Paradise Suite, The

29-10-2015

7.5
Bioscoop

Paradise Suite, The (Bioscoop)

De Bulgaarse tiener Jenya (Anjela Nedyalkova) ambieert een carrière als fotomodel en na een proefsessie wordt haar droom werkelijkheid. Samen met twee meisjes mag ze voor een fotoshoot naar Amsterdam. De droom valt in duigen als blijkt dat ze in handen is gevallen van de pooier Ivica (Boris Isakovic). De Afrikaanse illegaal in Nederland verblijvende Yaya (Issaka Sawadogo) werkt 's nachts als rozenplukker in de bloemenkassen. Overdag slaapt hij, samen met een boel andere illegalen, in een oud schoolgebouw. Constant moet hij op z'n hoede zijn, want niets is er veilig. Als hij z'n berooide buurvrouw wil helpen komt hij in situaties terecht die hij helemaal niet wilde. De beroemde Zweedse dirigent Stig (Magnus Krepper) komt tijdelijk met zijn zoon Lukas (Erik Adelöw) in Amsterdam wonen vanwege repetities en uitvoeringen met het Concertgebouworkest. Lukas gaat naar een internationale school, maar wordt al vanaf dag één gepest als blijkt dat hij z'n plas niet kan ophouden en daardoor regelmatig in z'n broek plast. Vader Stig heeft blijkbaar geen oog voor het probleem van Lukas. De Bosnische Seka (Jasna Djuricic) werkt in een dokterspraktijk in Amsterdam. Ze heeft een oorlogstrauma opgelopen na het verlies van haar zoon. Elke avond kijkt ze de beelden van de executie van haar zoon door Serviërs tijdens de oorlog in voormalig Joegoslavië. Deze vier verhalen lijken op het oog weinig met elkaar te maken te hebben, maar niets is minder waar.

Vier verhalen, die op het eerste gezicht weinig met elkaar te maken hebben, behalve dat ze in en om Amsterdam afspelen. Dat is de inhoud van The Paradise Suite, de nieuwe film van Joost van Ginkel (170Hz). De mozaïekvertelling is een ingenieuze constructie van verhaallijnen. Ogenschijnlijk zijn het losse verhalen, maar uiteindelijk komen ze samen tot een eindclimax. Niet elke verhaallijn is even interessant of diep uitgewerkt, maar als geheel vormt The Paradise Suite zeker een boeiend geheel. Het meest boeiend zijn de verhalen rond de Bulgaarse Jenya en de Afrikaan Yaya. Misschien ook wel omdat dit de meest schrijnende verhalen zijn. Die van de Zweedse Lukas, zoon van een beroemde dirigent, is op een andere manier boeiend, maar valt binnen deze context van verhalen iets uit de toon. En het verhaal van Seka is iets te vaag en daardoor het minst interessante deel van de film. Maar beide verhaallijnen zijn wel nodig om de andere karakters beter te doorgronden. Dus weglaten kan niet zomaar. En als de film na ruim twee uur ten einde is wil je eigenlijk verder kijken, want er zijn nog een flink aantal open eindes waar je graag meer over wilt weten. Bij vlagen is het allemaal wat voorspelbaar, zeker als duidelijk is welke rollen de karakters precies invullen, maar Joost van Ginkel komt met voldoende verrassingen op de proppen om de algehele voorspelbaarheid te omzeilen.
The Paradise Suite lijkt een actueel verhaal, maar is eigenlijk een film van alle tijden. Verhalen over Screbrenica blijven al jarenlang de nieuwsuitzendingen halen en ook de komst van Oost-Europeanen naar Nederland is al langere tijd onderdeel van ons dagelijks leven. En, hoewel niet bewust gedaan, komt toch regelmatig de huidige vluchtelingenproblematiek in je gedachten voorbij. De film lijkt een momentopname van wat er zich in de afgelopen jaren in Europa heeft afgespeeld, maar wat ook nu nog gaande is.
Een sterk punt aan The Paradise Suite is het acteren van de cast. Joost van Ginkel deed de casting zelf en heeft daar ruim de tijd voor genomen. En dat werpt z'n vruchten af, want iedereen speelt feilloos. De acteurs komen allemaal uit het land welk ze in de film vertegenwoordigen. Hun geloofwaardige en natuurlijke spel geeft een extra lading aan het geheel. Een ander sterk punt is het natuurlijke uiterlijk van de film. Geen mooifilmerij, maar een afgewogen belichting met functioneel camerawerk. The Paradise Suite verdient het om bekeken te worden. Het is de Nederlandse inzending voor de Oscars in de categorie Beste Buitenlandse Film. Of hij geselecteerd zal worden is de vraag, daarvoor is het thema van de film voor het Amerikaanse publiek misschien iets te ongrijpbaar.

Medium: Bioscoop
Speelduur: 123 min
Uitgever: September Film