Dying of the Light

30-07-2015

5.5

Dying of the Light (Blu-ray)

Evan Lake (Nicolas Cage) heeft een lange carrière bij de CIA achter de rug. Voor zijn heldendaden in het veld – waar hij niet zonder kleerscheuren vanaf kwam – kreeg hij zelfs diverse onderscheidingen. Maar nu is hij veroordeeld tot een bureaubaan en hij wordt geplaagd door geesten uit zijn verleden. Hij ligt niet echt goed bij zijn collega's op het werk en heeft weinig contact met hen. Behalve met Milton (Anton Yelchin) die hem steunt door dik en dun. Evan is er van overtuigd dat de befaamde terrorist Banir (Alexander Karim) nog leeft, maar zijn superieuren geloven hem niet. Wanneer Evan het nieuws krijgt dat hij terminaal ziek is, ziet hij zijn kans schoon om zelf op onderzoek uit te gaan. Milton staat erop om met hem mee te gaan, zodat hij er niet helemaal alleen voorstaat. Evan merkt echter dat de ziekte zijn tol al begint te eisen. Kan hij de losse eindjes afhechten voor het te laat is?

Paul Schrader is geen kleine naam in Hollywood. Hij stond als scriptschrijver aan de wieg van de klassiekers Raging Bull en Taxi Driver. Op 68-jarige leeftijd schreef én regisseerde hij Dying of the Light. Hij regisseerde vele andere films, maar die verwierven, op American Gigolo na, niet de naamsbekendheid van sommige van de producties waar hij alleen aan schreef. Na het zien van deze film is dat wel te verklaren. Met een budget van krap 5 miljoen dollar en het helaas toch wat beperkte regietalent van Schrader, doet Dying of the Light  soms bijna amateuristisch aan. De immer verder afgegleden en zoals altijd overacterende Cage helpt hier niet echt bij. Het tegenspel van Anton Yelchin is helaas ook al niet te zonnig. Hij voelt zich duidelijk niet op zijn plaats in deze film. Dying of the Light is een moeilijk te plaatsen film. Het is niet zo slecht dat je geneigd bent om je speler uit te zetten en de disk uit het raam te gooien. Er is iets dat intrigeert aan de film en je aan het kijken houdt. Maar na het uitzien voel je je toch bedrogen. Dying of the Light is geen rechttoe-rechtaan actiefilm en bevat zelfs verrassend weinig actie. Maar voor een intelligente thriller mist het toch echt de vereiste diepgang. Daarmee valt de film een beetje tussen wal en schip en is het onduidelijk wat er nou te bieden valt. Met een andere regisseur aan het roer lag hier misschien de basis voor een veel betere film. Of heeft het ingrijpen van de productiemaatschappij de film om zeep geholpen? Volgens Schrader is hem de film afgenomen, nadat hij deze reeds klaar had. De film is hergemonteerd, van nieuwe muziek voorzien en opnieuw gemixt. Was de originele uitwerking beter geweest dan de huidige? Eerder was Nicolas Winding Refn als regisseur gekoppeld aan dit project met Harrison Ford en Channing Tatum in de hoofdrollen. Ford verliet de productie echter omdat het einde hem niet aanstond.  Welke versie nu het beste is zullen we waarschijnlijk nooit zeker weten.

Genre: Drama, Thriller
Speelduur: 94 min
EAN: 8715664114414

De Blu-ray Disc-uitgave van Dying of het Light heeft de originele beeldverhouding van 2.35:1. Het High Definition beeld heeft een 1080p/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). Voor de encodering is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC codec. Deze Blu-ray Disc-uitgave bestaat uit een 25 GB enkellaagse disk.

In de basis is dit een prima transfer met voldoende definitie en scherpte. Maar vooral in de meer donkere scènes is er soms verrassend veel ruis in beeld. Dit komt waarschijnlijk doordat er digitale camera’s zijn gebruikt en de kleuren fors zijn bijgewerkt om een en ander donker en somber te maken. Ondanks het donkere uiterlijk van het beeld is het schaduwdetail wel altijd voldoende. Kleur en contrast is er niet bepaald in overvloed, maar voor zover te beoordelen lijkt dit een accurate weergave van hoe het artistiek bedoeld is. Afgezien van eerdergenoemde ruis is er geen sprake van tekorten in het beeld.

Dying of the Light wordt op deze BD-uitgave ondersteund door een DTS-HD Master Audio 5.1-track (16bit/48kHz) in de originele Engelse taal. De audio is prima op orde. De actie is niet in overvloed aanwezig, maar wanneer er bijvoorbeeld geschoten wordt zal je dit merken ook. Er zit dan veel kracht in de track en het geluidsbeeld is mooi verdeeld. Inclusief goed gebruik van de subwoofers. In de meer rustige scènes – maar ook tijdens het geweld – zijn dialogen altijd goed verstaanbaar. Een prima audiopresentatie dus.

Bij het starten van de disk worden er een aantal trailers van andere films afgespeeld, daarna start automatisch de hoofdfilm. Er is geen menu en er zijn geen extra’s.

Evan Lake is aan het einde van zijn CIA-carrière gekomen en naar nu blijkt ook aan het einde van zijn leven. Nu de klok begint te tikken wil hij opnieuw op zoek naar een befaamde terrorist die volgens hem nog in leven is, ook al geloven zijn superieuren hem niet. Dying of the Light is een poging tot een intelligente spionagethriller, maar mist daarvoor de nodige diepgang. De soms wat amateuristisch aandoende productie mist bovendien boeiende actie. De BD-uitgave heeft een goede beeldkwaliteit en nog betere geluidspresentatie. Op deze uitgave zijn geen menu en geen extra’s opgenomen.