Rendez-Vous

19-10-2015

5.5

Rendez-Vous (Blu-ray)

Eric (Mark van Eeuwen) en Simone (Loes Haverkort) vertrekken met hun twee kinderen naar Frankrijk om daar een nieuw leven te beginnen. Simone heeft het huis van haar moeder geërfd waar zij en Eric, naast een woning, een gastenverblijf van willen maken. Al snel komen ze in contact met lokale aannemer Peter (Peter-Paul Muller) die ze zal helpen met de noodzakelijke verbouwing en tegelijkertijd steeds meer bevriend raakt met Eric. Simone moet niets van Peter hebben, maar heeft wel oog voor de sexy bouwvakker Michel (Pierre Boulangier). De jonge Fransman weet precies hoe hij Simone om zijn vingers moet winden en een passionele affaire lijkt onvermijdelijk. Als Peter een duidelijke greep op Eric krijgt en de bouwplannen in zijn voordeel wil wijzigen, wordt het voor Simone steeds moeilijker om haar verboden rendez-vous geheim te houden.

Rendez-Vous is geregisseerd door Antoinette Beumer (Soof, Loft) naar het gelijknamige boek van Esther Verhoef. Het verhaal in Rendez-Vous is simpel: een vrouw begint een onmogelijke liefde en haalt hiermee van alles op haar hals. Helaas is er niets dat dit verhaal echt doet opleven, waardoor snel opvalt dat er niet veel gebeurt. De enscenering is afdoende, maar levert maar één echt enerverende scène op. Hiernaast is er wel sprake van enige onverwacht hilarische momenten (het paard in afbeelding 4 ondermijnt Loes Haverkorts dramatische optreden). De romance tussen Simone en Michel is extreem cliché, maar fans hiervan kunnen zeker aan hun trekken komen. Alle karakters zijn eendimensionaal en behalve Haverkort en Pierre Boulanger krijgen alle acteurs veel te weinig te doen om ook maar enige invloed op het verhaal te hebben of een impact te maken bij kijkers. En dan nog is het vooral nodeloze vulling. Mark van Eeuwen en Jennifer Hoffman spannen de kroon door relatief veel in beeld te zijn, maar geen eigen personage hebben. Het acteerniveau is redelijk hoog, dus het is vooral erg jammer dat de acteurs niet meer ruimte hebben gekregen. Niet elke film hoeft 100% realistisch te zijn, maar in het geval van Rendez-Vous lijkt er constant de verkeerde keuze gemaakt te worden zonder enige motivatie. Van spanning of intrige is vrijwel geen sprake gedurende de gehele film, aangezien Simone de meeste dingen volledig aan zichzelf te wijten heeft. De grote twist zullen de meeste kijkers al van mijlenver zien aankomen en het einde laat veel vragen onbeantwoord wat vooral frustratie oplevert als de aftiteling op het scherm verschijnt. Er zijn wel degelijk elementen van de film die potentie hebben, maar nergens worden deze goed benut waardoor er een matige film overblijft. Helaas.

Genre: Drama, Romantiek, Thriller
Speelduur: 100 min
  • DTS-HD MA 5.1 - Nederlands
  • Dolby Digital 2.0 - Nederlands
Uitgever: MSL
EAN: 8716051013914

• Making Of: Introductie
  • Making Of: Spanning
  • Trailer Rendez-Vous

Rendez-Vous kent een HD-1080/24p-transfer in 2.35:1 beeldformaat. De film staat op een 25GB enkellaags disc, die voor 22GB is beschreven. Voor de codering is gebruik gemaakt van de MPEG-2-codec. In Rendez-Vous wordt gebruik gemaakt van simpele belichting, waardoor de film er zeer natuurlijk uitziet. Kleuren zijn niet erg verzadigd en ook de zwartwaarde is niet erg hoog. Er wordt sowieso niet veel kleur gebruikt in Rendez-Vous, waar vrijwel alles en iedereen vrij effen is. Af en toe oogt een scène wel iets te donker, maar nergens is dit heel erg storend. Hier en daar worden uitgesproken bruintinten gehanteerd die als welkome afwissling dienen en de Franse sfeer mooi overbrengen. Alles oogt vrij scherp en gedetailleerd, hoewel zaken die iets meer op de achtergrond staan soms wat focus verliezen. Hier en daar zijn kleine compressieblokken en sporen van edge-enhancement te bespeuren, wat de kijkervaring gelukkig nergens vermindert. Op deze Blu-Ray disc is zowel Engels- als Nederlandstalige ondertiteling aanwezig, die inhoudelijk prima zijn. De Nederlandse ondertiteling is er puur ter vertaling wanneer er Frans of Engels wordt gepraat, dus niet geschikt voor doven en slechthorenden.

Rendez-Vous is op deze Blu-ray Disc te bekijken met een DTS-HD Master Audio 5.1-track (448kb/s) en Dolby Digital 2.0-track (224 kb/s). Hieronder wordt alleen het eerste track behandeld. Het gesproken woord wordt zoals gebruikelijk via het middenkanaal gepresenteerd. Naast Nederlands, wordt er ook geregeld Frans en Engels gesproken. Soms is een gesprek moeilijk te volgen, omdat er snel geschakeld wordt tussen de verschillende talen (Simone weet iets niet in het Frans en schakelt dan naar Engels), maar dit went snel. Alle stemmen zijn scherp en helder te horen, maar hadden wel iets harder in de mix mogen staan. De geluideffecten zijn afdoende, maar niet al te gelaagd. Ditzelfde geldt voor de omgevingsgeluiden, die via de surroundkanalen worden gepresenteerd, maar een beetje tam klinken. De begeleidende muziek van componist Merlijn Snikter zorgt voor genoeg mysterie, wat helaas teniet wordt gedaan door het matige verhaal. De grote ster is echter Stromae, wiens grootste hits gedurende Rendez-Vous ten gehore worden gebracht. Al met al een redelijke geluidskwaliteit, maar iets te mat.

Via het hoofdmenu van Rendez-Vous is op deze Blu-ray Disc de film integraal af te spelen, de audio en ondertiteling te veranderen en toegang tot de verschillende aanwezige extra's.

Making Of: Introductie (5 min)
De verschillende acteurs uit de film leggen uit wie ze spelen en wat hun rol is in de film.

Making of: Spanning (5 min)
Een korte making of waar regisseur Antoinette Beumer en de hoofdrolspelers vertellen waarom Rendez-Vous vol spanning zit.

Trailer Rendez-Vous (2 min)
Een trailer die vrijwel het gehele plotverhaal verklapt en doet denken dat Rendez-Vous hiernaast meer diepte bevat. Wanneer kijkers optimaal van de film willen genieten, is het kijken van deze trailer niet aan te raden.

Simone en haar man Eric willen een nieuw leven beginnen in Frankrijk. Hij gaat helemaal op in de plannen van lokale aannemer Peter en zij begint een passionele affaire met bouwvakker Michel. Een recept voor problemen. Rendez-Vous is een matige film waar redelijk in wordt geacteerd, maar naast de hoofdpersonen niemand echt tijd heeft om indruk te maken. Het verhaal is zeer simpel waarbij de plottwist geen enkele impact maakt. De beeldkwaliteit van deze Blu-ray Disc is prima, hoewel er wel enige artefacten zijn te bespeuren. De audiokwaliteit is niet heel indrukwekkend, maar voldoet. De extra's zijn een leuke toevoeging. Jammer genoeg een matige film.