Masters, de

25-09-2015

5.5

Masters, de (Blu-ray)

Aziz (Mimoun Oaïssa) is gescheiden van zijn vrouw en heeft gefaald in de muziekbusiness. Hij heeft nu een geestdodend baantje in de fabriek, waar hij samen werkt met zijn voormalig bandgenoot Marco (Ruben van der Meer). Aziz wil graag zijn zoontje Karim (Sami Ballafkir) blijven zien, maar zet de voogdij op het spel wanneer hij de ene misstap na de andere maakt. Vanaf dat moment is het voor hem alles of niets. Hij probeert de oude band weer bij elkaar te krijgen en een hit te scoren. Daarvoor moeten ze eerst Llyod (Willie Wartaal) overtuigen. Deze is gestrand als pizzabezorger, dus het blijkt niet zo moeilijk hem te lokken met beloftes vol rijkdom en roem. Moeilijker wordt het met Donny (Guide Pollemans). Deze werkt bij een bank waar zijn schoonvader de baas is en ook zijn dominante vrouw Sandra (Lies Visschedijk) werkt. Maar na enig overreden is ook hij van de partij. De Masters – zo heette hun band – moet koste wat het kost terugkomen. Om een hit te kunnen scoren gaan ze ver, heel ver. Met alle gevolgen van dien.

Het is mooi om te zien hoe de Nederlandse filmindustrie aan een heuse opleving bezig is. Het Nederlandstalige aanbod in de bioscopen is de laatste jaren niet bepaald karig geweest. Maar dit wil niet zeggen dat we ook altijd goud in handen hebben. De Masters is een komedie van het meer platte soort. Nu hoeft dat niet altijd erg te zijn, maar hier is de humor soms wel erg flauw. Met als waar dieptepunt de scène waar de club in een huiskamer in een boerendorp gaat optreden en slaags raakt met de tieners daar. Er is opeens sprake van buitensporig geweld, maar uiteraard zonder enig spoor van bloed en zonder consequenties achteraf. De personages zijn eigenlijk meer typetjes dan mensen van vlees en bloed. Een goed voorbeeld is het karakter van Sandra, de dominante vrouw van Donny. Lies Visschedijk is een actrice die meer in haar mars heeft, maar het enige wat ze hier hoeft te doen is een zeer overdreven karikatuur neerzetten. Dit geldt overigens niet voor alle acteurs. Willie Wartaal is charmant in zijn rol en je kunt je niet aan de indruk onttrekken dat hij vooral zichzelf speelt. Hierdoor lijkt zijn rol wel heel natuurlijk. Ook hoofdrolspeler Mimoun Oaïssa heeft wat meer diepgang en de man die strijd voor zijn gezin is altijd een succesvolle manier om te kijker te betrekken. Dit vormt uiteindelijk het hart van de film en is gelukkig geloofwaardig. Maar ook hier valt de regisseur in oude patronen doordat de nieuwe vlam van de ex van Azis natuurlijk een karikaturale klootzak is die helemaal niet bij haar past. Ruben van der Meer kan briljant zijn op televisie in programma’s als De Lama’s, maar is duidelijk geen acteur. Je ziet dan ook vooral Ruben van der Meer die grappig probeert te doen en niet het personage dat hij zou moeten verbeelden. De Masters heeft meer mislukte dan rake grappen, maar heeft wel het hart op de juiste plek. De film is duidelijk met plezier gemaakt en het tempo zit er goed in, waardoor het voldoende onderhoudend blijft. Positief is ook dat het einde niet helemaal volgens het boekje is. De Masters zit vol gebreken, maar onderaan de streep blijft er nog steeds een film over waar ook wat uit te halen valt.

Genre: Komedie
Speelduur: 96 min
  • DTS-HD MA 5.1 - Nederlands
EAN: 8715664115657

• Sneak preview De Masters
  • Videoclip: vallen in de club
  • Videoclip: best wel gevaarlijk

De Blu-ray Disc-uitgave van De Masters heeft de originele beeldverhouding van 2.35:1. Het High Definition beeld heeft een 1080p/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). Voor de encodering is gebruik gemaakt van de MPEG-2 video codec. Deze Blu-ray Disc-uitgave bestaat uit een 25 GB enkellaagse disk.

De beeldkwaliteit op deze uitgave van The Masters is ruim voldoende. Er is sprake van voldoende scherpte en detaillering, al wordt hier iets van ingeleverd door compressie en wat lichte ruis. Er blijft echter voldoende te onderscheiden over en het beeld houdt ook goed stand bij meer donkere scènes. De kleuren zijn zeer natuurlijk en lijken geheel onbewerkt. Ze worden accuraat weergegeven. Ook het contrast is ingetogen en doet vooral realistisch aan. Er zijn geen gebreken in het beeld.

De Masters wordt op deze BD-uitgave ondersteund door een DTS-HD Master Audio 5.1-track (16bit/48kHz) in de originele Nederlandse taal. Dialogen zijn altijd goed verstaanbaar, al had het volume ervan een tikkeltje hoger mogen zijn. De track kent weinig ruimtelijkheid en omgevingsgeluiden op momenten dat er geen sprake is van actie of muziek. Wanneer dat er wel is, pakt de track lekker uit. Bij de muziek is het surroundbeeld stevig en wordt de subwoofer krachtig maar beheerst ingezet. Het leeuwendeel van de track is gemiddeld qua kwaliteit, maar op dit soort momenten ontstijgt het geluid dit niveau. Een wat wisselvallig beeld dus, maar gemiddeld genomen verdient het zeker een ruime voldoende.

De BD keepcase zit verpakt in een standaard keep case. Via het hoofdmenu zijn een handvol extra’s te bekijken. Deze hebben allemaal een vrij beperkte speelduur. Het beeld bij de extra’s is in HD en de audio is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s). Bij muziekclips is het wel jammer dat specificaties van de audio niet wat steviger zijn.

Sneak preview De Masters (5 min.)
Een korte blik achter de schermen. Doordat de speelduur vrij beperkt is, wordt er niet echt veel diepgang bereikt. Als je wilt weten welke Nederlandse artiesten verder nog bij de film betrokken waren, moet je deze zeker even kijken. Leuk is ook dat er veel humor in zit.

Videoclip: vallen in de club (4 min.)
Deze clip zit niet in de film zelf, maar bevat beelden uit de film en is ervoor gemaakt.

Videoclip: best wel gevaarlijk (3 min.)
Dit is de clip die ook een belangrijke rol in de film speelt en tijdens de aftiteling te zien is in verkleind scherm. Hier kun je deze nog eens bekijken, maar dan apart in vol scherm.

Aziz heeft een aantal fouten gemaakt in zijn leven. Een vroegere rap-hit is hem ontnomen, hij is gescheiden van zijn vrouw en moet nu vechten voor de voogdij van zijn zoontje. Hij roept de oude band bij elkaar om samen te proberen alsnog die grote hit te maken en daarmee hun levens weer op de rails te krijgen. De Masters heeft meer mislukte dan rake grappen en de casting is niet overal even sterk. Maar de film heeft het hart op de juiste plaats en het tempo zit er goed in, waardoor het onderhoudend blijft. De BD-uitgave heeft ruim voldoende beeld- en geluidskwaliteit. Qua extra’s is er een korte blik achter de schermen te zien en een tweetal videoclips.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Dutch FilmWorks.