Ouija

Ferdi Akkulak
27-08-2015

6.8

Ouija (DVD)

Als kinderen speelden Debbie (Shelley Hennig) en Laine (Olivia Cooke) heel vaak met het Ouija-bord. Door middel van dit bord wordt er gecommuniceerd met de geesten van overledenen. Hierbij behoren ook een aantal regels, zoals: je mag nooit alleen spelen. Je mag nooit op een begraafplaats spelen. En je moet altijd 'tot ziens' zeggen bij afloop. Jaren later overlijdt Debbie op onverklaarbare wijze en Laine heeft langzaam het vermoeden dat het iets met het Ouija-bord te maken heeft. Zij overtuigt haar vriend Trevor (Daren Kagasoff), vriendin Isabelle (Bianca Santos), Debbie's ex-vriend Pete (Douglas Smith) en haar zusje Sarah (Ana Coto) om het bord te gebruiken om contact te maken met Debbie en voorgoed afscheid te nemen. Dit neemt echter een onverwachte wending als zij een duistere kracht ontwaken. Deze kracht begint hen al snel te kwellen. De enige manier om van hun gruwelijke connectie af te komen is om het spel te spelen.

Ouija is gebaseerd op het gelijknamige bordspel van Hasbro. Dit bordspel wordt onder andere in speelgoedwinkels verkocht. Ouija werd ook mede geproduceerd in samenwerking met Hasbro Studios, die eerder ervoor hebben gezorgd dat we verfilmingen van Battleship en Transformers kregen. De film is het regiedebuut van Stiles White. De cast wordt geleid door onder andere Olivia Cooke (Bates Motel, Me and Earl and the Dying Girl), Daren Kagasoff (The Secret Life of the American Teenager), Douglas Smith (Santa's Slay, Terminator Genisys), Bianca Santos (The DUFF), Lin Shaye (A Nightmare on Elm Street, Insidious) en Shelley Hennig (Teen Wolf, Unfriended). Onder meer Michael Bay (The Texas Chainsaw Massacre, The Amityville Horror) en Jason Blum (Paranormal Activity, The Purge) werkten mee als producenten voor de film. Wegens het kassucces is een vervolg op Ouija al aangekondigd voor volgend jaar en dit keer zit Mike Flanagan (Absentia, Oculus) in de regiestoel. Met weinig hoge verwachtingen valt er toch nog wat leuks te beleven bij het kijken van Ouija. Het concept is intrigerend, maar verdiende een veel betere uitwerking dan het uiteindelijk kreeg. Voor een korte speelduur van 86 minuten zitten er tevens opvallend veel plotgaten in het verhaal. Wat ook noemenswaardig is, is dat vele scènes die we in de trailer zagen uiteindelijk niet in de film te zien waren. Het acteerwerk is over het algemeen redelijk tot goed. Hoofdrolspeelster Olivia Cooke levert een uitstekende acteerprestatie en bewijst dat ze een belofte voor Hollywood is. Voor de horrorliefhebbers onder ons is er ook nog een leuke bijrol weggelegd voor veterane actrice Lin Shaye. Sommige dialogen worden hier en daar wat ongeloofwaardig uitgesproken. De meeste karakters worden slordig of juist helemaal niet uitgediept. Ouija is gezien het kleine budget mooi gefilmd en de goedkope schrikmomenten werken toch effectief bij de kijker. Het einde is redelijk en laat de deur wijd open voor het opkomende vervolg. Ouija is duidelijk een horrorfilm waar niet veel bij nagedacht moet worden. Het resultaat is niet geweldig, maar ook niet slecht. Er had zeker wat meer gedaan moeten worden met het verhaal, de continuïteit en de ontwikkeling van de karakters. Ouija is ondanks alles een sfeervolle horrorfilm die vlot wegkijkt.

Genre: Horror
Speelduur: 86 min
Uitgever: Universal Pictures
EAN: 5053083036652

Ouija wordt op deze DVD-uitgave gepresenteerd in het oorspronkelijke, anamorfe 2.35:1 beeldformaat. Het beeld ziet er indrukwekkend uit. In zowel de dag- als nachtscènes stelt de kwaliteit van het beeld niet teleur. Kleuren zien er altijd helder uit en ogen bijzonder mooi. In sommige scènes verliest het beeld wel haar scherpte, maar dit komt heel af en toe eens voor. Compressiefouten komen bijna nooit voor. Ook vreemdogend schaduwdetail is bijna nergens zichtbaar. Ouija heeft een goed verzorgde beeldkwaliteit meegekregen op deze DVD-uitgave. De Nederlandse ondertiteling is duidelijk te lezen en is netjes onderin het beeld geplaatst.

De DVD-uitgave van Ouija bevat onder andere een Dolby Digital 5.1 (384 kb/s) Engelstalig audiospoor. Het geluid is van uitstekende kwaliteit. De dialogen zijn altijd duidelijk te horen en komen netjes vanuit de centerspeaker. De ijzingwekkende muziek uit de film komt feilloos uit de frontspeakers. Ook worden er in enkele scènes gebruik gemaakt van de surroundspeakers. Ouija heeft een zeer goede geluidskwaliteit meegekregen op deze DVD-uitgave.

Bij het opstarten van de DVD van Ouija krijgen we een aantal promotietrailers te zien. Vervolgens komen we in een statisch menu met achtergrondmuziek terecht. Hier kun je de film starten, een scène selecteren en het geluid en de ondertiteling instellen. Op de DVD-uitgave van Ouija zijn helaas geen extra's te vinden. Op de Blu-ray Disc-uitgave staan echter wel een drietal aan making-of featurettes.

Wanneer een jonge vrouw, genaamd Debbie, op tragische wijze om het leven komt, proberen haar vrienden middels een Ouija bord met haar in contact te komen. Dit neemt meteen een gruwelijke wending als blijkt dat zij een duistere kracht ontwaken die hun al snel begint te teisteren. Ouija is een doorsnee horrorfilm die het vooral moet hebben van een intrigerend concept. De film is mooi in beeld gebracht en er zitten genoeg schrikmomenten in. De acteerprestaties van de cast zijn redelijk tot goed, maar het is jammer dat de meeste karakters niet goed worden uitgewerkt. Ook zitten er een aantal plotgaten in het verhaal. Ouija is toch een vlotte en vermakelijke avondvuller en is zeker de moeite waard. Het is wel hopen dat het vervolg op alle fronten een verbetering wordt. Het beeld en geluid op deze DVD-uitgave zijn van zeer goede kwaliteit, maar helaas zijn er geen extra's te vinden.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Universal Pictures.