Chasing Shadows

Laurens van der Molen
27-09-2015

9

Chasing Shadows (DVD)

De autistische politie-inspecteur Sean Stone (Reece Shearsmith) leeft voor zijn werk. Door het volgen van patronen komt hij erachter wie de dader is. Helaas is hij niet erg goed in communiceren en daarom probeert zijn baas hem te lozen bij de afdeling vermiste personen. Hier moet hij samenwerken met analiste Ruth Hattersley (Alex Kingston). Hoewel dit in het begin erg moeizaam gaat, weet Ruth dat Sean een erg belangrijke toevoeging aan het team is en dat hij de kans dat slachtoffers terug worden gevonden een stuk groter maakt. Het analytisch vermogen van Sean in combinatie met het empathisch vermogen van Ruth maakt de twee een erg sterk team. Ze moeten samenwerken met de politie in de persoon van detective Carl Pryor (Noel Clarke). Carl vind Sean maar een rare snuiter, maar kan niet ontkennen dat zijn methodes werken. Met z’n drieën proberen ze  mensen te helpen die zijn opgegeven door de politie.

Het eerste seizoen van Chasing Shadows bestaat uit twee verhalen, verspreid over vier episodes van ongeveer 45 minuten.  In de eerste twee episodes zien we hoe Sean bij vermiste personen terecht komt en hoe hij en Ruth elkaar beter beginnen te begrijpen. De episodes zijn erg sterk en de karakters worden goed uitgediept. We zien dat Ruth alleen woont met haar tienerzoon en dat de enige vriend die Sean heeft zijn huishoudster is. Doordat we ook aardig wat tijd met de karakters doorbrengen in hun privéleven, voelt de kijker zich meer met hen verbonden en zijn hun keuzes in hun werk ook beter te begrijpen. Het tweede verhaal focust op een vader die inmiddels al een jaar vermist is. Het lukt Sean niet om een goed patroon te vinden, totdat hij de zaak combineert met eerdere vermissingen in hetzelfde gebied. Het team komt terecht bij een seriemoordenaar die stemmen hoort en inmiddels in een inrichting zit. Hij bekent de moord op de vader, maar Sean is nog niet zo zeker of hij echt wel de dader is. Ook het tweede verhaal is erg sterk. Doordat in de eerste twee episodes de karakters goed zijn geïntroduceerd, kan nu de aandacht vooral op de zaak worden gericht. Hierdoor wordt deze goed uitgediept en kan je als kijker de stappen goed volgen die Sean zet om achter de dader te komen. Het verhaal is logisch en de dader is niet voorspelbaar, maar voelt ook niet ineens bij zijn haren erbij getrokken. Een erg sterke eigenschap voor een detectiveserie! De laatste episode eindigt met een nieuwe zaak die erg dicht bij Sean staat. Het is dan ook te hopen dat Chasing Shadows een tweede seizoen krijgt, want dat verdient deze serie echt. Door het autistische gedrag van Sean wordt de serie vergeleken met Sherlock. De vergelijking is niet verassend, maar Chasing Shadows onderscheidt zich uitstekend. Het autisme van Sean voelt niet als een gimmick en dit is vooral te danken aan het geweldige acteerwerk van Reece Shearsmith. Ook Alex Kingston, die de rol van Ruth speelt, zet haar personage erg goed neer en de chemie tussen de twee is een van de beste redenen om de serie te kijken. Liefhebbers van Engelse detectives kunnen deze serie met een gerust hart kopen, Chasing Shadows is namelijk een van de betere detectiveseries van de afgelopen jaren.

Genre: Detective
Speelduur: 180 min
Verpakking: Duo Keep Case in Slipcase
Uitgever: Just Entertainment
EAN: 8717344756624

Het beeld van de DVD-uitgave van Chasing Shadows wordt weergegeven met een beeldverhouding van 1.78:1 en is in het oorspronkelijke beeldformaat anamorf op de DVD gezet. De kwaliteit is prima. De kleuren zijn mooi vol en het contrast is goed. Ook het zwartniveau is uitstekend, waardoor alle scènes, ook de donkere, goed te volgen zijn. Er is een aantal interessante locaties gekozen om te filmen zoals een verlaten fabriek, een modern gebouw met heel veel glas en een groot verlaten weiland. Dit levert mooie beelden op. Het enige wat op de transfer aan te merken valt, is dat er over  de vier episodes twee momenten zijn waarop het beeld iets vertraagd afspeelt. Het is allebei de keren slechts drie seconden, maar het valt wel op. De DVD-uitgave van Chasing Shadows heeft optionele Nederlandse ondertiteling, die duidelijk in beeld is weergeven.

De DVD-uitgave van Chasing Shadows bevat een Dolby Digital 5.1 (448kb/s) Engels audiospoor. Dit is van een goede kwaliteit. De dialogen zijn duidelijk te verstaan vanuit de centerspeaker en waar nodig door de andere twee voorste speakers. Deze twee worden samen met de achterste twee ook gebruikt voor de omgevingsgeluiden. Vooral op locaties zoals de lege fabriek zijn deze erg sfeervol en zorgen ze ook echt voor een schrikeffect. Op het drukke bureau voegen ze ook toe aan de sfeer, altijd zonder verstoring van de dialogen, die steeds goed te verstaan zijn. De subwoofer wordt nauwelijks gebruikt, maar de serie vraagt hier ook niet om. De  instrumentale soundtrack past goed bij de serie en is erg sfeervol.

De DVD-uitgave van Chasing Shadows bevat vier episodes, verdeeld over twee dvd’s. Helaas bevat geen van deze DVD’s extra’s. Op het moment dat het schijfje opstart, kan er vanuit een statisch menu worden gekozen voor speel alles of een individuele episode.

De autistische inspecteur Sean Stone moet samenwerken met analiste Ruth Hattersley om vermiste personen die opgegeven zijn door de politie te vinden. Door het analytische vermogen van Sean en de compassie van Ruth zijn de twee een perfect team. Chasing Shadows seizoen 1 is een erg sterke Britse detectiveserie die bestaat uit vier episodes. De verhalen zijn erg sterk en goed uitgewerkt, de serie voelt nergens voorspelbaar. Reece Shearsmith, die Sean speelt, zet een geweldige rol neer en zijn chemie met Alex Kingston is uitstekend. De DVD-uitgave van Chasing Shadows bevat een prima beeldkwaliteit, met als enig foutje twee momenten waarin het beeld drie seconden vertraagd afspeelt. De geluidskwaliteit is uitstekend. Extra’s heeft deze uitgave helaas niet. Chasing Shadows is een aanrader voor liefhebbers van Engelse detectiveseries, want het is in zijn genre een van de betere series van de afgelopen jaren.