Bloed, Zweet & Tranen

09-09-2015

7.5

Bloed, Zweet & Tranen (Blu-ray)

De kleine André Hazes (Matheu Hinzen) is nog maar 8 jaar oud of hij staat al trots te zingen in de kroeg of op de markt. Zo kan hij mooi een zakcentje bijverdienen. Omdat zijn dominante vader Joop (Raymond Thiry) hem dat opdraagt of omdat hij het zelf wil om bijvoorbeeld een kadootje voor zijn jarige moeder (Barbara Sobels) te kunnen kopen. Op een dag wanneer hij op de markt staat wordt hij opgemerkt door niemand minder dan Johny Kraaijkamp (Marcel Hensema), toen al een heuse televisiepersoonlijkheid. Van daaruit gaat het snel en de volwassen André (Martijn Fischer) is de eerste en tevens meest beroemde volkszanger die Nederland ooit heeft gehad. Platenlabel EMI in de vertegenwoordiging van André zijn contactpersoon Tim Griek (Fedja van Huêt) is aanvankelijk sceptisch, maar wordt uiteindelijk zijn bondgenoot in de reis naar de top. Maar de top is niet zonder haar schaduwkanten. André heeft sterke relatie met zijn vrouw Rachel (Hadewych Minis), maar deze wordt danig op de proef gesteld door André zijn immer toenemende drankgebruik. Het drankmisbruik begint de optredens steeds meer in de weg te zitten en de druk wordt verder opgevoerd wanneer André erachter komt dat hij zijn gehoor verliest. Zijn doktoren zien hem niet lang meer leven als hij zijn levensstijl niet aanpast. En de rest is – zoals ze zeggen – geschiedenis.

Bloed, Zweet & Tranen zou eigenlijk de film worden van Joram Lürsen, die twee jaar aan het script werkte. Maar vanwege planningsproblemen annuleerde de producent - Lemming film - het contract en nam Diederick Koopal (De Marathon) zijn plaats op de regiestoel over. Deze wilde het alleen doen onder de voorwaarde dat hij een echt beeld mocht schetsen van Hazes, dus inclusief zijn minder rooskleurige kanten. Dat is zeker gelukt. Het eindresultaat is een bijna deprimerende film geworden, waarin het vooral de dieptepunten lijken te zijn die de boventoon voeren. Zelfs optreden lukte Hazes niet zonder behoorlijk onder invloed te zijn van – soms wel een hele tray – Heineken biertjes. Tenminste, als we deze film mogen geloven. De echte ster van de film is echter niet de regisseur, maar hoofdrolspeler Martijn Fischer. Hij speelde eerder al deze rol in de musical Zij Gelooft in Mij en doet dit nu op het witte doek nog eens dunnetjes over. Zijn vertolking is nagenoeg perfect en een masterclass in acteren. Dit begint al met de fysieke gelijkenis, maar ook het sterke spel verdient niets dan complimenten. Hij wordt omringd door een stevige ondersteunde cast, waarin onder andere de rollen van zijn vader Joop, André toen hij jong was en zijn vrouw Rachel allemaal verdienstelijk worden neergezet. De vertelstijl is simpel en klassiek. Er wordt voortdurend geschakeld tussen de 8-jarige Hazes die als klein jongetje bekend wordt, de opkomst van een jong volwassen Hazes in de jaren ’80 en de huidige tijd en de laatste maanden voor zijn vroegtijdige dood op 53-jarige leeftijd. Doordat er zoveel geschakeld wordt, blijft de film voortdurend interessant en wordt het nergens saai. Wel is het soms moeilijk om naar te kijken, vanwege alle ellende op het scherm. Huiselijk geweld is aan de orde van de dag en het wordt pijnlijk zichtbaar hoe overmatig drankgebruik iemand volledig in zijn greep kan houden. Er zijn ook mindere kanten aan de film. Zo worden de regels van de biografiefilm slaafs gevolgd en is het kijkje in de psyche van Hazes nogal basaal. Op weinig subtiele wijze wordt duidelijk gemaakt hoe een slechte opvoeding de moeder van al het kwaad is. Voor de eigen vrije wil lijkt weinig ruimte. Bovendien is het beeld van Hazes zo negatief, dat je je afvraagt waar de vreugde was in zijn leven en hoe waarheidsgetrouw deze film. Deze vraag kun je je bij meer films uit dit genre stellen, maar dan is het meestal andersom en worden positieve kanten overbelicht. Tenslotte is de film cinematografisch niet bijzonder en onderscheidt deze zich hierdoor niet wezenlijk van de musical. Behalve dan doordat Bloed, Zweet & Tranen geen musical is, maar meer een dramafilm met de nodige muziek erin. Vaststaat dat deze film onderhoudend is en genoeg te bieden heeft. Dit blijkt ook wel uit de recente Gouden Kalf nominaties, 8 stuks maar liefst. Waaronder een zeer terecht voor hoofdrolspeler Fischer, de ware ster van het geheel.

Genre: Biografie, Drama, Muziek
Speelduur: 112 min
Verpakking: Blu-ray Keep Case in Slipcase
  • DTS-HD MA 5.1 - Nederlands
Uitgever: A-Film Home Entertainment
EAN: 8716777952276

• XTra op de set

De Blu-ray Disc-uitgave van Bloed, Zweet & Tranen heeft de originele beeldverhouding van 2.35:1. Het High Definition beeld heeft een 1080p/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). Voor de encodering is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC codec. Deze Blu-ray Disc-uitgave bestaat uit een 25 GB enkellaagse disk.

De kwaliteit van deze transfer maakt niet echt veel indruk. Het beeld heeft voldoende detail en scherpte, maar blinkt op dat gebied niet uit. Er is sprake van een behoorlijke portie beeldruis die hier ook wat aan afdoet. De kleuren zijn realistisch en ingetogen, soms wat op het vlakke af. Schaduwdetail is voldoende en het zwartniveau is ook accuraat. Er is geen sprake van defecten. De totaalindruk van het beeld is dat het de film voldoende ondersteunt, maar net niet weet te voldoen aan de lat die we van een recente BD-uitgave mogen verwachten.

Bloed, Zweet & Tranen wordt op deze BD-uitgave ondersteund door een DTS-HD Master Audio 5.1-track (24bit/48kHz) in de originele Nederlandse taal. Dialogen zijn prima te verstaan, maar voor wie daar problemen mee heeft is er optioneel Nederlandse ondertiteling beschikbaar. Verder doet het geluid precies wat het moet doen, maar ook niet veel meer. De nadruk ligt op de voorste kanalen en er is relatief weinig ruimtelijkheid. De muziek biedt de mogelijkheid om flink uit te pakken, maar dit komt maar beperkt uit de verf. Al met al een nette voldoende, maar geen bonuspunten.

De BD keepcase zit verpakt in een kartonnen sleeve. Via een statisch hoofdmenu kunnen een tweetal extra’s worden geselecteerd.

XTra op de set (4 min.)
Een zeer korte featurette, te kort om diepgang te hebben. Deze gaat specifiek over een belangrijke scène uit de film in het Amsterdamse Concertgebouw. Het beeld is in HD en de audio is DTS-HD Master 2.0.

Trailer
Trailer van de hoofdfilm.

André Hazes zingt al van kinds af aan op de markt en in de kroeg en wordt in de jaren ’80 misschien wel de meest beroemde volkszanger van Nederland. In de laatste maanden voor zijn dood begint de roem steeds meer zijn tol te eisen en worstelt André met een serieus alcoholprobleem en verlies van zijn gehoor. Bloed, Zweet & Tranen is een biopic volgens het boekje. Verschillende momenten uit zijn leven worden vertolkt door een sterke cast, met de nadruk op veel van de schaduwkanten. De BD-uitgave heeft een voldoende beeld- en geluidskwaliteit, maar ook niet veel meer dan dat. Er is één korte extra opgenomen.