naar te kijken. Hierbuiten echter verliest The Lobster snel vaart en komen alle ideeën of niet goed uit de verf of gaan ze nergens heen. Dit gedeelte en hiermee ook het einde van de film is zeer onevenwichtig en uiteindelijk teleurstellend. Al het acteerwerk in The Lobster is van een prima kwaliteit, maar bewust houterig en hierdoor erg moeilijk mee te relateren. Colin Farrel en Rachel Weisz hebben een natuurlijke chemie en krijgen redelijk wat de doen in de film. Olivia Colman, John C. Reilly en Ben Whishaw zetten alle drie intrigerende karakters neer, maar blijven helaas eendimensionaal. Al met al is The Lobster een film vol potentie wat gedeeltelijk vervuld wordt.

Medium: Bioscoop
Genre: Drama, Komedie, Romantiek

In een wereld waar het verboden is alleen – een 'loner' – te zijn, moet David in Het Hotel op zoek naar een nieuwe partner. Zo niet, dan verandert hij in een kreeft. The Lobster is een mooi gemaakte film die liefde en het hebben van een partner aan de kaak stelt en doordrenkt is met gitzwarte humor. Er is voldoende vaart en potentie, maar door een traag en onevenwichtig laatste deel is het niet zo goed als het zou kunnen zijn en voelt het einde zeer frustrerend aan. Voor filmfanaten zit er echter genoeg in om The Lobster zeker een keer te bekijken.