Lost River

16-07-2015

7

Lost River (DVD)

In een dystopisch - door de financiële crisis bijna geheel verwoest - dorp, probeert Billy (Christina Hendricks) er alles aan te doen om haar huis te redden, wat de bankiers maar al te graag tegen de vlakte willen gooien. Het huis is alles wat zij en haar twee zonen nog hebben, het laatste beetje menselijkheid waar ze zich aan vastklampen. Wanneer het aanbod komt om bij een obscure nachtclub te werken, weigert Billy in eerste instantie. Wanneer blijkt dat dit toch echt de enige manier is om snel veel geld te verdienen, stemt ze toch in. De vraag is of zij op deze manier niet haar eigen menselijkheid verliest. Billy's oudste zoon Bones (Iain De Caestecker) is tegelijkertijd verwikkeld in een strijd op leven en dood tegen de gevaarlijke Bully (Matt Smith), die het verwoeste dorp haast helemaal in handen heeft. Als Bones' buurmeisje Rat (Saoirse Ronan) ook in het gevecht wordt betrokken, lijkt niemand lang in leven te blijven.

Ryan Gosling (The Notebook, Drive, The Place Beyond the Pines) staat sinds zijn jeugd al in de schijnwerpers. De laatste jaren heeft de acteur af en toe te kennen gegeven dat hij zijn leven voor de camera (tijdelijk) wil staken, om op andere manieren creatieve projecten te doen. Lost River is Goslings eerste film als schrijver en regisseur, die het best te omschrijven is als een naargeestig, pre-apocalyptisch sprookje. Stylistisch heeft Gosling duidelijke invloeden van regisseurs als Nicholas Winding Refn en David Lynch. Dit zal voor sommigen bij voorbaat al betekenen dat ze de film niet leuk zullen vinden, aangezien alles wat statisch en klinisch overkomt. Alle karakters voelen, ondanks het vrij sterke acteerwerk, heel surreëel, wat precies de bedoeling is, maar wel afstand creëert. Gosling probeert een zelfde sfeer te creëren door met zeer indrukwekkende beelden kijkers volledig in te pakken. Hierin is Lost River behoorlijk geslaagd, hoewel de vraag constant blijft in hoeverre dit Goslings eigen stijl is of een goede kopie van bijvoorbeeld Refn of Lynch. Op zichzelf werkt het, dus waarom veranderen? Het echte verhaal bestaat uit flarden die zelf aan elkaar geregen moeten worden. Dit is waar Lost River helaas tekort schiet. De film bestaat uit twee verhaallijnen. Een deel beslaat een vrij indringend verhaal waarin Billy symbool staat voor alle mensen die een knieval maken voor het geld, gedwongen door krachten van buitenaf. De obscure nachtclub waar ze moet werken zou een metafoor kunnen zijn voor de perverse samenleving, waar alleen het meest groffe nog een reactie veroorzaakt. Toegegeven is dit verhaal niet bijster origineel, maar door de imposante beelden wordt het wel op een interessante manier verteld. Het andere deel van Lost River ziet Bones op de vlucht van Bully, maar er wordt nergens duidelijk wat er aan de hand is of wat ieders motivatie is. Het voelt alsof het een aaneenrijging van ideeën is zonder eigenlijke boodschap. Ook de vlagen van grof geweld lijken geen enkel doel te hebben. Omdat Gosling de gedachte oproept van onder andere Refn en Lynch verwacht je dit eigenlijk wel. Leg je de lat hoog, dan stelt alles eronder ook teleur. Concluderend is Lost River een mooie film om naar te kijken, maar die verhalend net iets hapert om echt impact te maken. Er zit duidelijk potentie in Ryan Gosling als regisseur, maar het is nog zoeken naar zijn eigen stijl.

Genre: Drama, Mysterie
Speelduur: 102 min
Uitgever: Twin Pics/Cineart
EAN: 5051083090285

Op deze DVD-uitgave is Lost River te bekijken in een anamorf 2.35:1 beeldformaat. Er wordt in Lost River redelijk gespeeld met licht om sfeer te creeëren. Naast natuurlijk licht wordt er veel gebruik gemaakt van bruin- en paarstinten. Wat de specifieke gedachte achter deze kleurwisselingen is blijft onduidelijk, maar het levert verschillende zeer imposante beelden op. Hier en daar lijkt de film iets te donker, wat wellicht komt door het hoge contrast en de hoge zwartwaarde. De meeste beelden zijn van een prima scherpte en redelijk gedetailleerd. In de verschillende donkere scènes gaat er iets aan detail verloren, zeker in de achtergrond en de schaduwen. Ook de scherpte wisselt in dergelijke scènes van kwaliteit. Lost River vertoont redelijk wat grain op de achtergrond en is ook niet vrij van edge enhancement en compressieblokken (voor een duidelijk voorbeeld van dit laatste, zie de afbeelding rechtsboven). Al met al gaat het hier om een prima beeldkwaliteit, hoewel de verschillende artefacten hier en daar wel storen.

Lost River is op deze DVD-uitgave te beluisteren met een Dolby Digital 5.1-audiotrack. Zoals gebruikelijk is het gesproken woord via het middenkanaal te horen, vrij scherp en helder, hoewel het soms overslaat naar de twee voorkanalen. Er wordt niet heel veel gebruik gemaakt van geluidseffecten, die dan ook niet heel gelaagd zijn. Wellicht dat dit hoort bij de surreële sfeer die Lost River wil overbrengen, maar op geen enkel moment word je als kijker echt gegrepen door het geluid. In één specifieke scène wordt er op een interessante wijze gespeeld met een geluidseffect, hoewel dit maar van korte duur is. De omgevingsgeluiden zijn aanwezig via de surroundkanalen en zorgen voor extra ambiance, maar zijn voor het grootste deel niet erg gelaagd, wat waarschijnlijk een stijlkeuze is geweest. Hierdoor voelt de film echter wel wat vlak. Tijdens de scènes in de nachtclub zijn de omgevingsgeluiden juist weer meer aanwezig en een stuk gelaagder. Johnny Jewels speciaal voor deze film gecomponeerde muziek is vrij minimalistisch en draagt goed bij aan de vreemde sfeer van de film. Nergens maakt het echt een blijvende indruk, maar het vervult zijn taak. De plekken waar Saoirse Ronan en Ben Mendelsohn zelf zingen zijn een genot om naar te kijken en geven hun personages ook iets meer karakter. Al met al gaat het hier om een redelijke geluidskwaliteit, die nergens echt een impact maakt.

Na enkele promotietrailers kom je als kijker in het geanimeerde menu. Vanaf hier is de film te bekijken, integraal en/of per hoofdstuk. Als enige extra is de trailer van Lost River aanwezig.

Trailer Lost River (2 min)
Een trailer die redelijk de lading dekt. Vreemd, maar net intrigerend genoeg.

In een dystopisch dorpje probeert alleenstaande moeder Billy geld te verdienen bij een obscure nachtclub, zodat haar huis niet wordt gesloopt. Haar oudste zoon Bones gaat tegelijkertijd te strijd aan met de zelfverklaarde leider van het dorp. Lost River is een stilistisch intrigerende film, die veel leentjebuur speelt bij regisseurs die Ryan Gosling beïnvloeden. Het acteerwerk is prima, zij het afstandelijk. Het is vooral het verhaal waarin het behoorlijk hapert, zodat een echte boodschap helaas verloren gaat. De beeldkwaliteit op deze DVD-uitgave is redelijk, hoewel er duidelijk artefacten te bespeuren zijn. Qua geluidskwaliteit had het allemaal iets meer gemogen, maar klinkt alles naar behoren. Helaas is er alleen de trailer als extra. Al met al is Lost River een interessante film om een keer te bekijken, maar ga er vanuit dat je als kijker met vragen blijft zitten.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Twin Pics/Cineart.