Night at the Museum: Secret of the Tomb

10-07-2015

6.7

Night at the Museum: Secret of the Tomb (Blu-ray)

Larry (Ben Stiller) heeft al vele avonturen beleefd in het museum. Nachtwaker lijkt geen spannende baan, maar dat is andere koek in een museum waar alles tot leven komt zodra de laatste zonnestralen het gebouw verlaten! Dr. McPhee (Ricky Gervais), de directeur van het museum ziet hier wel brood in en maakt er een avondvullend programma van. Dat kan vast veel geld in het laatje brengen voor het museum. Maar de avond loopt nogal in de soep wanneer alle hoofdrolspeler zich opeens vreemd en soms zelfs agressief beginnen te gedragen. De oorzaak lijkt te liggen bij hetgeen hen ook tot leven brengt: Een mysterieus Egyptisch tablet. Deze krijgt een vreemd soort aanslag dat zich langzaam over het hele tablet verspreid. Larry steekt de grote plas over naar het museum in Londen om het tablet te herenigen met de farao. Maar dit avontuur is niet zonder gevaren. En wie kan garanderen dat het tijdig lukt om de problemen het hoofd te bieden en daarmee de inwoners van het museum in leven te houden?

Night at the Museum is een succesvolle franchise en dit is alweer het derde en laatste (?) deel. Het is tevens een van de laatste mogelijkheden om de onlangs overleden, legendarische komediant Robin Williams in actie te zien. Hij moet het scherm echter delen met een omvangrijke cast vol grote en komisch talentvolle namen. Het verhaal van Night at the Museum: The Secret Tomb is nogal kunstmatig bedacht om er toch nog een derde deel uit te kunnen slepen. Het is dan ook nauwelijks voldoende voor krap anderhalf uur aan film en zelfs dat lukt alleen door de voortgang zo nu en dan te vertragen met oninteressant vader-en-zoon-relatie scènes met Ben Stiller. Deze film maakt geen indruk op die momenten en vreemd genoeg zijn het ook niet de uitstekende computereffecten die de show stelen, het zijn de acteurs van vlees en bloed. Steve Coogan, Ricky Gervais, Rebel Wilson en vele anderen zorgen voor de nodige hilarische momenten. Regisseur Shawn Levy geeft ze volop de ruimte om te improviseren en juist dat levert de mooiste momenten op. Het is echter evenzo vaak raak met de humor als dat het misgaat. Er is veel slapstick voor de kleintjes en de film is sowieso uitermate familievriendelijk. De populaire cultuurreferenties zijn nogal ‘in-your-face’ en voegen weinig toe. Vooral Rebel Wilson werkt weer eens op je lachspieren en zelfs Ben Stiller in een verrassende dubbelrol. Zijn Neandertaler alter-ego is hilarisch in al zijn stupiditeit. Qua actie zit er een bijzondere scène in de film dat zich afspeelt in een surrealistisch schilderij met daarin meerdere dimensies. Een dergelijke technisch gewaagde scène verwacht je niet in deze verder toch wat middelmatige film. Onderaan de streep is  Night at the Museum: The Secret Tomb zo ongeveer wat je ervan zou wachten. Een familievriendelijke herhaling van eerder gezette stappen, maar met net genoeg grappige momenten, verrassende scènes en leuke castleden om het geheel toch naar het niveau van een voldoende te tillen.

Genre: Avontuur, Familie, Komedie
Speelduur: 98 min
Beeldverhouding: 1.78:1 HD niet anamorf
  • DTS-HD MA 7.1 - Engels
  • Dolby Digital 5.1 - Overige talen
  • Dolby Digital 5.1 - Portugees
  • Dolby Digital 5.1 - Thais
  • DTS 5.1 - Deens
  • DTS 5.1 - Duits
  • DTS 5.1 - Fins
  • DTS 5.1 - Frans
  • DTS 5.1 - Noors
  • DTS 5.1 - Russisch
  • DTS 5.1 - Zweeds
Ondertiteling: Nederlands, Deense ondertiteling, Duits, Engels, Frans, Spaans, En vele andere
Uitgever: 20th Century Fox Home Entertainment
EAN: 8712626068167

• Verwijderde en verlengde scènes
  • Improvisatie, absurditeit en dubbel liggen
  • De relativiteitstheorie
  • Veranderen in laaa
  • Een dag in het hiernamaals
  • Een dag in het hiernamaals
  • Het maken van de visuele effecten
  • Bioscooptrailers

De Blu-ray Disc-uitgave van Night at the Museum: The Secret Tomb heeft een een beeldverhouding van 1.78:1. Dit is een minieme afwijking van de originele verhouding van 1.85:1. Het High Definition beeld heeft een 1080p/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). Voor de encodering is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC codec. Deze Blu-ray Disc-uitgave bestaat uit twee 50 GB dubbellaagse disks.

De beeldkwaliteit is zo ongeveer als je van een recente titel zou mogen verwachten. Scherpte en detaillering zijn van een subliem niveau. Daarbij maakt het niet uit of het nu close-ups betreft of grote overzichtshots. Ook de kleuren en het contrast zijn mooi natuurlijk met in bepaalde scènes bewust wat aanpassing van kleuren om een bepaalde sfeer op te roepen. Schaduwdetail is prima, hoewel er niet echt sprake is van heel donkere scènes. Er is geen sprake van defecten in enige vorm.

Deze BD-uitgave van Night at the Museum: The Secret Tomb bevat een DTS-HD Master 7.1-track (24bit/48kHz) in de originele Engelse taal. De track is zeer actief en bombastisch te noemen met veel gebruik van surround. Weinig subtiel, maar het past eigenlijk wel heel goed bij deze film. Binnen al dit geweld blijven dialoog altijd goed verstaanbaar en ook de filmmuziek valt uitstekend op zijn plaats in de gehele mix. Een zeer dynamische track waar niets op aan te merken valt.

Deze uitgave bestaat uit 1 disk, waarop via het menu ook een aantal extra’s te bereiken zijn. Deze zijn in HD opgenomen en voorzien van Nederlandse ondertiteling. De audio is Dolby Digital 2.0 (224 kb/s). Bij de verwijderde scènes is de audio Dolby Digital 5.1 (448 kb/s). Er is een redelijk pakket aan extra’s opgenomen waarbij één extra van de Amerikaanse uitgave ontbreekt: Een verdieping op het filmen op locatie in het Britse museum.

Verwijderde en verlengde scènes (14 min.)
De titel zegt genoeg: meer beeldmateriaal voor de liefhebbers

Improvisatie, absurditeit en dubbel liggen (8 min.)
Deze extra heeft de focus liggen op de humor in de film en hoe de acteurs hierin improviseren

De relativiteitstheorie (12 min.)
De geheimen achter een van de meest spectaculaire scènes in de film worden hier uit de doeken gedaan

Veranderen in laaa (7 min.)
Hier kom je meer te weten over hoe de dubbelrol van Ben Stiller is gerealiseerd

Een dag in het hiernamaals (16 min.)
Deze extra gaat over de terugkeer van sommige personages. Iets minder interessant dan de rest.

Gevecht in het museum (6 min.)
Hier wordt wederom een specifieke uitdagende scène uit de doeken gedaan.

Het maken van de visuele effecten (3 min.)
Een korte extra die dieper ingaat op de speciale effecten in de film.

Een audiocommentaar bij de film verzorgt door regisseur Shawn Levy.

Een serie afbeeldingen (pre-visualisatie en set foto’s) je een voor een kunt aanklikken of als diashow.

Bioscooptrailers
Trailers van de hoofdfilm.

Larry is nachtwaker in het meest levendige museum van New York. 's Nachts komt de hele collectie tot leven, maar aan dit alles dreigt een einde te komen. Larry moet helemaal naar Londen reizen op een gevaarlijk avontuur om iedereen te redden. Night at the Museum: The Secret Tomb is een voorspelbaar vervolg op de twee eerdere delen uit de franchise, maar heeft genoeg te bieden om het kijken waard te zijn. De BD-uitgave heeft uitmuntende beeld- en geluidskwaliteit en een redelijk uitgebreid pakket aan extra’s.