Tellus

Jaap Stolze
14-09-2015

6

Tellus (DVD)

Een groep jonge milieuactivisten genaamd Tellus voeren al enkele jaren acties uit tegen milieuvervuilende bedrijven. Iedere actie wordt tot in de details goed voorbereid en ieder spoor wordt hierbij gewist. Wanneer er per ongeluk toch een dode valt tijdens een actie zet deze gebeurtenis de spanningen tussen de leden van de groep op scherp. Ondertussen zit ook de inlichtingendienst Tellus op de hielen en komt er steeds meer druk te staan op hun overtuigingen en hun acties.

De Finse serie Tellus volgt in 6 delen de activiteiten van een groep jonge milieu-activisten die alles over hebben voor hun missie. Een noodlottig ongeval waarbij een dode valt, stelt ze de vraag hoever ze zullen gaan om hun doel te bereiken. Wanneer één van de leden Eevi (Minka Kuustonen) verliefd wordt op een buitenstaander Alex (Lauri Tilkanen) staat ze voor een moeilijke keuze: vertelt ze hem de waarheid over haarzelf of verbergt ze haar identiteit. De serie focust zich vooral op Eevi en haar twijfels over Tellus en het dubbelleven wat ze leidt als arts in opleiding en milieu-activiste. Wanneer haar pad met Alex kruist en ze verliefd wordt op hem, moet ze zichzelf opnieuw doelen stellen. Ze weet echter niet dat Alex zelf ook geheimen heeft die hij liever niet verteld. Daarnaast volgen we in de serie ook de kant van de Finse inlichtingendienst door de blik van Taneli (Pirkka-Pekka Petelius) die de taak heeft om erachter te komen wie achter de aanslagen zitten. Het belicht de zaken dus van beide kanten. We volgen de twijfels en dilemma's van de leden van Tellus, voornamelijk die van Eevi en de jacht op de milieu-activisten door Taneli en zijn dienst.

Er zit genoeg spanning en drama in deze serie om je zes afleveringen lang geboeid te houden. Zeker de manier waarop Eevi met haar twijfels en vragen omgaat is uniek weergegeven. Ze praat met haar overleden moeder en met de leden van Tellus in haar gedachten, terwijl ze niet fysiek aanwezig zijn in haar omgeving. De spanning van het eventuele ontdekken van hun activiteiten en de tol die zo'n leven met zich meebrengt worden goed weergegeven. Toch wordt de milieuboodschap van de serie soms wel erg door je strot geduwd. Als Taneli van de inlichtingendienst er ook bij zijn gezin op hamert dat ze hun afval moeten scheiden en zijn kinderen hun bord netjes leeg moeten eten, werkt dit eerder lachwekkend dan serieus.

Ook werkt de achtergrondmuziek soms storend en is die in diverse scènes te sterk aanwezig en vertelt je welke emotie je moet voelen. Toch een prima serie die goed wegkijkt en nu eens geen seriemoordenaar volgt of een psychopaat, maar een groep jonge mensen met idealen voor een betere wereld. Naar aanleiding van het slot komt er misschien een tweede seizoen, omdat het aanleiding geeft voor een vervolg.

Genre: Drama, Televisie
Speelduur: 300 min
Verpakking: Amaray Duo Keep Case
  • Dolby Digital 5.1 - Fins
Uitgever: Lumière Crime Series
EAN: 5425019009380

• Diverse trailers voor Lumière series

De DVD van Tellus heeft een 2.35:1 anamorfische beeldverhouding. Het beeld is erg scherp en de kleuren zijn zeer helder en mooi weergegeven. Zowel de buitenopnames als de nachtscènes bevatten geen artefacts of compressiefouten. Ook de close-ups van de acteurs zijn scherp en mooi van detail. Een prachtig beeld met ook een scherpe ondertiteling die netjes in beeld is geplaatst.

De DVD-uitgave van Tellus heeft de originele Finse Dolby Digital 5.1- track. De geluidstrack wordt voornamelijk weergegeven door de center- en frontspeakers. Sporadisch wordt er gebruik gemaakt van de surroundspeakers, alleen tijdens explosies of actie-scènes. De muziek komt vooral uit de center- en frontspeakers. Een prima geluidstrack die helder verstaanbaar is, maar niet spectaculair.

De DVD-box bestaat uit twee schijven met op iedere schijf drie afleveringen. Uit het menu kun je de aflevering selecteren die je wil bekijken.

Diverse trailers van Lumière Crime Series.

De DVD-box Tellus is een spannende Finse serie waarin we een groep jonge milieu-activisten volgen, die aanslagen plegen op grote bedrijven die het milieu vervuilen. Wanneer er per ongeluk een dode valt bij een van hun missies, moeten ze bij zichzelf te rade gaan hoever ze willen gaan om hun doelen te bereiken. Er is veel aandacht voor de persoonlijke gevolgen van zo'n levensstijl en de moed die hiervoor nodig is. Geen verplicht kijkvoer deze serie, maar wel eindelijk eens iets anders dan de gebruikelijke crime-verhalen. De DVD bevat een uitmuntende beeldskwaliteit en een prima geluidsspoor. Helaas stellen de extra's niets voor en is er geen achtergrondinformatie aanwezig over deze serie.