Viking Saga - The Darkest Day, A

19-08-2015

4

Viking Saga - The Darkest Day, A (Blu-ray)

Het jaar 793 na Christus. De Vikingen zijn geland op het eiland Lindisfarne, voor de Britse oostkust. De monnik Hereward (Marc Pickering) en zijn oude mentor (Richard Elfyn) slaan op de vlucht voor het geweld. In hun bezit hebben ze het Heilige boek van Lindisfarne, een bijbel, dat ze in veiligheid proberen te brengen. Hadrada (Joshua Richards), de leider van de Vikingen, is ook bezeten van het mysterieuze boek van de Christenen en zet de achtervolging in op Hereward. Deze heeft nog voor vertrek het hulpbaken aangestoken, hopende dat de ridders van het vasteland hen komen redden. Alleen Aethelwulf (Mark Lewis Jones) komt opdraven, de rest is geveld door oorlogen of de pest. Het kleine groepje probeert uit handen te blijven van de gewelddadige en nietsontziende Vikingen.

Wie de hoes van de DVD of Blu-ray Disc van A Viking Saga - The Darkest Day bekijkt verwacht een spectaculaire actiefilm vol zwaardvechten en boogschieten. Maar de teleurstelling is groot, want de hoeveelheid actie is heel beperkt. De meeste tijd van de film wordt besteed aan voettochten door de bossen en lange gesprekken over de belangrijkheid van het Heilige Schrift. Inspired by True Events, ofwel, geïnspireerd op ware gebeurtenissen, staat er op de hoes. Dat betreft de invasie van de Vikingen op het eiland Lindisfarne voor de Britse kust. Daar houdt de vergelijking wel een beetje op. Dan kun je elke film die zich afspeelt in de Tweede Wereldoorlog ook wel Inspired by True Events noemen. De hoes geeft een verkeerde indruk van wat je te zien krijgt, maar is het dan wel een goede film? Helaas niet. A Viking Saga - The Darkest Day is een slappe, trage film met weinig inhoud. De lange scènes waarin de monniken en hun achtervolgers door de bossen sjokken, met hier en daar een incident, zijn niet direct spannend. De karakters zijn ook behoorlijk eendimensionaal, hoewel de jonge monnik Hereward vanaf tweederde van de film een opzienbarende dapperheid toont, die je niet achter de jongen gezocht zou hebben. En waarvan je ook geen idee hebt waar deze nu vandaan komt. De paar gevechtscènes in de film hebben weinig om het lijf en zijn vooral te braaf gefilmd. Dreiging is eigenlijk alleen aanwezig door de muziek, het komt niet uit het verhaal. De landschappen zijn ruw en imponerend, een van de weinige elementen uit de film die indruk weten te maken.
De grote man achter dit project is Chris Crow. Deze Brit is de regisseur, schrijver en ook editor van de film. Met een minimaal budget en slechts drie weken opnametijd heeft hij geprobeerd om een klassiek verhaal vorm te geven. Tijd- en geldgebrek zal dus zeker z'n invloed hebben gehad op het resultaat, maar de vraag is dan of het project wel rijp was om uitgevoerd te worden. Dan beter doorsparen voor een groter budget en in de tussentijd het script bijwerken. Dan zou A Viking Saga - The Darkest Day misschien nog iets geworden zijn. Nu is het een slappe film waar niemand op zit te wachten. Maar door de misleidende hoes zal de DVD en Blu-ray toch nog wel de weg naar de kijker weten te vinden. Je bent dus gewaarschuwd!

Genre: Actie, Avontuur, Historie
Speelduur: 89 min
Beeldverhouding: 2.35:1 niet anamorf
Uitgever: Excesso
EAN: 8718546521867

A Viking Saga - The Darkest Day heeft een HD-1080/24p-transfer in 2.35:1 beeldformaat (waar de hoes overigens 1.85:1 aangeeft). De film staat op een 25GB enkellaags disc, waarvan ruim 23 GB is beschreven. Voor de codering is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC codec. Wat direct het meeste opvalt aan de film is het ontbreken van kleur. Alle beelden hebben een erg uitgewassen aanblik. Sommige scènes lijken wel zwart-wit. Het is een bewuste keuze van de makers, maar het maakt het beeld wel erg vlak en plat, ook omdat het contrast aan de lage kant is. Je kunt dat de transfer niet aanrekenen, maar het maakt het beeld er niet sprankelender op. Scherpte en detaillering zijn uitstekend. En vervelende arte-facten zijn niet aanwezig, op een klein beetje posterisatie na. Wel zijn er op een aantal momenten flinke drop-outs te zien, al zijn deze op de ene Blu-ray-speler nadrukkelijker te zien dan de andere (zie screenshots 7 en 8). Met een beetje geluk vallen ze niet op, als je pech hebt verstoren ze je hele beeld. Voor een low budgetuitgave is deze beeldtransfer heel behoorlijk!

Voor het geluid van A Viking Saga - The Darkest Day  is er een lossless DTS-HD Master Audio 5.1-track aanwezig in de oorspronkelijk Engelse taal. De belangrijkste geluiden van deze film komen hoofdzakelijk uit de centerspeaker. Alle dialogen, maar ook de meeste geluidseffecten komen alleen uit dit kanaal. Dat de geluidstrack toch nog ruimte heeft komt door de muziek en spaarzame omgevingsgeluiden. Deze komen uit de front- en surroundspeakers. Vooral de muziek is dreigend en bijna continue aanwezig. Het is het voornaamste element dat spanning en dreiging creëert in de film. Deze komt dan juist weer niet uit de centerspeaker. Dit is een vrij standaard geluidstrack die prima voldoet, maar nergens weet te imponeren.

De Blu-ray Disc start met een aantal promotietrailers, waarna het menu verschijnt. Deze uitgave heeft geen extra's.

De monnik Hereward slaat op de vlucht voor de Vikingen. Hij wil het Heilige boek van Lindisfarne, een bijbel, in veiligheid brengen. De Vikingen willen het boek in handen krijgen en zetten de achtervolging in. A Viking Saga - The Darkest Day is een trage film met weinig aktie. Het verhaal weet dan ook geen anderhalf uur te boeien. Het beeld ziet er over het algemeen heel behoorlijk uit, maar bevat mogelijk wel een paar drop-outs, afhankelijk met welke speler je de film bekijkt. Het geluid is prima in orde, zonder echt te imponeren. Deze budgettitels is een aanschaf echter nauwelijks waard, mede ook door het ontbreken van extra's.