Cinderella

Laurens van der Molen
20-08-2015

8.5

Cinderella (Blu-ray)

De jonge Ella (Eloise Webb) heeft alles wat haar hartje begeert. Ze woont samen met haar ouders op een groot stuk land met veel dieren. Wanneer Ella tien is, verliest ze haar moeder (Hayley Atwell). Zij laat zich hierdoor niet uit het veld slaan. Ze is moedig en aardig, net zoals ze aan haar moeder heeft beloofd. Wanneer Ella (Lily James) wat ouder is, besluit haar vader (Ben Chaplin) te hertrouwen. Ella steunt hem hierin en verwelkomt haar stiefmoeder (Cate Blanchett) en haar stiefzusters Drisilla (Sophie McShera) en Anastasia (Holiday Grainger) met open armen. Als haar vader later ook overlijdt, blijft Ella alleen met hen achter. De drie behandelen haar als slaaf en geven haar de bijnaam Cinderella. Net als het haar allemaal teveel wordt, ontmoet ze prins Kit (Richard Madden) in het bos. Kit moet van zijn vader trouwen en daarom wordt er een bal georganiseerd. Ella wil er dolgraag heen, maar mag niet van haar stiefmoeder. De goede fee (Helena Bonham Carter) schiet haar echter te hulp en zorgt ervoor dat ze in een prachtige jurk naar het bal kan. Ze moet echter wel voor klokslag 12 uur terug zijn, want dan is de betovering verbroken.

De laatste jaren is Disney druk bezig om de bekendste animatiefilms om te zetten naar real-life versies. Het deed dit eerder met Doornroosje in de vorm van Maleficent en de komende jaren trakteert Disney ons nog op verfilmingen van Belle en het Beest en Jungle Boek.  Eerst is echter Assepoester, Cinderella, aan de beurt. Waar Maleficent nog een andere draai aan het  verhaal gaf door het verhaal van de slechterik  te vertellen, is er bij Cinderella gekozen om trouw te blijven aan de Disneyfilm uit 1950. Alle iconische scènes zijn aanwezig: de goede fee, de jurk, het bal en natuurlijk haar dierenvriendjes. Wel diept regisseur Kenneth Branagh de karakters verder uit. De prins is niet alleen maar knap en krijgt veel meer karakter. Hierdoor is de verliefdheid van Ella niet langer oppervlakkig. Ook de stiefmoeder, geweldig neergezet door Cate Blanchett, krijgt net iets meer verhaal, waardoor het duidelijker is waarom ze zo tegen Cinderella doet. Verder zijn er kleine veranderingen aan het verhaal die de film geschikter maken voor het nu. Zo vroeg ik mij bijvoorbeeld  in het origineel altijd af waarom de stiefmoeder en de stiefzusters Ella niet herkenden op het bal. Dit is in deze versie opgelost met één zin van de goede fee. Cinderella heeft een sterrencast met onder andere Cate Blanchett, Helena Bonham Carter en Stellan Skarsgård. Dezen zetten hun rollen allemaal goed neer, maar het zijn de twee hoofdrolspelers Lily James en Richard Madden die de show stelen. Hun chemie is perfect en je twijfelt geen moment aan de echtheid van hun liefde. Lily James is perfect als Cinderella en er zijn momenten dat het lijkt alsof ze uit de tekenfilm is gestapt. Naast de acteurs zijn het ook de sets die de film maken. Alles ziet er prachtig en magisch uit en zorgt ervoor dat de kijker zich in een sprookje waant. Er wordt ook goed de tijd genomen om alles te laten zien. Zo is het moment dat Cinderella haar bal jurk aankrijgt één van de mooiste momenten van de film en duurt deze scène langer dan we gewend zijn. Ook de dans tussen Ella en Kit is volledig in beeld gebracht, een erg goede keuze voor de sfeer van de film. Cinderella neemt de kijker 105 minuten mee in een sprookjeswereld en de film is een must voor iedere Disneyfan.

Genre: Familie, Fantasy
Speelduur: 105 min
Beeldverhouding: 2.39:1 anamorf
  • DTS-HD MA 7.1 - Engels
  • Dolby Digital 5.1 - Vlaams
  • DTS-HD HR 7.1 Frans
Uitgever: Walt Disney
EAN: 8717418464677

• Frozen Fever
  • Een sprookje komt tot leven
  • Leuke kostuumtesten
  • Het bal
  • Ella's Jeugd: alternatieve openingsscène
  • Ella's wollige vriendjes

Cinderella heeft een 1080/24p resolutie in 2.39:1 beeldformaat. De film staat op een 50GB  dubbellaags disc, waarvan ongeveer 44 is beschreven. Voor de codering is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC Video codec. Cinderella ziet er magisch uit en dit is in de transfer goed overeind gebleven. De kleuren spatten van het scherm af en zeker in de balzaal zit je met open mond te kijken. De details zijn perfect en ook in de wat donkere scènes is alles goed te volgen. De jurk is nog een voorbeeld van de mooie beeldkwaliteit. Op het moment dat Cinderella de jurk aankrijgt, kan je de glittertjes tellen. Vervelende artefacten zijn volledig afwezig. De film bevat optionele Nederlandse ondertiteling, die netjes onderin het beeld is weergegeven.

Cinderella bevat een DTS-HD Master 7.1 Engelse track en een Nederlandse en Vlaamse Dolby Digital 5.1-track en een Franse DTS-HD High Resolution 7.1-track. Voor deze recensie is gekeken naar de originele DTS-HD Master 7.1-track. De dialogen zijn voornamelijk te horen door de voorste speakers en de surroundkanalen worden gebruikt voor de omgevingsgeluiden, die Cinderella veel heeft. Of het nou de jagers op de achtergrond in het bos zijn, terwijl Ella met het hert praat, of de dialogen van de gasten op het bal terwijl de koning aan het woord is, alles is subtiel en waar nodig duidelijk te verstaan. De film bevat een prachtige instrumentale soundtrack die op de juiste momenten flink hard aan wordt gezet. De balzaalscène zorgt voor het meeste geweld qua geluid, maar ook in de achtervolgingsscène erna kunnen geluidsliefhebbers hun geluk niet op. Tijdens de aftiteling wordt de kijker nog getrakteerd op de verrassend goede zangstemmen van Lily James en Helena Bonham Carter, die twee klassieke liedjes uit het origineel te gehore brengen.

De Blu-ray uitgave van Cinderella begint met een aantal promotietrailers om de kijker vervolgens in een interactief menu te laten kiezen voor de film, een scène, instellingen of voor de extra’s. De extra’s zijn allemaal in HD-resolutie en bevatten Nederlandse ondertiteling.

Frozen Fever (8 min.)
Na het mega succes van Frozen besloot Disney om een short van Frozen toe te voegen aan de bioscooprelease van Cinderella. Gelukkig is deze short ook aanwezig op de Blu-ray uitgave. De short gaat verder waar de film eindigde en vertelt de avonturen van de groep tijdens Anna’s verjaardag. De short bevat een nieuw nummer en iedereen van de originele cast is teruggekeerd. Voor iedere liefhebber van Frozen is dit een must-see. Iets waar Disney zich heel goed van bewust is, aangezien op de Blu-ray van Cinderella een grote sticker met ‘inclusief Frozen Fever’ is geplakt.

Een sprookje komt tot leven (9 min.)
De cast vertelt over hun ervaring tijdens het filmen en wat Cinderella voor ze heeft betekend tijdens hun jeugd.

Leuke kostuumtesten (3 min.)
Er zijn honderden kostuums gemaakt voor de film. In deze extra laten de acteurs er een aantal zien.

Het bal (12 min.)
Verreweg de belangrijkste scène van de film is de balscène. Deze extra gaat in op wat er allemaal kwam kijken bij het filmen van deze scène. Een erg interessante extra, die de kijker alleen nog maar meer respect geeft voor de makers van de film

Ella’s Jeugd (Alternatieve openingsscène) (3 min.)
Regisseur Kenneth Branagh vertelt over de alternatieve openingsscène en waarom er uiteindelijk toch is gekozen voor de huidige scène. De scène is helemaal gefilmd en leuk om op deze manier toch te zien.

Ella’s wollige vriendjes (4 min.)
Ook deze extra is een erg interessant kijkje achter de schermen, ditmaal gefocussed op de dieren in de film. Bij het kijken van de film heb je het soms niet door, maar voor alle scènes zijn echte dieren gebruikt. Deze zijn dan ook weken getraind en in deze extra wordt uitgelegd hoe.

Ella is een meisje dat ondanks alle tegenslagen altijd vriendelijk blijft. Dit wordt beloond door haar goede fee, die haar naar het bal stuurt waar ze de prins ontmoet. Helaas blijft de magie maar tot klokslag 12 uur werken. De prins geeft echter niet op en gaat op zoek naar Ella, met het glazen schoentje dat ze op het bal heeft achtergelaten. Cinderella is een real-life verfilming van de animatiefilm uit 1950 en slaagt er uitstekend in om de magie uit het origineel over te brengen. De film is op bepaalde punten iets aangepast zodat deze beter in deze tijd past, maar blijft grotendeels trouw aan het origineel. De Blu-ray Disc-uitgave is uitstekend met een goede beeld- en geluidskwaliteit en een aantal zeer interessante en leuke extra’s. Cinderella is een must-see voor iedere Disneyliefhebber en geschikt voor jong en oud.