Boy 7

Laurens van der Molen
20-07-2015

7

Boy 7 (Blu-ray)

In de nabije toekomst is Nederland een politiestaat. Het verzet is klein, maar aanwezig. Sam (Matthijs van de Sande Bakhuyzen) is een vijftienjarige jongen die door omstandigheden in aanraking komt met dit verzet. Hem wordt door het meisje dat hij leuk vindt gevraagd om de website van het ministerie van veiligheid te hacken. Dit mislukt helaas. Hij wordt opgepakt, maar krijgt van de overheid een tweede kans. Hij komt terecht op een school waar zijn talenten als hacker juist worden gestimuleerd. Al snel merkt hij echter dat niets is wat het lijkt en dat de school een geheim plan heeft voor zijn studenten. Sam en zijn daar gemaakte vrienden, Lara (Ella-June Henrard) en Louis (Yannick Jozefzoon), gaan op onderzoek uit, maar de vraag is hoe blij ze met de antwoorden zullen zijn.

Boy 7 heeft een interessante opening. We zien Sam wakker worden in de metro. Hij weet niet wie hij is en wat hij in de metro doet. Meteen komt hij in de problemen en moet hij vluchten voor de politie. Hij krijgt hierbij hulp van een hem onbekend meisje, dat ook niet weet wie ze is. Samen gaan zij op zoek naar antwoorden, terwijl ze op de vlucht zijn voor de politie. Het verhaal wordt voornamelijk verteld door middel van flashbacks die Sam leest uit een notitieboekje dat hij zelf eerder heeft volgeschreven. Op deze manier komen de kijker en Sam er tegelijkertijd achter wat er is gebeurt. Matthijs van de Sande Bakhuyzen draagt de film en hij doet dit erg goed. Hij speelt de transformatie van zijn personage overtuigend. Bijrollen in de film zijn weggelegd voor Halina Reijn, die de coach van Sam speelt, Hans Dagelet, die de rol van de premier van Nederland op zich neemt, en Tygo Gernandt, die het karakter Zero speelt. Boy 7 is gebaseerd op het gelijknamige, succesvolle boek van Mirjam Mous, maar wijkt wel wat af van dit verhaal. De personages en de basis van het verhaal zijn hetzelfde, maar voor de film is ervoor gekozen om het verhaal iets simpeler te maken.  Helaas is het verhaal, mede hierdoor, vrij voorspelbaar en maken de personages regelmatige onlogische keuzes. Ook de uiteindelijke oplossing is erg ver gezocht. Boy 7 is in de markt gezet als het Nederlandse antwoord op The Hunger Games. Deze vergelijking is veel te hoog gegrepen, maar er is een begin gemaakt. Regisseur Lourens Blok laat zien dat we ook in Nederland goede sciencefictionwerelden neer kunnen zetten en ook de acteurs hebben om de rollen te spelen. Het wachten is nu alleen op een nog iets beter script, waardoor ook de doorgewinterde sciencefictionkijker nog voor een verassing komt te staan. Boy 7 is zeker geen slechte film, maar stijgt helaas niet boven de middenmoot uit.

Genre: Science fiction
Speelduur: 92 min
Beeldverhouding: 1.85:1 niet anamorf
  • DTS-HD MA 5.1 - Nederlands
Uitgever: A-Film
EAN: 8716777951972

Boy 7 heeft een HD-1080/24p-transfer in 1.85:1 beeldformaat. De film staat op een 25GB enkellaags disc, die voor 23GB is beschreven. Voor de codering is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC videocodec. De Blu-ray Disc heeft een ruim voldoende beeldkwaliteit met een over het algemeen goede scherpte, een degelijk zwartniveau en aantrekkelijke kleuren. Het contrast is aan de hoge kant, waardoor ook het schaduwdetail enigszins tegenvalt. Close-ups zien er uitstekend uit, maar de wijde shots komen wat onscherper over. Een paar opnames bevatten toch wel wat beeldruis. Verder bevat deze transfer geen noemenswaardige problemen.

De Blu-ray Disc-uitgave van Boy 7 heeft een lossless Nederlandstalige DTS-HD Master Audio 5.1 geluidstrack. Het geluid van deze film is vrij braaf, waarbij de snoeiharde elektronische muziek voor de dynamiek moet zorgen. Voor het overige draait het voornamelijk om dialogen, die keurig uit het centerkanaal komen. De invulling van de rest van het geluid gebeurt met vrij eentonige omgevingsgeluiden, die bij buitenscènes ook uit de achterste kanalen komen. Opvallend is dat men het geheel een Amerikaanse sfeer mee heeft willen geven, met onder meer Amerikaanse politiesirenes, in plaats van Nederlands. Concluderend is dit een degelijke geluidstrack, maar wel wat meer inkleuring had mogen hebben. Voor de slechthorenden onder ons heeft A-Film ook gedacht middels een Nederlandstalig ondertitelspoor.

De blu-ray uitgave van Boy 7 begint met een aantal promotietrailers en vervolgens start de film automatisch. Via de afstandsbediening kan het menu op worden geroepen, waar kan worden gekozen voor een specifieke scène en voor optionele Nederlandse of Engelse ondertiteling. De blu-ray uitgave van Boy 7 bevat helaas geen extra’s.

Sam wordt wakker in de metro. Hij weet niet hoe hij heet en waar hij is. Wanneer de politie om zijn identiteit vraagt, kan hij deze niet geven en slaat hij op de vlucht. Hij wordt hierbij geholpen door een hem onbekend meisje dat, net als hij, niet meer weet wie ze is. Samen gaan ze op zoek naar antwoorden. Boy 7 is gebaseerd op het gelijknamige boek van Mirjam Mous en schetst een toekomst waarin Nederland een politiestaat is. Een sciencefictionfilm dus van Nederlandse bodem. De hoofdrol wordt gespeeld door Matthijs van de Sande Bakhuyzen, die de film draagt. Hij is naast de door regisseur Lourens Blok geschetste wereld het sterkste punt van de film. Helaas is het verhaal aan de voorspelbare kant. Hierdoor  stijgt Boy 7 niet boven de middenmoot uit. De  Blu-ray Disc-uitgave van Boy 7 is prima. Het beeld en geluid zijn ruim voldoende, maar helaas bevat deze uitgave geen extra’s.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door A-Film.