Demonic

Ferdi Akkulak
30-10-2015

4

Demonic (DVD)

In de nasleep van een gruwelijke slachtpartij, onderzoeken politierechercheur Mark Lewis (Frank Grillo) en psycholoog Elizabeth Klein (Maria Bello) de raadselachtige dood van de jonge studenten Michelle (Cody Horn), Jules (Megan Park), Bryan (Scott Mechlowicz), Donnie (Aaron Yoo) en Sam (Alex Goode). Deze studenten waren op zoek naar paranormale activiteiten in een verlaten pand. De enige overlevende John (Dustin Milligan) is in complete shock en probeert zich zo goed mogelijk te herinneren wat er precies plaatsvond op deze gruwelijke avond. Het onderzoeksteam komt er al snel achter dat de demonen nog steeds in het huis rondspoken.

Demonic werd geproduceerd door James Wan, die eerder verantwoordelijk was voor horrorfenomenen Saw, Insidious en The Conjuring. De regie ligt in de handen van Will Canon, die hiervoor de film Brotherhood heeft geregisseerd. De cast wordt geleid door onder andere Frank Grillo (Captain America: The Winter Soldier, The Purge: Anarchy), Maria Bello (A History of Violence, Prisoners), Dustin Milligan (The Messengers, Shark Night), Cody Horn (Magic Mike, End of Watch), Scott Mechlowicz (EuroTrip, Eden) en Aaron Yoo (21Friday the 13th). Demonic lag voor een lange tijd op de plank, totdat de distributeur besloot om de film in de meeste landen direct op DVD uit te brengen. Aan het eindresultaat is dan ook duidelijk te zien waarom. De film weet bijna nergens een nieuwe weg in te slaan met een bekend concept. Het acteerwerk van de cast maakt veel goed, maar wat een enorme verspilling van talent als je alle zwakke punten van deze film nagaat. Demonic bevat een aantal zeer goedkope schrikmomenten, waarvan enkele daadwerkelijk een effectieve werking heeft. Het camerawerk is niet altijd even stabiel, om nog maar niet te spreken over de slechte make-up effecten in bepaalde scènes. Met een speelduur van onder de 80 minuten (exclusief after-credits) lijkt de film misschien kort, maar het is duidelijk te zien aan het zeer abrupte einde dat er heel wat scènes gesneuveld waren of het geld opraakte om de film op een goede manier te eindigen. Tegen het einde van de film neemt het verhaal een ongeloofwaardige wending, waardoor een logische verklaring niet bepaald voor het oprapen ligt en je al snel aan je hoofd zit te krabben. Het combineren van found footage stijl en standaard camerawerk is dan weer wel een mooie vondst. Demonic is al met al een teleurstellende horrorfilm, waar overduidelijk veel meer uitgehaald had kunnen worden. Voor de getalenteerde cast is het wel een kijkje waard, maar deze film is het beste te bekijken met het verstand op nul. De doorgewintere horrorliefhebbers kunnen Demonic maar het beste overslaan.

Genre: Horror, Thriller
Speelduur: 83 min
Beeldverhouding: 2.39:1 anamorf
Uitgever: Paradiso Home Entertainment
EAN: 5414937033164

Demonic wordt op deze DVD-uitgave gepresenteerd in het oorspronkelijke, anamorfe 2.39:1 beeldformaat. Het beeld is van zeer goede kwaliteit. In de dagscènes stelt de kwaliteit van het beeld nooit teleur. Tijdens sommige nachtscènes kan de scherpte van het beeld weleens wegvagen, dit komt doordat de film op momenten slecht verlicht is. Dit kan storend zijn tijdens het bekijken van de film, maar dit komt gelukkig niet al te vaak voor. Compressiefouten komen bijna nooit voor. Ook vreemd ogend schaduwdetail is zelden te bespeuren. Demonic heeft een redelijk goede beeldkwaliteit meegekregen op deze DVD-uitgave. De Nederlandse ondertiteling is duidelijk te lezen en is netjes onderin het beeld geplaatst.

De DVD-uitgave van Demonic geeft de kijker de keuze tussen een Dolby Digital 5.1-track (448 kb/s) en een DTS 5.1-track (754 kb/s). Het geluid op deze DVD-uitgave is uitstekend. De dialogen zijn altijd duidelijk te verstaan en komen zuiver vanuit de centerspeaker. De opvallend goede geluidseffecten en de angstaanjagende muziek komen fantastisch uit de frontspeakers. Wat wel noemenswaardig is, is dat de omgevingsgeluiden met de Dolby Digital 5.1-track erg goed te horen zijn. Bij de DTS 5.1-track zijn de details in de surroundkanalen iets meer te onderscheiden. Demonic heeft een nette geluidskwaliteit meegekregen op deze DVD-uitgave.

Bij het opstarten van de DVD van Demonic komen we al vrij snel in een statisch menu zonder achtergrondmuziek terecht. Via dit menu heeft de kijker alleen de optie om de film te starten. Op de DVD-uitgave van Demonic zijn helaas geen extra's te vinden. In Nederland en België is er geen Blu-ray Disc-uitgave van deze film uitgebracht. Op buitenlandse uitgaves van Demonic staan tevens geen extra's.

Detective Mark Lewis en psycholoog Elizabeth Klein zijn belast met het onderzoek naar de dood van vijf studenten. De studenten werden op brute wijze vermoord in een verlaten huis. Eén van de overlevenden vertelt dat de studenten amateur spokenjagers waren en op zoek waren naar paranormale activiteiten in het verlaten huis. Demonic is niets meer dan een gemiste kans. Het acteerwerk is van goed niveau, maar de acteurs zijn hier grotendeels verspild. Het verhaal slaat zelden een originele weg in en de logica is soms ver te zoeken. De speelduur van deze film is kort, maar toch krijg je na afloop het gevoel dat er heel veel scènes gesneuveld zijn. Dit komt mede door het abrupte einde die de kijker alleen maar met onbeantwoorde vragen achterlaat. Demonic is een film waar weinig bij nagedacht moet worden. Een kijkje waard voor liefhebbers van de cast, maar de horrorliefhebbers onder ons kunnen maar beter ver weg blijven. Het beeld en geluid op deze DVD-uitgave zijn van goede kwaliteit, maar helaas zijn er geen extra's te vinden.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Remain In Light.