Knick, the - seizoen 1

16-09-2015

7

Knick, the - seizoen 1 (Blu-ray)

We volgen een doodgewoon ziekenhuis in New York. Daarbij zien we zowel het reilen en zeilen van het ziekenhuis als de persoonlijke perikelen van de mensen die er werken. Dat hebben we toch al tig keer eerder gezien? Er is alleen een addertje onder het gras. Het is begin 20e eeuw. Het bedrijven van de gezondheidswetenschappen was toen nog hele andere koek. We wisten nog maar een fractie van alles wat we heden ten dage weten. Er was nog maar net een effectieve vorm van algehele verdoving uitgevonden en het wegpompen van bloed tijdens een operatie moest nog met de hand. Ook was het nog heel gewoon dat er een publieke tribune was. Zo konden medici van elkaar leren wanneer er gedurfde nieuwe wegen werden bewandeld. Het ziekenhuis kampt met geldproblemen en een grote uitstroom van rijke patiënten. De hoop is gevestigd op Dr. Thackery (Clive Owen) die, samen met de chirurgen, de zusters en het andere personeel worstelt om zichzelf en het ziekenhuis boven water te houden.

HBO staat al sinds jaar en dag bekend om haar kwaliteitsseries en maakt deze reputatie nog altijd waar. Nieuw is deze ziekenhuisserie, geproduceerd door niemand minder dan Steven Soderbergh en met A-lijst acteur Clive Owen in de hoofdrol. Het genre van de ziekenhuisseries is uitgemolken als geen ander, maar het verschil in tijdsgewricht biedt een fascinerend nieuw perspectief. Daarbij is er minstens evenveel aandacht voor historisch besef als voor persoonlijke, meer soap-achtige perikelen. Zo worden verschillende operaties getoond in het grootst mogelijk detail. Maar gedurende het seizoen spelen ook diverse grote kwesties van die tijd, zoals raciale rellen, klassenverschillen en drugsgebruik. Soms komt het grote en het persoonlijke samen. Bijvoorbeeld wanneer een zwarte collega in moeilijkheden raakt of bij het drugprobleem van hoofdrolspeler Dr. Thackery. Zijn personage is grotendeels gebaseerd op William Steward Halsted (1852-1922), die pionierde in diverse operatietechnieken en ook verslaafd was aan cocaïne en morfine. Om het historisch besef verder kracht bij te zetten heeft Dr. Stanley B. Burns, expert in medische historie en historische fotografie, de rol van technisch adviseur vervult voor deze serie. Eigenlijk zijn er praktisch alleen maar goede dingen te melden over deze serie. The Knick mag dan historisch zeer accuraat zijn, dit gaat niet ten koste van de entertainment waarde. Er zit meer dan genoeg spanning en drama in de serie. Daarbij wordt de hoofdrol door Clive Owen met verve opgepakt en hij wordt omringt door een sterke cast. De wijze van filmen is beheerst en bijna klinisch te noemen, dit is mooi in lijn met de inhoud van de serie. The Knick is geen lichtvoetig vermaak geworden, maar een kwaliteitsserie met een kwaliteit cast gemaakt door een kwaliteitsscène. Het duurt misschien even om er goed in te komen, maar daarna kun je bijna niet wachten op het tweede seizoen. Het goede nieuwst is dat deze er komt. De uitzendingen starten in oktober 2015 in de VS.

Speelduur: 480 min
Verpakking: Blu-ray Keep Case in Slipcase
Beeldverhouding: 1.78:1 HD niet anamorf
  • DTS 2.0 - Portugees
  • DTS 2.0 - Spaans
  • DTS 5.1 - Duits
  • DTS 5.1 - Frans
  • DTS 5.1 - Spaans
  • DTS 5.1 - Tsjechisch
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, Frans, Spaans, En vele andere
EAN: 5051888210321

• Episode Post-Op
  • Enter the Knick
  • Scoring the Knick

De Blu-ray Disc-uitgave van The Knick heeft de originele beeldverhouding van 1.78:1. Het High Definition beeld heeft een 1080p/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). Voor de encodering is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC codec. Deze Blu-ray Disc-uitgave bestaat uit vijf 25 GB enkellaagse disks.

Het beeld van The Knick ziet er zeer gelikt uit. Er is weinig om af te leiden van een uitstekende kijkervaring met veel scherpte en detaillering. In de wat meer donkere scènes had het schaduwdetail een tikkeltje beter gekund en is er wat sprake van ruis. Het zwartniveau is dik in orde. De kleuren schitteren vooral door afwezigheid, maar dit is duidelijk een stilistische keuze. Voor zover te beoordelen valt worden deze accuraat weergegeven. Het is dus klinisch en koud wat de klok slaat en geen felle kleuren of hoge contrasten. Er is geen sprake van defecten in het beeld.

The Knick wordt op deze BD-uitgave ondersteund door een DTS-HD Master Audio 5.1-track (24bit/48kHz) in de originele Engelse taal. Net als bij het beeld al het geval was, is ook de audio prima verzorgd. Dialogen krijgen altijd voldoende prioriteit. Daaromheen is er sprake van veel subtiele details in omgevingsgeluiden en een prima surroundwerking. De dynamiek is uitstekend en indien passend wordt ook de subwoofer effectief ingezet. Tenslotte maakt de muziek het geheel af tot een goed gebalanceerde en dynamisch mix. Van tekortkomingen in het geluid is geen sprake. Een prima presentatie.

De BD keepcase zit verpakt in een kartonnen sleeve. Daarin zitten de vijf disks. Op de laatste disk zijn de meeste extra’s opgenomen.

Disk 1-4

Bij een drietal afleveringen is audiocommentaar beschikbaar. Deze heeft DTS 5.1 geluid. Er is geen aparte ondertiteling voor het commentaar beschikbaar. Inhoudelijk hebben de commentaren veel diepgang. Een mix van producenten en acteurs weet veel over de serie te vertellen.

Episode Post-Op (18 min.)
Deze extra bestaat uit kleine segmenten van ongeveer 2 minuten per stuk. Ze zijn op alle disks opgenomen en gaan over betreffende afleveringen. Feitelijk is het een kort commentaar op de aflevering, aan de hand van beeldfragmenten en interviews. De audio is DTS 2.0 en er is ondertiteling beschikbaar.

Disk 5

De vijfde disk bevat geen afleveringen meer, maar enkel extra’s. Dit doet vermoeden dat er zeer veel extra’s zijn, maar dit valt reuze mee. Het betreft er slechts twee en ze worden hieronder omschreven. De extra’s zijn in HD en hebben DTS-HD 5.1 Master Audio (24bit/48kHz) geluid en zijn voorzien van Nederlandse ondertiteling.

Enter the Knick (16 min.)
Deze extra heeft het karakter van een klassieke making off. Aan de hand van interviews en fragmenten uit de serie wordt vertelt hoe de serie is ontstaan. Dit wordt chronologisch gedaan van het ontstaan van het idee tot het filmen.

Scoring the Knick (15 min.)
De speelduur van deze extra is ongeveer gelijk aan voorgenoemde, maar dit keer gaat het maar over één onderwerp, namelijk de muziek. Hierdoor kan er veel meer in detail worden getreden. Vooral leuk als je interesse hebt in filmmuziek.

The Knick is een ziekenhuis in New York ten tijde van het begin van de 20e eeuw. Dr. Thackery probeert nieuwe medische technieken uit en worstelt ondertussen met een drugsverslaving. Daarnaast zit het ziekenhuis in financiële moeilijkheden en gebeurt er veel in de rest van de stad, onder andere door raciale spanningen. The Knick is een zeer competent gemaakte serie waarin een accurate historische weergave wordt gecombineerd met sterk drama. Het onderwerp, de stijl van filmen en wijze van acteren zijn goed in harmonie met elkaar en vormen een sterk geheel. De BD-uitgave is prima verzorgd met uitstekende beeld- en geluidskwaliteit en een redelijk compleet pakket aan extra’s.