Cake

03-09-2015

4

Cake (Blu-ray)

Het gaat niet goed met Claire Bennett (Jennifer Aniston). Ze heeft chronisch pijn aan haar rug en benen, ligt in een scheiding met haar man (Chris Messina) en wordt uit een praatgroep voor lotgenoten gezet door haar te harde opmerkingen over Nicole (Anna Kendrick), een deelneemster die net zelfmoord gepleegd heeft. Ze is verslaafd aan pijnstillers en maakt met iedereen ruzie. De enige die haar met liefde benaderd is haar huishoudster Silvana (Adriana Barraza). Het zit Claire niet lekker dat ze uit de praatgroep is gezet en ze krijgt nachtmerries over de jonge vrouw die zelfmoord gepleegd heeft. Om een manier te vinden om daar overheen te komen bezoekt ze het huis van Nicole, waar haar man Roy (Sam Worthington) nog woont. Helpen tegen de nachtmerries doet het bezoek niet, maar het zorgt wel voor wederzijds begrip bij elkaar. Toch zijn de problemen van Claire nog lang niet voorbij en ze zal hard moet vechten om haar leven weer op de rails te krijgen. Voordat het te laat is.

Jennifer Aniston is natuurlijk geen onbekende in de filmwereld. We kennen haar als sinds de succesvolle komedieserie Friends en de vele romantische en komische films daarna. Maar Aniston in een dramaproductie is weer iets heel anders. En dan zeker met haar in de hoofdrol, dat is vrij uniek. Ze is de 40 inmiddels ruim gepasseerd en ze is op een keerpunt in haar carrière beland. Tijd voor iets anders en dat pakt in Cake voor haar wonderwel goed uit. Aniston speelt bijzonder goed en dat leverde haar zelfs een Golden Globe-nominatie op. Ze is niet mooi, gebruikt ook nauwelijks make-up en laat zichzelf zo puur mogelijk zien. Dat is bewonderenswaardig en smaakt naar meer. De inspiratie voor haar rol kwam van een collega stuntvrouw, die na een ongeluk haar benen voor lange tijd niet meer normaal kon gebruiken en ook aan de pijnstillers verslaafd raakte. Aniston heeft veel contact gehad met deze vrouw, wiens carrière uiteindelijk weer op gang kwam, en leerde hoe te lopen en handelen als iemand die chronisch pijn heeft. Aniston is niet bang om 'lelijk' te zijn in deze film, zowel qua karakter als qua uiterlijk. Heel af en toe komt de oude Jennifer Aniston uit eerdere films even aan de oppervlakte, met een aantal cynische opmerkingen.
Het spel van Aniston is dus voortreffelijk, maar haalt de film dat niveau ook? Dat kunnen we helaas niet beamen. Cake begint erg traag en het duurt erg lang voordat het verhaal to-the-point komt. Men gebruikt erg veel tijd om te laten zien dat het zo slecht gaat met Claire Bennett en dat ze eigenlijk volledig op zichzelf aangewezen is. Het laatste stuk is het interessantste deel van de film, maar dan heb je jezelf al wel ruim een uur af zitten vragen waar het nu allemaal heengaat. Het feit dat je ook maar niet te weten komt wat er nu precies met Claire gebeurd is maakt het er ook niet beter op. De scène waarin dat uiteindelijk duidelijk wordt had ook veel eerder in de film gekund. Het feit dat deze film enigszins afwijkt van het standaard stramien komt doordat Claire regelmatig met de geest van de overleden vrouw in gesprek gaat. Zowel in haar nachtmerries, maar ook op klaarlichte dag. Het geeft een mystiek tintje aan de film.
Cake heeft in Nederland en België niet in de bioscopen gedraaid, maar is direct op DVD/Blu-ray Disc verschenen. Dat is ook niet zo verwonderlijk, want heel opzienbarend is deze film dus niet. Het meest opvallende is de serieuze rol van Jennifer Aniston. Fans van haar moeten deze film ook zeker gaan zien, al was het maar om haar eens een heel andere rol te zien vertolken.

Speelduur: 102 min
Beeldverhouding: 2.43:1 niet anamorf
  • Dolby Digital 5.1 - Thais
Uitgever: Warner Bros. Home Entertainment
EAN: 5051888213322

• The Many Layers of Cake
  • The Icing on the Cake: Meet the Cast

Cake heeft een HD-1080/24p-transfer in 2.43:1 beeldformaat (waar de hoes overigens 1.85:1 aangeeft). De film staat op een 50GB dubbellaags disc, waarvan slechts 26 GB is beschreven. Voor de codering is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC codec. Het beeld van Cake is mooi scherp en gedetailleerd. Vooral de close-ups zien er voortreffelijk uit. Scènes in het (schemer)donker hebben een wat groezelig karakter, maar dat komt meer door de manier van belichten dan door de beeldtransfer. Contrast en schaduwdetail zijn prima, het zwartniveau is degelijk, maar niet optimaal. Over de gehele linie gezien een prima beeldtransfer, waar niemand zich aan zal storen.

De enige lossless geluidstrack op de Blu-ray Disc van Cake is een DTS-HD Master Audio 5.1-track. Dit is voornamelijk een dialoogfilm en daardoor is er weinig ruimte voor enige bombast in het geluid. Toch weet het geluid op een paar momenten de ban te breken en dat zijn vooral de scènes waarin Claire Bennett contact heeft met de geest van de overleden vrouw. Dan gaan de registers even open en horen waartoe deze track in staat is, inclusief het LFE-kanaal. Voor het overige gaat het om subtiliteit en ook dat is prima verzorgd. Dialogen zijn uitstekend te volgen en komen keurig uit het centerkanaal, met enige richtingwerking als dat nodig is. De muziek is puur ter ondersteuning en is vooral elektronisch van karakter.

De Blu-ray Disc heeft een statisch menu en vandaar zijn ook een aantal extra's te selecteren. Deze extra's zijn in HD-resolutie en voorzien van Nederlandse ondertiteling.

The Many Layers of Cake (3 ½ min)
Een kort maar interessant item over de stuntvrouw die Jennifer Aniston als voorbeeld heeft gebruikt voor de invulling van haar rol als Claire Bennett.

The Icing on the Cake: Meet the Cast (3½ min)
Een kort item over het feit dat dit een heel andere rol is voor Jennifer Aniston dan gebruikelijk voor haar is en uitleg over het karakter van Claire Bennett.

Het gaat niet goed met Claire Bennett. Ze heeft chronisch pijn, ligt in een scheiding, is uit een praatgroep gezet en verslaafd aan pijnstillers. Het is hard nodig dat Claire haar leven weer op de rails krijgt, anders gaat het voorgoed fout. Cake is een film die vooral opvalt door de aanwezigheid van Jennifer Aniston in een rol die we niet van haar gewend zijn. Ze speelt nu een serieuze rol en doet dat bijzonder goed. De film zelf is middelmaat, vooral door het erg traag op gang komen van het verhaal. De Blu-ray Disc-uitgave heeft een prima beeld- en geluidskwaliteit. Als extra zijn er twee korte items aanwezig. Deze film is vooral interessant voor fans van Jennifer Aniston en voor diegene die haar eens in een andere rol willen zien.