Still Alice

08-09-2015

8.1

Still Alice (DVD)

Als professor Linguïstiek aan de Universiteit van Colombia is Alice Howland (Julianne Moore) zeer gelauwerd en gerespecteerd. Op een dag merkt ze dat ze steeds vaker dingen vergeet. Een lokale neuroloog bevestigd haar ergste nachtmerrie; Alice heeft Alzheimer. Gesteund door haar man John (Alec Baldwin), dochters Lydia (Kristen Stewart) en Anna (Kate Bosworth) en zoon Tom (Hunter Parrish) probeert ze zo lang mogelijk een normaal leven te leiden. Wanneer de Alzheimer zich veel sneller ontwikkelt dan verwacht, lijkt het echter een kwestie van tijd voordat Alice niets en niemand meer herkent.

Still Alice, gebaseerd op het gelijknamige boek van Lisa Genova, is een imposante dramafilm waarin er op een realistische manier aandacht wordt besteed aan Alzheimer. Het verhaal beschrijft voornamelijk de symptomen van Alzheimer en hoe de ziekte zich ontwikkelt, wat prachtig in beeld wordt gebracht. Het toont een lijdensweg, zonder ook maar ergens zwaar of melodramatisch aan te voelen. Wijlen Richard Glatzer, een van de schrijver-regisseurs van Still Alice, leed zelf aan het ongeneeslijke ALS, wat waarschijnlijk heeft bijgedragen aan de innemende manier waarop Alice's ziekte is neergezet. Vooral de opbouw van de symptomen en de herinneringen aan Alice's jeugd, die steeds meer naar voren komen, zijn zeer intrigerend om naar te kijken. Hier en daar wordt er aandacht besteed aan Alice's familie, maar nergens is dit echt uitgediept (relevante plotlijnen worden op den duur zelfs vergeten). Hiervoor is een film als Amour toch iets beter. Still Alice is echt de film van Julianne Moore. Ze speelt een vrij gelaagde en sterke rol, waar zij zichzelf volledig voor geeft. Vooral de scènes waarin zij steeds meer te lijden krijgt onder de Alzheimer zijn zeer intrigerend, bovenal het moment waarop ze een vooraf ingesproken video van zichzelf ziet. Het is dan ook volkomen terecht dat Moore hier niet alleen een Golden Globe, maar ook een Oscar heeft gekregen. Alle overige personages zijn helaas onderontwikkeld en vrij matig. De grootste bijrol is er voor Kristen Stewart, wiens relatie met Julianne Moore helaas niet echt uit de verf komt. Alec Baldwin heeft een prachtig klein moment, wat zijn rol wat diepte geeft, maar er is geen ruimte voor hem om echt indruk te maken. Concluderend is Still Alice een indrukwekkende film die meer inzicht geeft in de gevolgen van Alzheimer en waar Julianne Moore terecht een Oscar en Golden Globe voor heeft geworden. Alles hierbuiten speelt overduidelijk tweede viool, waardoor het niet een allround goede film is, maar zeker aan te raden om een keer te bekijken.

Speelduur: 96 min
Verpakking: Transparant Keep Case in Slipsleeve
Uitgever: September Film
EAN: 8718836862403

• Promotionele trailers

Still Alice wordt op deze DVD-uitgave gepresenteerd in het anamorfe 1.85:1 beeldformaat. Omdat het in deze film vooral om het verhaal en acteerweerk gaat, is het niet heel verbazingwekkend dat de film niet heel bijzonder oogt. De film is overal vrij simpel belicht middels natuurlijk ogend licht. De scènes waarin Alice haar jeugd herinnert zijn ietwat overbelicht en met lichte grain, wat hoogstwaarschijnlijk een bewuste keuze van de makers is geweest en voor een fijn contrast zorgt. Alle kleuren zijn wat vaal en niet al te verzadigd, waardoor ze niet heel erg opvallen. Het contrast van de beelden is redelijk en het zwartniveau is vrij hoog. Still Alice oogt vrij scherp, maar is helaas niet altijd even gedetailleerd. Naast lichte compressieblokken zijn er geen benoemenswaardige artefacten te benoemen. Al met al dus een redelijke beeldtransfer.

Op deze DVD-uitgave zijn er een Engels- en Franstalige Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) geluidstrack aanwezig. Hieronder alleen een beoordeling van het originele Engelse geluidstrack. Still Alice is voornamelijk een dialogenfilm. Al het gesproken woord is dan ook scherp via het middenkanaal te horen. Alle geluidseffecten zijn prima verzorgd, echter niet heel erg gelaagd. Qua omgevingsgeluiden is het hetzelfde verhaal; het minimale wordt behaald, maar nergens maakt het echt indruk of zijn ze echt gelaagd. De begeleidende muziek, gecomponeerd door Ilan Eshkeri, die gedurende de hele film via de surroundkanalen te horen is, draagt goed bij aan de sfeer van de film en maakt ook geïsoleerd indruk.

In het stationair hoofdmenu kan er voor gekozen worden om Still Alice integraal of vanaf één van de twaalf hoofdstukken af te spelen. Ook kan het audiospoor en de ondertiteling vanaf hier worden gewijzigd. Qua extra's zijn er helaas alleen enkele promotionele trailers aanwezig.

Wanneer er bij de beroemde professor Alice Howland Alzheimer wordt ontdekt, is haar leven voorgoed veranderd. Met steun van haar familie ondergaat ze de gevolgen van de ziekte, die in haar geval agressiever is dan gebruikelijk. Still Alice is een mooi gemaakte film, waar er op een innemende manier aandacht wordt besteed aan Alzheimer. Julianne Moore heeft terecht verschillende prijzen gewonnen voor deze hoofdrol. Iedereen daarbuiten speelt tweede viool, maar acteert redelijk. Het geluid op deze DVD-uitgave is prima, maar is niet al te gelaagd. De beelden zijn prima, maar af en toe wat minder scherp dan gehoopt. Helaas zijn er op enkele promotionele trailers na geen extra's aanwezig. Al met al een vrij mooie dramafilm.