Ex_Machina

23-09-2015

7.7

Ex_Machina (Blu-ray)

Caleb (Domhnall Gleeson) is een van de vele werknemers van een groot technologiebedrijf dat 95% van de zoekmachinemarkt in handen heeft. Als kind verloor hij zijn beide ouders in een auto-ongeluk. Zelf belandde hij lange tijd in het ziekenhuis en daar ontstond zijn interesse voor programmeren. Het is een normale werkdag wanneer Caleb opeens te horen krijgt dat hij verkozen is om de hoogste baas Nathan (Oscar Isaac) te bezoeken. Caleb ziet hierin een prachtige kans om te laten zien wat hij kan en misschien ligt er zelfs wel een promotie in het verschiet. Hij wordt met een helikopter naar de midden in de afgelegen natuur gelegen villa van Nathan gebracht. Al snel blijkt dat Caleb is opgeroepen voor een wel heel specifieke reden, namelijk een zogenoemde Turing-test. Nathan heeft in het grootste geheim gewerkt aan een levensechte computervariant op de mens, met artificiële intelligentie. Caleb krijgt de opdracht om de werking hiervan te testen en al snel is zijn eerste ontmoeting met Ava (Alicia Vikander) een feit. Het experiment ontaardt in een psychologisch gevecht binnen deze driehoek van verschillende persoonlijkheden. Nathan heeft halve waarheden verteld en binnen afzienbare tijd ontstaat er wantrouwen tussen de twee heren. En hoe slim is Ava nu eigenlijk echt? Heeft ze zelfbewustzijn? Is ze gevaarlijk? Wat een week vakantie met de baas had moeten worden, wordt voor Caleb een groot avontuur.

Zullen we ooit in staat zijn om een robot te maken die zelfbewustzijn heeft? Die niet te onderscheiden is van een echt mens? En zo ja, wat zijn dan de consequenties voor de mensheid? Zijn we dan gedoemd om uit te sterven? Deze vragen behoren tot de populairste in het sciencefiction genre. Met de snelheid waarmee technologische ontwikkelingen zich heden ten dage voltrekken voelen dit soort zaken ook steeds meer als nabije toekomst in plaats van verre toekomst. Alex Garlan is het meesterbrein achter Ex_Machina. Hij is bekend geworden als schrijver van onder andere 28 Days Later, Sunshine en Dredd en op dit moment werkt hij aan het scenario voor Halo. Bijzonder aan Ex_Machina is dat hij het niet alleen schreef maar ook de regie op zich heeft genomen. Dit doet hij op trefzekere wijze. Hij heeft een strakke en bijna mechanische manier van filmen, maar dit past perfect bij deze film. De setting die is gekozen – met maar vier personages in totaal – geeft Ex_Machina iets extra’s ten opzichte van de grote blockbuster-varianten met dezelfde materie. De beknopte setting geeft de mogelijkheid om veel meer diepgang te bereiken. Daarbij helpt de omgeving ook zeker mee. De villa van Nathan ligt midden in de natuur. Als locatie is voor Noorwegen gekozen en dit leidt tot adembenemend mooie shots. De verhouding tussen technologie en natuur wordt weerspiegeld in de verhouding tussen het hightech huis en de vele ramen die uitkijken op een spectaculaire buitenwereld. Het vernuftige scenario van Garlan komt pas echt tot leven dankzij de sterke casting. Domhnall Gleeson heeft misschien wel de moeilijkste rol, maar raakt precies de juiste toon. In de rol van Oscar Isaac zie je meteen dat er iets niet helemaal pluis is, maar hij gaat nergens over de top en blijft voldoende mysterieus. Ten slotte is Alicia Vikander met haar bijna buitenaardse schoonheid geknipt voor haar rol en ook het knap gemaakte kostuum werkt hieraan mee. De enige rol die iets minder uit de verf komt is die van Kyoko (Sonoya Mizuno), de Aziatische huisgenoot van Nathan. Het is al vrij snel duidelijk wat met haar personage de wending is en haar rol voegt niet veel toe aan het geheel. Ex_Machina is een film waar je gemakkelijk na afloop urenlang discussie over kunt voeren. Moeilijke vragen worden op tafel gelegd en verschillende gezichtspunten worden gepresenteerd, maar er blijft genoeg stof tot nadenken over. De casting, omgeving, muziek en het filmen zijn allemaal in harmonie en staan ten dienste en versterking van de inhoud. Iedereen met interesse in dit onderwerp mag deze film zeker niet aan zich voorbij laten gaan.

Genre: Drama, Mysterie, Romantiek
Speelduur: 108 min
  • DTS 5.1 - Duits
  • DTS 5.1 - Frans
  • DTS 5.1 - Italiaans
  • DTS 5.1 - Japans
  • DTS 5.1 - Spaans
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, Frans, Italiaans, Spaans, En vele andere
EAN: 5053083037062

• The Story
  • The Cast
  • The Design
  • Creating Ava
  • The Turing Test

De Blu-ray Disc-uitgave van Ex_Machina heeft de originele beeldverhouding van 2.40:1. Dit is een kleine afwijking op de originele verhouding van 2.35:1. Het High Definition beeld heeft een 1080p/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). Voor de encodering is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC codec. Deze Blu-ray Disc-uitgave bestaat uit een 50 GB dubbellaagse disk.

Belangrijk om mee te starten is dat scherpte en detaillering in de meeste scènes uitstekend zijn. Van het niveau zoals je van een recente BD-uitgave mag verwachten. Er zijn ook momenten dat de beeldkwaliteit wat minder is. Zo is het zwartniveau uitstekend, maar het schaduwdetail had beter gekund. Daarnaast zorgt een portie ruis soms voor minder detail, wederom vooral in de minder goed verlichte scènes. De kleuren zijn overwegend natuurlijk, hetzij soms wat ingetogen. Afgezien van genoemde ruis is er geen sprake van defecten. Een prima beeldpresentatie die echt niet altijd even goed presteert en op onderdelen beter had kunnen zijn.

Ex_Machina wordt op deze BD-uitgave ondersteund door een DTS-HD Master Audio 5.1-track (24bit/48kHz) in de originele Engelse taal. Daar waar het beeld nog wat steekjes laat vallen, kan dit van de audio zeker niet worden gesteld. Deze is nagenoeg perfect. De meeste scènes bieden weinig kans om op te vallen. Hier zijn dialogen prima verstaanbaar en is er een goede mix van subtiele achtergrondgeluiden hoorbaar. Bij momenten is er echter sprake van stroomuitvallen – die een grote rol spelen in de film – en dit leidt tot lage sonische activiteit. Hetzelfde geldt voor de pulserende muziek bij de film. Op deze momenten blinkt de track echt uit en doet de kracht van subwoofer en surrounds je huis bijna schudden op haar grondvesten. Toch krijgt deze track niet de volle punten van ons. We moeten het namelijk doen met een inmiddels ‘gewone’ DTS-HD Master audio 5.1 track, terwijl er ook een 7.1-variant met nieuwe ‘DTS:X’-technologie op de markt is. Dit is het antwoord van DTS op Dolby Atmos. Helaas mogen we daar in Nederland nog niet van meegenieten. Desalniettemin is ook deze variant een genot voor het oor.

De BD keepcase zit verpakt in een standaard keep case. Via het hoofdmenu zijn een handvol extra’s te bekijken. Deze hebben allemaal een vrij beperkte speelduur. Doordat ze zo kort zijn hebben ze weinig diepgang. Op de Amerikaanse uitgave zijn (veel) meer extra’s beschikbaar. Het beeld bij de extra’s is in HD en de audio is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s). Er is Nederlandse ondertiteling bij beschikbaar.

The Story (2 min.)
Een ultrakorte samenvatting van de essentie van het verhaal van de film.

The Cast (3 min.)
De cast wisselt over en weer wat lovende woorden uit. Er is weinig tijd voor meer diepgang.

The Design (3 min.)
Er wordt onthuld dat gefilmd is in Noorwegen en het ontwerp van het huis in relatie tot de omgeving en het verhaal van de film komen aan bod.

Creating Ava (3 min.)
Hier gaat het vooral over het pak waarin Alicia Vikander moet optreden en hoe zij hierin beweegt en acteert.

The Turing Test (2 min.)
Een korte toelichting op deze test op artificiële intelligentie die echt bestaat en nog nooit met succes is afgelegd.

Caleb is een doodgewone programmeur die op een dag wordt uitverkoren om zijn hoogste baas Nathan te bezoeken. Daar wordt hij ingezet om de artificiële intelligentie van robot Ava op de proef te stellen, maar dit ontaard al snel in een psychologisch gevecht. Ex_Machina behandelt uitgekauwd sciencefiction materiaal maar doet dit op geheel eigen en zeer competente wijze. Doordat alle elementen kloppen en goed in harmonie met elkaar zijn, is er ruimte voor echte diepgang en zal deze film na afloop zeker nog voer voor discussie bieden. De BD-uitgave heeft een prima beeldkwaliteit met wat kleine gebreken. Het geluid is uitstekend, maar we krijgen niet de best beschikbare track op de markt. De extra’s zijn interessant, maar kort van stof, ook hier is de Amerikaanse uitgave rijker bedeeld.