Schneider vs. Bax

05-11-2015

7

Schneider vs. Bax (DVD)

Mertens (Gene Bervoets) belt Schneider (Tom Dewispelaere) met een spoedklus. Ramon Bax (Alex van Warmerdam), een schrijver met losse handjes, moet dood en snel. Schneider heeft hier totaal geen zin in, voornamelijk omdat hij zijn vrouw (Loes Haverkort) beloofd heeft met de voorbereidingen van het diner te helpen. Uiteindelijk gaat hij toch akkoord als Mertens hem ervan overtuigd dat het een simpele en dus snelle opdracht is. Eenmaal aangekomen bij het huis van Bax blijkt niets minder waar.

Alex van Warmerdam komt relatief snel na het goed ontvangen Borgman met Schneider vs. Bax, naar eigen zeggen een western in het riet. Vanaf het begin is duidelijk te merken dat dit een 'Van Warmerdam' is. Af en toe bekruipt het gevoel dat het meer gaat om een toneelverfilming dan een losstaande filmproductie waar kijkers rekening mee moeten houden. De enscenering en het script zitten vol met dingen die fans van Van Warmerdam zullen herkennen en waarderen. Dialogen zijn messcherp, wat af en toe voor leuke momenten zorgt. Het verhaal van Schneider vs. Bax is vrij simpel en rechttoe rechtaan. Dit is geen enkel probleem, maar als kijker zit je constant te wachten op de dubbele laag of extra twist die eerdere producties van Van Warmerdam zo intrigerend maken. Er is weinig om te ontdekken of te achterhalen in Schneider vs. Bax en sommige personages hebben vrij weinig nut/te doen. Desalniettemin is het aanwezige verhaal interessant genoeg en zijn er voldoende interessante beelden en dialogen om te blijven kijken. De meeste acteurs in Schneider vs. Bax komen uit de vaste stal van Van Warmerdam, inclusief zijn vrouw Annet Malherbe, die dit keer een aanzienlijke rol speelt. Alle acteurs laten zich van hun beste kant zien en zijn erg goed op elkaar wat de film erg leuk maakt om naar te kijken. Tom Dewispelaere zet een vrij gelaagd karakter neer en is een genot om naar te kijken. Nieuwkomer Maria Kraakman houdt zich in de rol van Bax' dochter goed staande en is zelfs meer een derde hoofdpersoon. Loes Haverkorts rol is jammer genoeg verwaarloosbaar. Al met al is Schneider vs. Bax een mooie film van Alex van Warmerdam, die echter wel de gelaagdheid of cynische humor mist die eerdere producties als Borgman, De laatste Dagen van Emma Blank of Ober zo interessant maakten. Een aanrader voor fans, maar geen must-see.

Genre: Misdaad, Speelfilm
Speelduur: 92 min
Ondertiteling: Frans
Uitgever: Twin Pics/Cineart
EAN: 5051083095037

• Achter de schermen

Schneider vs. Bax wordt op deze DVD-uitgave gepresenteerd in het anamorfe 2.35:1 beeldformaat. De film bestaat vrijwel volledig uit bruintinten zonder al te veel kleur. Schneider vs. Bax is ook een heel lichte film (Van Warmerdams idee was ook dat de film zich afspeelt tijdens één zonnige zomerdag), wat een mooi en bovennatuurlijk karakter geeft. Af en toe oogt een scène wel iets te flets (zie de afbeelding linksboven) of vallen details of personages weg (zie afbeelding rechts[boven]), wat wellicht wel bewust gedaan is, maar toch opvalt. In Schneider vs. Bax is er sprake van een gemiddelde zwartwaarde en matig verzadigde kleuren. Van Warmerdam voegt afdoende accenten toe om de beelden gevarieerd te houden. Het grootste deel van de film heeft een prima scherpte en bevat veel details, ook in de schaduwen. Af en toe lijken zaken wel licht uit focus, maar dit is nergens echt storend. Daarbuiten zijn er wel ruis en compressieblokken te bespeuren. Op deze DVD-uitgave is alleen een Franstalige ondertiteling aanwezig die kwalitatief prima is. Concluderend een afdoende videokwaliteit.

Schneider vs. Bax is op deze DVD met een Dolby Digital 5.1-track (448kb/s). Zoals gebruikelijk is het gesproken woord via het middenkanaal te horen. Het staat redelijk hard in de mix, waardoor allle dialogen duidelijk te verstaan zijn. De film klinkt geregeld wat hol en sommige dialogen hebben een lichte echo, wat het gevoel van een verfilmd toneelstuk erg in de hand speelt. De geluideffecten worden via de surroundkanalen gepresenteerd maar zijn niet erg gelaagd. De omgevingsgeluiden zijn afwezig, maar staan vrij zacht in de mix waardoor ze niet erg opvallen. De muziek van Schneider vs. Bax is gecomponeerd door Alex van Warmerdam zelf, zoals hij ook bij verschillende van zijn vorige producties heeft gedaan. Het blijft bij zeer minimale ondersteunende klanken die sommige van de beelden iets meer kracht bij zetten. Al met al niet het beste geluid ooit, maar afdoende.

Op deze DVD-uitgave van Schneider vs. Bax kan er gekozen worden voor een Frans- of Nederlandstalig hoofdmenu. Na verschillende promotionele trailers is in dit geanimeerd hoofdmenu de film integraal af te spelen. Ook zijn via dit menu de trailer van Schneider vs. Bax en de aanwezige extra te bekijken.

Trailer Schneider vs. Bax (2 min)
De trailer voor de film die op duidelijke wijze de hoofdlijn van het verhaal vertelt en de sfeer van Schneider vs. Bax prima neerzet.

Achter de Schermen (9 min)
Een zeer korte Making Of waar vooral het uitgangspunt van de film en de uitdagingen op de set worden besproken. Zeker een mooie toevoeging.

Schneider krijgt de opdracht om de schrijver Bax te vermoorden. Wat een snelle klus had moeten zijn, wordt binnen de kortste keren een stuk lastiger. Schneider vs. Bax is een typische Alex van Warmerdam-film vol interessante dialogen en mooie enscenering. Niet alle personages hebben een nut en het verhaal is wel wat simpel, maar desondanks is het prima vermaak. Op deze DVD-uitgave is er sprake van een redelijke geluidskwaliteit. Qua beeldkwaliteit zijn er wat lichte artefacten, maar nergens storend. De hoeveelheid extra's is vrij matig. Al met al dus een leuke film voor Van Warmerdam-fans.