Peaky Blinders - Seizoen 2

23-07-2015

9

Peaky Blinders - Seizoen 2 (DVD)

Na een zeer hectische tijd kunnen de Peaky Blinders, onder leiding van Tommy Shelby (Cillian Murphy), zich definitief heer en meester noemen van Birmingham en omstreken. De leider van de misdaadfamilie wil echter meer en zet zijn zinnen op Londen. Hij wil met hulp van de sluwe Joodse zakenman/crimineel Alfie Solomons (Tom Hardy) een nachtclub en de Londense paardenraces naar zijn hand zetten. De maffiabaas Darby Sabini (Noah Taylor) laat al snel zijn tanden zien en dreigt keihard terug te slaan. Tommy probeert tussendoor zijn gebroken hart te negeren door met een snel racepaard de Derby te winnen, maar ook dit is makkelijker gezegd dan gedaan. Polly (Helen McCrory), de 'moeder' van de Peaky Blinders, zet haar zoektocht door naar de zoon die zij op jonge leeftijd moest afstaan. Tommy's oudere boer Arthur (Paul Anderson) wordt geplaagd door demonen uit het verleden terwijl hij nog altijd worstelt met zijn rol binnen de familie. Wanneer de strijd in Londen anders uitpakt dan verwacht en ook Tommy gedwongen wordt zijn verleden te omarmen, staat alles op losse schroeven.

Met Peaky Blinders krijgen kijkers een kijkje in het ruige Britse leven vlak na de Eerste Wereldoorlog. Waar het eerste seizoen vooral ging over het opbouwen van de wereld en een georganiseerde misdaadfamilie, wordt in het hier besproken tweede seizoen alles groter zonder dat de vele personages hieronder leiden. Peaky Blinders – Seizoen 2 bestaat net als seizoen 1 uit zes afleveringen van een uur. Het tempo is zeer hoog en er is overal veel aandacht besteed aan de sfeer van de serie, wat kijkers vanaf de eerste minuut meetrekt. Het ruige, smerige bestaan van de Shelby's en de overige criminelen wordt perfect getoond, maar nu in extreem contrast met de chique 'high society' waar de Shelby's nu ook mee in contact komen. Het acteerwerk is wederom van een zeer hoge kwaliteit en bijna iedere acteur krijgt voldoende ruimte om te schitteren. Als grote toevoeging doet niemand minder dan Tom Hardy deze keer mee. Helaas komt hij te schaars voor om een echte impact te maken. Bij praktisch elke serie is het verhaal het allerbelangrijkste. Stephen Knight, de bedenker en schrijver van Peaky Blinders, is erin geslaagd om op een natuurlijke manier de wereld van de Shelby's te vergroten en daarnaast ieders verhaallijn uit te diepen. Net als in het eerste seizoen is er een goede balans tussen drama en misdaad, het nergens saai of eentonig wordt. Hoewel Tommy Shelby het grootste deel voor zijn rekening neemt, hebben ook alle andere familieleden een heldere verhaallijn en wordt er voldoende aandacht besteed aan de band onderling. Oude bekenden gooien op magistrale wijze Tommy's plannen overhoop en het verhaal in Londen en omgeving weet voor het grootste deel de aandacht goed vast te houden. Kijkers moeten wel constant goed opletten, willen ze geen belangrijke plotpunten missen of personages door elkaar halen. Af en toe lijkt het verhaal iets te chaotisch/verwarrend te worden, maar alles heeft uiteindelijk een duidelijke reden en de meeste losse eindjes worden naar behoren afgehandeld.

Al met al is Peaky Blinders – Seizoen 2 een zeer indrukwekkend vervolg waarin alles groter wordt, maar het kleine nooit is vergeten. Fans van de serie kunnen hun hart ophalen en geïnteresseerden zijn hopelijk gerustgesteld dat Peaky Blinders echt dè misdaadserie van dit moment is. Gelukkig is een derde seizoen van Peaky Blinders al in de maak.

Genre: Drama, Misdaad, TV
Speelduur: 348 min
Verpakking: Keepcase in Slipcase
Uitgever: Entertainment One
EAN: 8713045243937

Het tweede seizoen van Peaky Binders heeft een anamorf 1.78:1 beeldformaat op deze DVD-uitgave. De serie is erg mooi gefilmd en gelukkig komt dat heel mooi over op DVD. De beelden zijn erg scherp, goed gedetailleerd en kleurrijk, met vooral tinten die doen denken aan 100 jaar geleden. Ofwel, sfeervol dus. Er zijn geen storende artefacten zoals compressiefouten of posterisatie waarneembaar. Wat deze beeldtransfer afhoudt van de maximale score is een matig zwartniveau. Het zwart had veel donkerder kunnen en moeten zijn. Maar dat is het enige probleem van deze verder voortreffelijke beeldtransfer.

De enige geluidstrack op deze DVD-uitgave van Peaky Blinders – Seizoen 2 is een Dolby Digital 2.0-track. De taal is Engels, waarbij er ook regelmatig Iers wordt gesproken. Dat is soms wat lastig te volgen, maar dan biedt de ondertiteling uitkomst. Helaas is dit niet meer dan een stereo-track, waarbij een meerkanaals 5.1-track hier zeker op z’n plaats was geweest. Het geluid is op zich niet slecht. Dialogen klinken helder en staan voldoende op de voorgrond. Omgevingsgeluiden en effectgeluiden beperking zich tot het noodzakelijke, waardoor sommige scènes redelijk kaal klinken. Opvallend is het gebruik van de moderne muziek, die op zich niet past bij een serie die zich ongeveer 100 jaar geleden afspeelt, maar het werkt wel.

De DVD start met een aantal promotietrailers, waarna je op een statisch menu terechtkomt. Extra's heeft deze DVD-uitgave niet.

De Peaky Blinders proberen hun criminele imperium uit te breiden naar Londen Dit is echter niet zonder consequenties, zowel zakelijk en persoonlijk. Het tempo en de cameravoering weten kijkers constant aan het scherm te kluisteren, waardoor Peaky Blinders – Seizoen 2 een genot is om naar te kijken en je gelijk hoopt op meer. De DVD-uitgave heeft een prima beeldkwaliteit en het geluid is op zich ook niet slecht, maar het is niet meer dan een stereokanaal. Extra’s staan er niet op deze uitgave. Concluderend is seizoen twee van Peaky Blinders nog intenser dan het eerste seizoen, met een script, acteerwerk en enscenering van de bovenste plank. Een regelrechte aanrader, op naar seizoen 3!

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Entertainment One.