Timbuktu

10-08-2015

7.5

Timbuktu (Blu-ray)

Een jihadistische organisatie heeft de Malinese hoofdstad Timbuktu onder controle. Ze leggen de bevolking hun eigen wetten op, die ze via een megafoon kenbaar maken. Zo wordt het verboden om naar muziek te luisteren, voetballen is niet toegestaan en vrouwen moeten altijd handschoenen dragen. Er is hier en daar stil protest en alleen de imam (Adel Mahmoud Cherif) van de moskee gaat openlijk met de jihadisten in discussie. Buiten de stad woont veehouder Kidane (Ibrahim Achmed) met zijn vrouw Satima (Toulou Kiki) en dochtertje Toya (Layla Walet Mohamed). Met hun kleine kudde voorzien ze in hun onderhoud en proberen zo min mogelijk met anderen bezig te zijn. Maar de koeien van Kidane zijn het daar niet altijd mee eens en hij komt in conflict met een visser. Dan merkt hij dat de nieuwe wetten ook voor hem verstrekkende gevolgen kunnen hebben.

Mauritanië staat nu niet direct bekend als groot filmland. Het aantal speelfilms dat er de laatste jaren gemaakt is, is op de vingers van één hand te tellen. Des te verrassender is het dan als er een prachtige film als Timbuktu uit het land tevoorschijn komt. De verantwoordelijke hiervoor is regisseur Abderrahmane Sissako, zo'n beetje de belangrijkste regisseur uit het land. Timbuktu speelt zich af, zoals de naam al doet vermoeden, in de hoofdstad van buurland Mali. De stad is in handen van een groep jihadisten en zij leggen de bevolking nieuwe wetten en regels op. Sissako kwam tot het verhaal van de film na het lezen van een klein nieuwsberichtje uit Mali. Een man en een vrouw waren gestenigd, puur en alleen doordat ze van elkaar hielden. De bevolking reageerde apathisch en Sissako was hierdoor erg geschokt en besloot het gebeuren te verwerken tot een film. Uiteindelijk is dit in Timbuktu maar een klein onderdeel uit een groter geheel. De film heeft geen rechtlijnig en gestroomlijnd verhaal. Verschillende scènes spelen zich afzonderlijk van elkaar af. In eerste instantie zijn de situaties in de stad en het leven van Kidane en zijn gezin totaal gescheiden van elkaar. Het lijkt niets met elkaar van doen te hebben. Een aantal scènes hebben ook niet zoveel inbreng in het geheel, zoals die met de lokale medicijnvrouw en haar kip. Ze zijn mooi gefilmd, maar het voegt niet veel toe aan het verhaal. Dan zijn de dagelijkse beslommeringen van Kidane of de zoektochten van de jihadisten naar plekken in de stad waar muziek wordt gespeeld veel interessanter. Bijna cynisch ook. Regisseur Sissako lijkt de draak te willen steken met de jihadisten, maar je moet deze groeperingen ook heel serieus nemen. Je kunt lachen om hun belachelijke nieuwe wetten, maar ze zijn streng in de handhaving ervan en ze overtreden kunnen de dood tot gevolg hebben. De film maakt bij de kijker verschillende emoties los. Het gaat van ongeloof tot onbegrip, van boosheid tot medelijden. De manier van leven en geloof van de jihadisten is iets waar wij westerlingen moeilijk in mee kunnen gaan. Maar wie zijn wij als kijker om te oordelen over deze manier van geloofsbelijden? Wij associëren jihadisten veelal met terrorisme, maar Afrikanen hebben vaak een iets andere kijk op de islam en het geloof. Maar het is niet zo dat Afrikanen de jihadisten algemeen accepteren. Ze laten het meer gelaten over zich heenkomen. Stil verzet is er wel, maar ergens openbaar tegenin gaan is alleen voor een enkeling weggelegd. Zo ook in Timbuktu, waar de imam duidelijk aangeeft dat de jihadisten niet goed bezig zijn. Sissako weet dat op een geloofwaardige en toch ook wel indrukwekkende manier over te brengen. Timbuktu zal niet iedereen aanspreken, maar degene die open staat voor andere culturen en gedachten zal door deze film zeker geboeid raken.

Speelduur: 96 min
Beeldverhouding: 2.39:1 niet anamorf
  • DTS-HD MA 5.1 Arabisch
Uitgever: Cineart
EAN: 5051083091329

• Videoclip

Timbuktu heeft een 2.39:1 beeldformaat, wat overeenkomt met het originele beeldformaat. De film staat op een 25Gb enkellaags disc, die voor ruim 21Gb is beschreven. Voor de codering is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC videocodec. De van oorsprong Tunesische cameraman Sofian El Fani (La Vie d'Adele) heeft prachtige opnames gemaakt. Vooral de natuurlijke belichting is opvallend mooi. De eenzijdigheid aan kleur, namelijk het zand van de woestijn en de huizen wordt met accenten goed ingevuld. De beelden van Kidane en zijn familie in de tent zijn prachtig om te zien. En gelukkig komt dat uitstekend over op Blu-ray Disc. Het is een scherpe beeldtransfer met veel details en goed contrast en schaduwdetail. Het zwartniveau is ruim voldoende en storende elementen zijn geheel afwezig. Prima beeldtransfer dus, die de opnames eer aan doet.

De enige geluidstrack op deze Blu-ray Disc-uitgave van Timbuktu is een lossless DTS-HD Master Audio 5.1-track. De taal is een mix van Arabisch, Berbers, Frans en een beetje Engels. De geluidstrack moet het niet van de dynamiek, maar van de gelaagdheid hebben. Naast de warm klinkende dialogen vallen de mooie omgevingsgeluiden op. De stilte van de woestijn wordt met prachtige omgevingsgeluiden ingekleurd, die ook subtiel in de surroundkanalen zijn verwerkt. Geluidseffecten zijn vrij minimaal, maar waar nodig krijgen ze prima richting via de plaatsing in de verschillende kanalen, op een incidentele uitzondering na. Waarom brommers die vanuit de verte aankomen ook in de achterste kanalen hoorbaar zijn is onduidelijk. Voor het LFE-kanaal is in deze film geen ruimte weggelegd, maar dat neemt niet weg dat dit een prima geluidstrack is.

Via het menu van de Blu-ray Disc zijn een paar extra's te selecteren. Deze zijn in HD-resolutie. Het interview met regisseur Abderrahmane Sissako dat op buitenlandse uitgaven is te vinden staat niet op deze release. Wel is er een extra videoclip aanwezig.

Trailer (2 min)
De trailer van de film, die zich vooral richt op wat de jihadisten verboden heeft en nauwelijks op het leven van Kidane en zijn gezin.

Videoclip Timbuktu Fasso (3½ min)
In de film wordt het nummer Timbuktu Fasso gezongen, als onderdeel van het verhaal dat muziek maken verboden is. De Malinese zangeres Fatoumata Diawara zingt het en hier is de videoclip met haarzelf achter de microfoon te bekijken.

Jihadisten hebben de macht genomen in Timbuktu, de hoofdstad van Mali, en schrijven nieuwe wetten voor, waarbij vooral veel verboden is. De veehouder Kidane probeert zich zo min mogelijk met het leven in de hoofdstad te bemoeien, maar ontkomt er uiteindelijk toch niet aan. Timbuktu is een unieke film, gemaakt in Mauritanië, die een eigenzinnige kijk geeft op de islam. Voor Westerlingen kan het confronterend zijn en zal men zich zeker niet altijd kunnen vinden in de opvattingen van de jihadisten. Maar dat maakt Timbuktu geen slechte film. Sterker nog, het is een uitstekend schouwspel. De Blu-ray Disc-uitgave geeft dat prima weer met een uitstekend beeld en geluid. Er staan ook een paar extra's op deze uitgave.