Testament of Youth

01-07-2015

8.2
Bioscoop

Testament of Youth (Bioscoop)

Vera Brittain (Alicia Vikander) is een jonge feministe die dolgraag wil studeren in Oxford, maar haar vader (Dominic West) vindt het weggegooid geld om meisjes te laten studeren. Vera wil graag schrijfster worden, net als Roland (Kit Harington), een goede vriend van haar broer Edward (Taron Egerton). Edward doet een goed woordje bij hun vader en uiteindelijk stemt deze toe dat ze naar het toelatingsexamen mag. Inmiddels is de toestand in de wereld veranderd en breekt de Eerste Wereldoorlog uit. Zoals zo vele jonge jongens nemen Edward en Roland dienst in het leger. Vera vraagt zich af of studeren op dit moment wel de juiste keuze is en meldt zich aan als verpleegster. Als Edward, Roland en hun gezamenlijke vriend Victor (Colin Morgan) naar Frankrijk worden gestuurd om aan het front te gaan vechten neemt Vera een rigoureus besluit en vertrekt ook naar Frankrijk om daar de gewonde soldaten te gaan verzorgen. En om dicht bij haar geliefde jongens te zijn mocht hen iets overkomen.

De Britse feministe, pacifiste en schrijfster Vera Brittain schreef met haar boek Testament of Youth uit 1933 een belangrijk werk over de impact van de Eerste Wereldoorlog op vrouwen. Brittain was een voorstander van studeren voor meisjes, iets wat helemaal niet gebruikelijk was in het vooroorlogse Verenigd Koninkrijk. Ze wilde schrijfster worden en ging daarom studeren aan de Oxford universiteit. Zonder spoilers over de film te vertellen kun je wel stellen dat de Eerste Wereldoorlog een grote invloed heeft gehad op haar leven. Het persoonlijk leed was enorm. Haar boek geeft een unieke blik op het leven van vrouwen in de oorlog. Niet de heroïsche veldslagen van de soldaten, niet de politieke achtergronden van de oorlog, maar het leven van een jonge vrouw uit de middenklasse. Zij staat voor hen die hun geliefden, familie, echtgenoten naar het front zien trekken en in spanning afwachten of ze wel weer thuis komen.
In 2009 maakt BBC Films bekend dat ze een film over Vera Brittain gingen maken. In de jaren '70 had de BBC al een vijf-delige serie over Vera Brittain gemaakt, nu was het tijd voor een grotere film. Op de regisseursstoel zit James Kent, een man met voornamelijk TV-films en -documentaires als achtergrond. Een logische keuze dus voor BBC Films, ook al is het de eerste bioscoopfilm die Kent regisseert. Naast een aantal gevestigde namen in de cast voor de oudere rollen bestaat de jonge cast vooral, op Kit Harington (Game of Thrones) na, uit minderbekende namen. Maar dat wil niet zeggen dat ze niet goed kunnen acteren, want vooral Alicia Vikander is erg sterk als Vera Brittain. Alle emotionele lagen uit haar gemoedstoestand weet ze uitzonderlijk treffend te vertolken. Maar de gehele jonge cast staat zijn mannetje. De film zelf is op momenten erg aangrijpend, maar is ook wel wat braaf. Het is een film die de ellende van de oorlog wil beschrijven en de impact die deze heeft gehad op de mensen. Die ellende is niet altijd even sterk aanwezig. Dat klinkt wat cru, maar je wilt als kijker toch weten wat de reden van alle ellende was. Een paar shots van wachtende soldaten in een loopgraaf of een aantal afgehakte ledematen in de ziekenboeg is wat dat betreft niet allesvertellend. Het blijkt een bewuste keuze van Kent te zijn, maar de vraag is dan toch of het de juiste is geweest. Voor de rest is de film wel overtuigend. Mooie decors en effectieve kleding maken de film af. En je krijgt als kijker voldoende tijd om de gedachten en emoties van Vera in je op te nemen en je eigen gevoelens daar over te vormen.

Medium: Bioscoop
Genre: Drama, Oorlog, Romantiek
Uitgever: Cineart