Water Diviner, the

21-08-2015

7.4

Water Diviner, the (Blu-ray)

Connor (Russel Crowe) is een eenvoudige Australische man met een boerderij midden in de uitgestrekte natuur van dit afgelegen continent. Zijn gezinsleven is heel belangrijk voor hem en hij is gek op zijn drie zoons. Tijdens de eerste wereldoorlog vertrekken zijn zoons allemaal naar het front om te vechten bij Gallipolli. De ergste nachtmerrie van Connor komt uit wanneer blijkt dat ze niet terugkeren. Ze zijn alle drie gesneuveld op het slagveld. Zijn vrouw Natalia (Isabel Lucas) kan dit verdriet uiteindelijk niet aan en beroofd zichzelf van het leven. Nog voor dit gebeurde heeft Connor aan haar beloofd dat hij zijn zoons terug zal vinden, zodat hun stoffelijk overschot in het thuisland begraven kan worden. Hierop vertrekt Connor op een lange reis naar Turkije. Daar wordt hij geconfronteerd met cultuurbarrières, ontmoet hij oude vijanden en maakt hij nieuwe vrienden. De reis naar de eindbestemming waar zijn zoons zijn omgekomen verloopt niet zonder tegenslag, maar Connor heeft niets meer te verliezen en is vastberaden er te komen. Zal hij zijn doel bereiken?

The Water Diviner is één groot Russel Crowe project. Hij maakt namelijk zijn regiedebuut en speelt daarnaast de hoofdrol. Dat acteurs goede historische films zelf kunnen maken, bewezen eerder Mel Gibson (Braveheart) en Kevin Costner (Dances With Wolves). Wat bovendien verfrissend werkt is dat dit onderwerp – de 1e wereldoorlog en de rol van Australië hierin – nog niet zo vaak belicht is in films als bijvoorbeeld de 2e wereldoorlog. Daarmee is deze film inhoudelijk ook een leerzame historische les. Maar er moet natuurlijk meer te bieden zijn en The Water Diviner heeft zeker meer in huis. Te beginnen bij de regie. Deze vormt bijna een aanwezigheid op zich. Crowe heeft zijn aanwezigheid als regisseur willen laten gelden, met wisselend succes. Duidelijk geïnspireerd door Baz Luhrman – met wie Crowe eerder samenwerkte – komen soms de meest prachtige shots van landschappen voorbij. Ook andere kleinere shots zijn idyllisch en zonovergoten. Soms heeft het camerawerk echter het karakter van het laten zien van trucjes en wat het wat al te opzichtig. Daarmee leidt het soms af van het verhaal. Echter door de bank genomen is de regie een prima niveau, zeker als je bedenkt dat dit een debuut is. De casting is eveneens goed gekozen. Crowe doet het prima – al laat hij niets nieuws zien – en ook de bijrollen zijn goed ingevuld door onder andere Olga Kurylenko en Yilmaz Erdogan. The Water Diviner werkt op meerdere niveau’s. Het is een klein en persoonlijk verhaal over de tragedie binnen de familie. Maar dit alles speelt zich af binnen een veel bredere culturele en historische context en dit komt ook heel aardig uit de verf. Wel is de film bij vlagen gevaarlijk sentimenteel en weinig subtiel. Doordat alles zo met de paplepel ingegoten wordt, verliest The Water Diviner toch een paar punten. Daarnaast ligt het tempo soms wel erg laag. De film had gerust iets korter mogen zijn. Opgeteld heeft deze productie echter genoeg te bieden voor een breed scala aan kijkers. De film ziet er goed uit, weet je bij momenten emotioneel te raken en je leert er ook nog iets van.

Genre: Drama, Oorlog
Speelduur: 112 min
  • DTS 5.1 - Duits
  • DTS 5.1 - Frans
Uitgever: Universal Pictures Benelux
EAN: 5033083027773

• The Making of the Water Diviner

De Blu-ray Disc-uitgave van The Water Diviner heeft de originele beeldverhouding van 2.35:1. Het High Definition beeld heeft een 1080p/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). Voor de encodering is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC codec. Deze Blu-ray Disc-uitgave bestaat uit een 50 GB dubbellaagse disk.

De scherpte en detaillering in het beeld is enorm goed en kan zo dienen als demonstratiematerieel. De standaard bij nieuwe uitgaven ligt al hoog, maar wordt hier nog eens overtroffen. Bij scènes met weinig licht wordt er iets aan detail ingeboet door lichte beeldruis, maar deze is niet storend. De kleuren zijn uitbundig en het contrast is stevig. In combinatie met dominantie kleurbewerkingen (oververtegenwoordiging van bepaalde tinten) doet het beeld soms niet altijd even realistisch aan. Deze transfer zoekt de grenzen op qua detaillering en is op een paar kleine puntjes na bijna perfect.

The Water Diviner wordt op deze BD-uitgave ondersteund door een DTS-HD Master Audio 5.1-track (24bit/48kHz) in de originele Engelse taal. Het geluid maakt de nodige indruk. In The Water Diviner  wordt regelmatig teruggeblikt op de slagvelden uit de oorlog en dat zijn de momenten dat alle registers worden opengetrokken. Er is een uitstekende surroundwerking, veel dynamiek en goed gebruik van de subwoofer. Ook de muziek komt uitermate goed tot zijn recht. Dialogen blijven altijd goed verstaanbaard. Een klein puntje van kritiek is dat het volumeverschil tussen rustige scènes en de oorlog veel te groot is. Daardoor zal je regelmatig de neiging hebben om het volumeniveau handmatig aan te passen al naar gelang de scène. Tijdens de actie om je buren niet van de bank te laten trillen en daarna weer harder om de dialogen goed te horen. Afgezien van dit – toch wel vervelende – punt, is deze track nagenoeg perfect.

Vanuit het hoofdmenu is één extra te bekijken. Deze worden hieronder besproken.

The Making of the Water Diviner (19 min.)
Crowe leidt de kijker door een chronologische making off. Zijn passie voor het project is duidelijk aanwezig en werkt aanstekelijk. Er wordt gestart met pre-productie, dan het filmen en uiteindelijk de post-productie. Deze extra is in HD kwaliteit, heeft Dolby Digital 2.0 (192 kb/s) audio en is voorzien van Nederlandse ondertiteling.

Connor is een vader die alles verloren heeft. Zijn zoons raakte hij kwijt in de oorlog en zijn vrouw beëindigde haar leven vanwege dit verlies. Hij heeft nog maar één missie: het vinden en terugbrengen naar huis van de stoffelijk overschotten. Wat volgt is een reis die zijn leven verandert. The Water Diviner is geregisseerd door Russel Crowe en hij speelt ook zelf de hoofdrol. Hij is zeer betrokken bij dit project en dit is te zien in het eindresultaat. Het is een ambitieuze film geworden die weliswaar niet perfect is, maar de kijker genoeg te beiden heeft. De BD-uitgave heeft een uitstekende beeld en geluidskwaliteit. Er is maar één extra opgenomen, maar deze is inhoudelijk wel interessant.