Beyond The Reach

Laurens van der Molen
05-08-2015

4.5

Beyond The Reach (DVD)

Ben (Jeremy Irvine) heeft het erg moeilijk met het vertrek van zijn vriendin Laina (Hanna Mangan Lawrence), die gaat studeren. Hij gaat echter niet met haar mee, want hij wil het familiebedrijf van zijn overleden ouders draaiende houden. Net als zij werkt hij als lokale gids in de Mojavewoestijn. Hij begeleidt hier onder andere jagers op zoek naar een speciale prooi. Een van zijn klanten is Madec (Michael Douglas), een rijke zakenman die gewend is dat hij alles wat hij wil, kan kopen. Hij wil jagen op een beschermde ram en betaalt de sheriff fors voor een vergunning. Tijdens de jacht maakt Madec echter een grote fout en schiet hij per ongeluk een man neer. Hierdoor komt zijn volledige kapitaal in gevaar en hij doet er dan ook alles aan om Ben over te halen het ongeval te verbergen. Wanneer Ben hier niet mee akkoord gaat, moet hij op de vlucht voor Madec.

Beyond The Reach is gebaseerd op het boek Death Watch van schrijver Robb White. In 1974 is het boek ook al een keer verfilmd voor tv, toen met de titel Savages. Deze verfilming werd erg goed ontvangen en bevatte een verrassende rol voor Andy Griffith als Madec. In de verfilming Beyond The Reach is de hoofdrol weggelegd voor Jeremy Irvine, die dit prima doet. Michael Douglas steelt echter de show met zijn geweldige interpretatie van het karakter Madec. Het is dan ook jammer dat het verhaal aan alle kanten rammelt. De film begint prima, maar verzandt al snel in de ene ongeloofwaardige situatie na de andere, met als toppunt het einde. Als de film tien minuten eerder was geëindigd, was het een aanzienlijk betere film geweest. Nu blijf je als kijker een beetje verbouwereerd achter en vraag je jezelf af waar je zojuist naar hebt zitten kijken. Het einde van Beyond The Reach is er dan ook bijverzonnen en zit niet in het boek. De verfilming Savages bevat dit einde ook niet en is dan ook een beter alternatief als je graag een verfilming van het boek wilt zien. Niet alles aan de film is slecht, zo is Beyond The Reach wel erg mooi gefilmd. De woestijn is een mooie locatie voor het kat-en-muisspel tussen Ben en Madec en er zijn mooie locaties bedacht waar Ben kan onderduiken. Ook is de film op momenten wel spannend. Helaas volgt er vaak daarna weer een ongeloofwaardige gebeurtenis die de spanning teniet doet. Hoe mooi de omgeving ook is en hoe sterk de acteerprestaties van Michael Douglas ook zijn, deze kunnen helaas niet voorkomen dat de film zeer middelmatig is. Grote fans van Michael Douglas kunnen de film nog een kans geven, maar anderen kunnen de film beter links laten liggen.

Genre: Thriller
Speelduur: 88 min
Beeldverhouding: 2.39:1 anamorf
Uitgever: Entertainment One
EAN: 8713045245443

Het beeld van de DVD-uitgave van Beyond The Reach wordt weergegeven met een beeldverhouding van 2.39:1 en is in het oorspronkelijke beeldformaat anamorf op de DVD gezet. De kwaliteit is uitstekend. De film bevat prachtige beelden van de Mojavewoestijn, een van de sterkste punten van de film. De warmte van de woestijn wordt erg mooi in beeld gebracht met volle kleuren. Het zwartniveau is goed en het beeld bevat geen storende compressiefoutjes. De DVD-uitgave bevat optionele Nederlandse ondertiteling die duidelijk onderin het beeld wordt weergegeven.

De DVD-uitgave van Beyond The Reach bevat een Dolby Digital 5.1 (448kb/s) Engels audiospoor. En ook dit is van een goede kwaliteit. Van een film in de woestijn verwacht je op geluidsgebied waarschijnlijk geen spektakel, maar Beyond The Reach weet op dit punt te verrassen. Het karakter van Douglas maakt bijvoorbeeld gebruik van een speaker om met Ben te praten en dit pakt erg goed uit. De film bevat ook flink wat schoten, die in de stille woestijn keihard klinken. Ook het geluid van de auto die door de woestijn heen rijdt, voelt erg dreigend. De dialogen zijn altijd uitstekend te verstaan, ook wanneer op de achtergrond bijvoorbeeld de radio aanstaat. De subwoofer wordt weinig gebruikt, maar wanneer deze wordt gebruikt, klinkt het prima.

Bij het opstarten van de DVD krijgt de kijker een aantal trailers voorgeschoteld. Vervolgens kan er vanuit een statisch menu worden gekozen om de film af te spelen of om een scène te selecteren. De DVD-uitgave van Beyond The Reach bevat helaas geen extra’s.

Ben werkt als gids voor jagers in de Mojavewoestijn. Hier ontmoet hij Madec, een steenrijke klant die een vergunning heeft gekocht om op een beschermde ram te jagen. Tijdens het jagen begaat hij echter een grote fout en schiet hij een man neer. Beyond the Reach bevat een geweldige acteerprestatie van Michael Douglas, maar helaas is dit niet genoeg om het matige script te redden. De film zit vol met ongeloofwaardige situaties en gaat tien minuten te lang door, waardoor deze lachwekkend wordt. De DVD-uitgave heeft een uitstekende beeld- en geluidskwaliteit, maar bevat helaas geen extra’s. De enige reden om deze film een keer te kijken, is Michael Douglas, maar ook hij kan deze film niet redden.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Entertainment One.