The Casual Vacancy

Laurens van der Molen
03-11-2015

8

The Casual Vacancy (DVD)

In het Engelse dorpje Pagford lijkt alles perfect, maar schijn bedriegt. Er woedt namelijk een strijd tussen de rijken die in het centrum van Pagford wonen en de armen die in de buitenwijken leven. Pagford heeft een gebouw waar activiteiten worden georganiseerd voor de minderbedeelden, zoals verslavingsbijeenkomsten en kinderopvang. Dit is een doorn in het oog van een deel van de bevolking van Pagford, dat niks met het arme deel te maken wil hebben. Deze groep staat onder leiding van Howard Mollison (Michael Gambon), die van het gebouw een luxe oord wil maken met een sauna en een zwembad. Hiervoor heeft hij echter een meerderheid nodig in de gemeenteraad en hier komt hij één stem voor tekort. Wanneer er een vrije plek in de raad ontstaat zetten beide partijen dan ook alles op alles om een kandidaat die met hen meestemt in de raad te krijgen.

The Casual Vacancy is een miniserie die bestaat uit drie afleveringen van een uur. De serie is gebaseerd op het gelijknamige boek van J.K. Rowling, die vooral bekend is van de Harry Potter-serie. Deze miniserie heeft echter niks te maken met magie en tovenaars en doet meer denken aan een verfilming van een Dickens-verhaal. De serie heeft maar liefst 23 hoofdrolspelers en bevat behoorlijk wat Engels talent. Zo speelt Michael Gambon, bekend als Dumbledore uit Harry Potter, Howard Mollison. Zijn vrouw wordt gespeeld door Julia McKenzie. Beiden zetten hun rol zo goed neer dat je hun karakters echt haat. Verder zien we acteurs als Rory Kinnear, Richard Glover, Keeley Hawes, Rufus Jones en vele anderen, die iedere liefhebber van Engelse films en series zeker herkent. The Casual Vacancy bevat ook een aantal nieuwkomers. Degene die hier het meest in het oog springt is Abigail Lawrie, die de rol van Krystal Weedon speelt. Haar karakter is het hart van de serie en Lawrie zet haar heel sterk neer. De acteerprestaties alleen zijn dan ook reden genoeg om de serie te bekijken. Als je als kijker The Casual Vacancy echter gaat kijken met het idee een lekker niemendalletje te zien dat speelt in een Engelse dorpje, kom je bedrogen uit. De wereld die J.K Rowling schetst is heel erg donker en laat de kijker dan ook met allesbehalve een fijn gevoel achter. Zo goed als alle karakters zijn egoïstisch en er gebeuren de meest verschrikkelijke dingen achter de schermen in Pagford. De serie bevat zeker humor, maar drama heeft de boventoon. Het verhaal mag dan donker zijn, de locaties zijn dit absoluut niet. Pagford heeft iets rustgevends en de hele serie door schijnt de zon. Dit is een mooi contrast met wat er achter gesloten deuren in het dorpje gebeurt. De serie heeft een aantal wijzigingen doorgevoerd ten opzichte van het boek. Zo zijn de verhaallijnen van een aantal karakters weggesneden. De karakters zitten nog wel in de serie, maar hebben geen echte rol meer. Ook het einde is iets aangepast. The Casual Vacancy is een aanrader voor liefhebbers van het boek. Ook liefhebbers van sterke Engelse series kunnen The Casual Vacancy zeker een kans geven, al is het alleen maar om de uitzonderlijke acteerprestaties.

Genre: Drama, Mysterie
Speelduur: 180 min
Verpakking: Keepcase in Slipcase
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, Spaans
EAN: 5051888219218

• An Introduction to The Casual Vacancy
  • Adapting The Casual Vacancy
  • Casting The Casual Vacancy

Het beeld van de DVD-uitgave van The Casual Vacancy wordt weergeven met een beeldverhouding van 2.35:1 en is in het oorspronkelijke beeldformaat anamorf op de DVD gezet. De kwaliteit van de transfer is uitstekend. De serie is erg zonnig en  de kleuren zijn dan ook mooi verzadigd en ook het contrast is goed. Zeker tijdens de scènes in het weiland springen de kleuren echt van het scherm af. Ook het dorp zelf zorgt voor de nodige mooie beelden. Zeker tijdens de openingsscène van elke episode, waarin de camera met zonsopgang langzaam door het dorp beweegt. De transfer bevat geen storende fouten. De Nederlandse ondertiteling wordt onderin beeld weergegeven en is duidelijk te lezen.

De DVD-uitgave van The Casual Vacancy bevat een Dolby Digital 5.1 (448kb/s) Engels audiospoor. Ook staat op de DVD-uitgave een 2.0 audiospoor in het Frans en Spaans. Voor de recensie is het Engelse audiospoor gebruikt. De kwaliteit hiervan is uitstekend. De film bevat vooral veel dialogen. Deze zijn allemaal goed te volgen door de daarvoor bestemde speakers. De film bevat een volledig instrumentale soundtrack, die zeer goed tot zijn recht komt. Omgevingsgeluiden zijn veelvuldig aanwezig, zeker in de scènes in het dorp. Deze geluiden worden altijd subtiel gebracht en leiden nooit af van het verhaal. De subwoofer is aanwezig waar nodig, maar blijft altijd subtiel en is nooit overheersend.

De DVD-uitgave van The Casual Vacancy bevat drie episodes van 60 minuten per stuk. Deze staan op één DVD. De episodes kunnen los worden gekozen vanuit een statisch menu of alles kan in één keer af worden gespeeld. Verder kan worden gekozen voor ondertiteling en audiospoor en kan er worden gekozen uit drie extra’s.

An Introduction to The Casual Vacancy (7 min.)
Een korte introductie over de inwoners van Pagford en de motivaties van de verschillende karakters. Een leuke extra, maar hergebruikt veel stukjes uit de andere twee extra’s.

Adapting The Casual Vacancy (10 min.)
De regisseur en de schrijver komen uitgebreid aan het woord over de keuzes die zijn gemaakt bij het verfilmen van het boek. Erg interessant en goed om te zien dat er bewust is gekozen om bepaalde dingen weg te laten, omdat deze op film niet zouden werken.

Casting The Casual Vacancy (12 min.)
De verschillende acteurs vertellen kort over hun rol en hoe ze deze hebben gekregen. Interessant om te zien en dit maakt opnieuw duidelijk wat een sterrencast de serie bevat.

In het Engelse dorpje Pagford is niets wat het lijkt en wordt achter de schermen strijd gevoerd tussen arm en rijk. The Casual Vacancy is een verfilming van het gelijknamige boek van J.K Rowling. In deze serie  geen magie en tovenaars, maar een donkere kijk op de mensheid. De serie bevat een sterrencast met maar liefst 23 hoofdrolspelers. Nieuwkomer Abigail Lawrie steelt echter de show met haar rol als Krystal Weedon. De DVD-uitgave is prima met een uitstekende beeld- en een geluidskwaliteit. Verder bevat de uitgave drie interessante kijkjes achter de schermen. The Casual Vacancy is een aanrader voor fans van het boek, maar ook liefhebbers van sterke Engelse series kunnen The Casual Vacancy zeker een kans geven.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Warner Home Entertainment.