De Ontsnapping

Laurens van der Molen
11-09-2015

6.5

De Ontsnapping (DVD)

Julia (Isa Hoes) heeft een man (Kees Boot) en twee kinderen. Alles lijkt goed te gaan, het gaat uitstekend met haar kinderen en ook met haar man. Toch is Julia niet gelukkig en ze wil dan ook ontsnappen uit het dagelijkse leven. Julia heeft op jonge leeftijd haar oudere broer Jimmy (Matthijs van de Sande Bakhuyzen) verloren. Ze zou met hem naar Portugal gaan, maar dit is helaas nooit gelukt.  Midden in de nacht besluit ze de reis alsnog te maken en stapt ze in haar auto. Eenmaal in Portugal aangekomen, huurt ze een grote villa en ontmoet ze de gigolo Romeo (Edwin Jonker). Romeo is alles waar ze van droomt en precies wat ze nodig heeft, maar wat betekent dit voor haar toekomst?

De Ontsnapping is een verfilming van het gelijknamige boek van Heleen van Royen. De oplettende kijker ziet de schrijfster ook nog terug in een klein rolletje. Het boek is omgezet naar het script door Mirjam Oomkes en Olga Ponjee. De film is geregisseerd door Ineke Houtman, die eerder ook de films Madelief: Krassen in het tafelblad en Mijn opa de bankrover voor haar rekening nam. Ze is dus niet onbekend met boekverfilmingen. De film is grotendeels opgenomen in Portugal, wat een aantal erg mooie beelden oplevert. Het contrast met de woonwijk waar Julia in Nederland in woont, is erg groot en dit werkt goed door in het verhaal. De hoofdrol is weggelegd voor Isa Hoes, voor wie het alweer een hele tijd geleden was dat ze een hoofdrol in een grote film speelde. Het gaat haar echter prima af en ze is erg overtuigend als Julia. De jonge versie van Julia wordt gespeeld door Abbey Hoes (geen familie), die dit ook uitstekend doet. Matthijs van de Sande Bakhuyzen speelt de rol van Jimmy, waarvoor hij is genomineerd voor een Gouden Kalf voor beste mannelijke bijrol. Een andere leuke bijrol is weggelegd voor de Engelse komiek Rik Mayall, die de villa verhuurd aan Julia. De Ontsnapping was de laatste film waarin Mayall meespeelde, voordat hij overleed. De cast is een erg sterk punt van De Ontsnapping en ook het verhaal is goed, hoewel het soms wel wat onrealistisch aanvoelt. Een grote fout is het einde. De conclusie van de film had een prachtige scène kunnen opleveren, maar door de manier waarop de scène in het verleden is verknipt met de toekomst verliest deze al zijn emotie. Erg jammer, want dit zwakt het verhaal echt af. Ook de scène waarin Julia langs de plastisch chirurg gaat, voelt erg onnodig aan en zwakt het karakter van Julia behoorlijk af. Liefhebbers van Nederlandse films kunnen de film met een gerust hart een kans geven, maar regisseur Ineke Houtman maakt wel een paar verkeerde keuzes, waardoor de film uiteindelijk minder goed is dan hij had kunnen zijn.

Speelduur: 97 min
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Portugees
EAN: 8715664115602

• Achter de schermen bij... De Ontsnapping

Het beeld van de DVD-uitgave van De Ontsnapping wordt weergeven met een beeldverhouding van 1.85:1 en is in het oorspronkelijke beeldformaat anamorf op DVD gezet. De kwaliteit is prima. De film bevat behoorlijk wat mooie beelden van Portugal en deze zijn erg goed in beeld gebracht. De kleuren zijn mooi vol, iets wat goed past bij de zomerse sfeer die de film wil uitstralen. Het zwartniveau en contrast zijn ook goed en tijdens de nachtscènes is alles goed te volgen. De film heeft optionele Nederlandse ondertiteling voor doven en slechthorenden. Ook zijn er een Engels en een Portugees ondertitelingsspoor aanwezig. Alle drie worden duidelijk onder in het beeld weergegeven.

De DVD-uitgave van De Ontsnapping bevat een Dolby Digital 5.1 (448kb/s) Nederlands audiospoor. Dit is van een uitstekende kwaliteit.  De omgevingsgeluiden, zoals passerende auto’s of het geroezemoes tijdens een feestje, zijn goed te horen door de surroundspeakers en voegen echt iets toe aan de sfeer van de film. Bovendien leiden ze geen moment af van de dialogen, die voornamelijk door de voorste speakers duidelijk te horen zijn. De subwoofer wordt tijdens de film weinig gebruikt. Alleen bij de soundtrack die gedurende bepaalde scènes te horen is, doet de subwoofer zijn werk goed. De muziek die voor de soundtrack is gekozen, past prima bij de film en voegt toe aan de sfeer die de film wilt overbrengen.

De DVD-uitgave van De Ontsnapping begint met een aantal promotietrailers. Vervolgens kan de kijker kiezen om de film af te spelen of één van de drie ondertitelingen aan te zetten. Ook kan er worden gekozen voor de enige extra op de DVD. Scèneselectie is niet aanwezig.

Achter de schermen bij…. De ontsnapping (20 min)
Een kijkje achter de schermen bij de opname van de film. We zien de verschillende acteurs, maar ook Heleen van Royen aan het woord. Tevens krijgen we inzicht in het filmen tijdens de eerste drie weken. Een interessante special.

Julia lijkt alles te hebben, maar heeft toch het idee dat ze haar leven niet ten volle leeft. Ze besluit van de ene op de andere dag te ‘ontsnappen’ naar Portugal, om daar op zoek te gaan naar zichzelf. De ontsnapping is een aardige verfilming van het gelijknamige boek van Heleen van Royen. De cast doet het erg goed en de film bevat prachtige beelden. Helaas valt de conclusie van de film erg tegen door een keuze van regisseur Ineke Houtman. De DVD-uitgave is uitstekend, met een goede beeld- en geluidskwaliteit en een leuke extra. Voor liefhebbers van Nederlandse films is De Ontsnapping zeker de moeite waard, maar de film had een stuk beter kunnen zijn.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Dutch FilmWorks.