Shaun het Schaap - De Film

17-08-2015

8.2

Shaun het Schaap - De Film (Blu-ray)

Shaun het Schaap (Justin Fletcher) is het eentonige leventje op de boerderij meer dan zat. Alles  is strak gepland door de boer en zijn hond Bitzer (John Sparkes). Shaun bedenkt een slim plannetje zodat hij en de rest van de schapen eindelijk een dagje rust kunnen hebben. Als het echter misgaat en de boer in de grote stad belandt, is het aan Shaun om de situatie te redden. Wanneer blijkt dat ook Bitzer en de andere schapen naar de stad zijn afgereisd en de felle dierenvanger Trumper (Omid Djalili) ze koste wat kost in het asiel wil krijgen, gaat de race pas echt van start.

Na een kleine rol in de korte film A Close Shave van legendarische klei-animatiestudio Aardman (Wallace en Gromit, Chicken Run, The Pirates! Band of Misfits) kreeg Shaun het Schaap in 2007 een eigen tv-serie. Voornamelijk geënt op kinderen, maar ook zeker vermakelijk voor volwassenen, werd de serie al snel zeer succesvol. Hierdoor leek een volledige film met de eigenwijze schaap in de hoofdrol slechts een kwestie van tijd. In maart 2015 ging Shaun het Schaap – De Film is première.

Aardman Animations toont zich weer superieur in het vertellen van simpele, maar zeer innemende verhalen. De animatie is zoals gebruikelijk van de bovenste plank en doet altijd naar meer verlangen. Het acteerwerk in de film is puur door het talent van de animatoren die de hele wereld en de karakters tot leven brengen. De boer is wat simpel en houterig, maar dat is de bedoeling. Hoewel er niet gesproken wordt, is het verhaal duidelijk te volgen en is de motivatie van de personages duidelijk. Omdat er niet gesproken wordt en de film gebruik maakt van teksten om het verhaal te vertellen, is het misschien lastig voor de kleinsten die nog niet kunnen lezen om de film volledig te kunnen volgen. Maar over het algemeen is de bedoeling meer dan duidelijk, dus het zal niet heel veel storen. Shaun voert eigenlijk niet erg de boventoon en komt ook nergens in echte problemen. Het is meer een ensemblefilm, waardoor het ook een genot is dit met een groep of het gezin te kijken. Hier en daar komen er volwassen elementen naar voren (Trumper flirt herhaaldelijk met de als vrouw verklede schapen), maar dit is veelal op de achtergrond, deels omdat de wereld van Shaun het Schaap tot duidelijk een vrij simpele en rechtlijnige wereld is en geen kinderen wil afschrikken. De film heeft een vrij hoog tempo, wat kijkers constant geboeid houdt. Wanneer er momenten van rust zijn, worden die optimaal gebruikt voor emotionele doeleinden.

Met Shaun het Schaap – De Film levert Aardman wederom een zeer sterke film af dat ondanks het vrij simpele verhaal zeker indruk weet te maken. Het is uitkijken naar het nieuwste project van Aardman, dat hopelijk niet lang meer op zich laat wachten.  Of er een Shaun het Schaap 2 inzit is nog maar de vraag, omdat het belangrijkste blijft een goed verhaal te vinden.

Genre: Animatie, Avontuur, Familie, Jeugd
Regio: 2, B
Speelduur: 85 min
Verpakking: Blu-ray Keep Case in Slipcase
  • DTS-HD MA 5.1
Uitgever: Lumière
EAN: 5425019009274

• Originele Internationale Versie
  • Ontmoet de crew
  • Met Shaun achter de schermen
  • Ontmoet de personages
  • Making of Shaun de Film

Shaun het Schaap – De Film een HD-1080/24p-transfer in 1.85:1 beeldformaat. De film staat op een 50GB dubbellaags disc, die bijna geheel is beschreven. Voor de codering is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC videocodec.

Shaun het Schaap – De Film ziet er subliem uit op deze Blu-ray Disc-uitgave . Zoals van Aardman te verwachten viel, oogt alles extreem scherp en is alles erg gedetailleerd. Omdat er in de film niet gesproken wordt, wordt een deel van het verhaal verteld door teksten zoals op een bus of een affiche. Dit is voor deze versie van Shaun het Schaap – De Film allemaal in het Nederlands en sluit zo naadloos aan op de rest van de beelden dat het net lijkt of het een Nederlands geproduceerde film is. Bij de aanwezige Franstalige versie van de film, zijn alle teksten op dezelfde manier in het Frans. Of het digitale animatie is in de post-productie of er echt lossen stukken zijn geanimeerd voor de verschillende markten blijft vooralsnog een raadsel, maar het is sowieso een gigantische prestatie. De gelaagdheid in texturen zorgt ervoor dat je als kijker echt het gevoel hebt dat je naar een volwaardige wereld aan het kijken bent. Shaun het Schaap – De Film zit boordevol kleur, wat jong en oud gelijk zal aanspreken. Alle kleuren zijn sterk verzadigd en er is sprake van een hoge zwartwaarde waardoor alles echt van het scherm springt. De belichting is voor het grootste deel vrij rechttoe rechtaan, hoewel er in verschillende scènes (vooral in de avond) leuk mee gespeeld wordt. Al met al is hier sprake van een fantastische beeldkwaliteit die de reputatie van Aardman zeker hooghoudt.

Shaun het Schaap - De Film heeft een DTS-HD MA 5.1 geluidstrack. Net als de tv-serie waarop hij gebaseerd is, wordt er in Shaun het Schaap – De Film niet gesproken. De dieren blaten, blaffen of knorren en alle menselijke personages laten een net niet te begrijpen gebrom horen. Hierdoor moet de film het vooral hebben van de geluidseffecten en de muziek om qua geluid kijkers mee te krijgen. De geluidseffecten zijn dan ook erg gelaagd  overal is wel een geluidje te horen wat belangrijk is en alles klinkt erg diep. De omgevingsgeluiden zijn daarentegen niet erg gelaagd, maar via de surroundkanalen zorgen ze wel voor de benodigde ruimtelijkheid. De surroundkanalen worden voornamelijk gebruikt voor de begeleidende muziek, waar veel sprake is in Shaun het Schaap, zeker vanaf het moment dat de film zich in de grote stad afspeelt. Misschien voelt het af en toe iets te veel van het goede, hoewel het waarschijnlijk een bewuste keuze is geweest om kijkers toch bij de les te houden. De speciaal voor de film gecomponeerde liedjes passen perfect. Het à capella stuk van de schapen is simpel en subliem. Al met al is hier sprake van een prima geluidskwaliteit.

In het sfeervol geanimeerde hoofdmenu van deze Blu-ray Disc-uitgave (naar keuze Nederlands- of Franstalig) is de versie van de film in te stellen waarna de film integraal of vanaf één van de twaalf hoofdstukken kan worden afgespeeld. De Blu-ray Disc-uitgave van Shaun het Schaap – De Film bevat verschillende extra's:

Internationale Versie (1 uur 25 min.)
Een must voor de echte fan: de originele versie van Shaun het Schaap – De Film waarin alle teksten in het Engels zijn. Qua beeld- en geluidskwaliteit is deze vrijwel identiek aan de aanwezige Nederlandse en Franse versies.

Making of Shaun de Film (2 min.)
Een animator en model-ontwerper komen kort aan het woord en vertellen wat hun belangrijkste rol is geweest bij het maken van de film. Een lichte teleurstelling, maar zeker interessant.

Ontmoet de personages (4 min)
In verschillende korte segmenten worden de belangrijkste personages uit de film besproken. Leuk om een keer te zien, omdat er iets meer over de personages wordt verteld dan in de film zelf.

Met Shaun achter de schermen (12 min)
De echte 'making of' van Shaun het Schaap – De Film. Er wordt kleine blik geworpen op het volledige ontwikkelingsproces van de film, inclusief keuzes voor ontwerpen, locaties en de manier van animeren. Er is een duidelijke overlap met de andere extra's, maar hier wordt er daadwerkelijk een chronologisch verhaal verteld. De beste extra naast de internationale versie va de film.

Ontmoet de crew ( 3 min.)
In deze zeer korte segmenten wordt er kort ingegaan op de boodschap van Shaun het Schaap – De Film, waarom de kijkers de film leuk zullen vinden, de nieuwe karakters die speciaal voor de film zijn ontwikkeld en waarom het leuk is om Shaun het Schaap te mogen animeren. Helaas is alles erg oppervlakkig, maar de kleine animaties tussendoor maken het zeker een keer het kijken waard.

Shaun het Schaap heeft het gehad met de eentonige dagen en wil graag een keertje vrij. Wanneer zijn plan uit de hand loopt en de boer in de grote stad terecht komt, is het aan heem en de andere schapen om hem te redden. Shaun het Schaap - De Film is een simpele, maar zeer vermakelijke film van Aardman Animations, waar geen woord in wordt gesproken. Op deze Blu-Ray Disc-uitgave oogt alles prachtig en ook het geluid is van een hoge kwaliteit. De extra's zijn hoog in kwantiteit, maar alleen de internationale versie van de film en de 'achter de schermen'- extra zijn echt de moeite waard. Shaun het Schaap - De Film is een genot voor kinderen van alle leeftijden (0-99).