Last Ship, the

24-06-2015

7

Last Ship, the (Blu-ray)

De aarde is niet meer… Tenminste, niet zoals we die kennen. Een uitermate dodelijk virus heeft bijna de hele wereldbevolking uitgeroeid. Het verspreidt zich via de lucht en geïnfecteerden overlijden al na een paar dagen. Her en der hebben groepen mensen het overleefd, zoals ook de bemanning van marineschip Nathan James. Ze waren op een geheime missie en mochten geen contact hebben met het thuisfront. Wanneer ze weer radiocontact hebben komen ze er plots achter dat ‘thuis’ niet meer bestaat en hun dierbaren wellicht niet meer leven. Kapitein Tom Chandler (Eric Dane) probeert samen met zijn 2e man Mike Slattery (Adam Baldwin) om de moraal toch hoog te houden, zodat iedereen als een team kan opereren. De bemanning van zijn schip heeft namelijk een belangrijke missie: het redden van de wereld. Aan boord is wetenschapper Rachel Scott (Rhona Mitra). Zij ging tijdens de geheime missie op zoek naar de oorsprong van het virus en is wellicht in staat om een anti-virus te maken. Maar voordat dit zover is moeten er eerst heel wat hobbels worden overwonnen.

The Last Ship is geproduceerd door vermaard actieregisseur/producent Michael Bay. Dit merk je vanaf het eerste shot. De serie zit vol met testosteron en Amerikaanse patriottisme. Alle cliché-vijanden passeren de revue, van terroristen tot de Russen en een Zuid-Amerikaanse drugsbaas. Het concept is uitermate eenvoudig: er moet een antivirus gemaakt worden, maar voordat het zover is moeten er eerst heel wat obstakels overwonnen worden. En dan lijkt het ook nog eens alsof iedereen die nog leeft elkaar bevecht. Wat dat betreft is er in ogen van de makers van deze serie weinig hoop voor de mensheid. De cast van The Last Ship bestaat niet uit de grootste namen. Bij naam zal je ze wellicht helemaal niet kennen, van gezicht roepen een aantal ‘oh-ja’ reacties op. Ze acteren stuk voor stuk verdienstelijk. Ze zijn overtuigend in hun (beperkte) rollen. Beperkt? Ja. Als je alle opsmuk eromheen weghaalt blijft er weinig anders over dan platte actie. Maar de vraag is of dat erg is. De grootste troeven die deze serie in handen heeft zijn namelijk dat het tempo moordend hoog ligt en dat de actie spannend is en goed gemaakt. Dat het allemaal wat ongeloofwaardig is en wel erg Amerikaans, zou je dan op de koop toe kunnen nemen. The Last Ship is misschien wel de perfecte serie om te onthaasten na een hectische werkdag. Daar waar er een trend is naar steeds meer diepgang en kwaliteit in series, is dit gewoon heerlijk simpel vermaak. Verrassend verslavend vermaak wel te verstaan.

Genre: Actie, Drama, Science fiction
Speelduur: 420 min
Verpakking: Blu-ray Duo Keepcase
Beeldverhouding: 1.78:1 HD niet anamorf
  • Dolby TrueHD 5.1 - Engels
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, Spaans, En vele andere
Uitgever: Warner Bros. Home Entertainment
EAN: 5051888209486

• Inside the episode (2x)
  • Audiocommentaar (2x)
  • Making of the Last Ship
  • The Last Ship overview
  • Prequels: Origin of the Virus
  • Character Profiles
  • The Last Ship details
  • The Navy and the USS Halsey
  • 2014 Comic-Con Panel

De Blu-ray Disc-uitgave van The Last Ship heeft een originele beeldverhouding van 1.78:1. Het High Definition beeld heeft een 1080p/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). Voor de encodering is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC codec. Deze Blu-ray Disc-uitgave bestaat uit twee 50 GB dubbellaagse disks.

De beeldkwaliteit van deze serie is uitstekend. Het beeld is consistent gestoken scherp, ongeacht of de omstandigheden nu lastig zijn of niet. In typische Michael Bay stijl zijn kleuren en contrast behoorlijk opgeschroefd. Dit maakt dat het beeld echt van je scherm spat. Enige minpuntje is dat er regelmatig wat ruis te zien is, maar dit zorgt juist ook wel weer voor een filmisch uiterlijk. Van defecten is geen sprake.

Deze BD-uitgave van The Last Ship bevat een Dolby TrueHD 5.1-track (24bit/48kHz) in de originele Engelse taal. Deze ondersteunt de serie ruim voldoende, maar ook niet meer dan dat. Er zijn talloze actiescènes die de mogelijkheid bieden om helemaal los te gaan met het geluid. Hier wordt maar beperkt gebruik van gemaakt. Er is niet aanwijsbaar iets mis met het geluid. Er is goede surroundwerking, dialogen zijn goed te verstaan en er zijn geen defecten. Echter het geheel heeft weinig dynamiek en laat geen bijzondere indruk achter.

De 10 afleveringen van seizoen 1 zijn verspreid over 2 disks en ook de extra’s zijn verdeeld over beide. Hieronder worden de extra’s per disk kort omschreven. Alle extra’s zijn in HD, hebben Dolby Digital 2.0 audio (192 kb/s) en zijn voorzien van Nederlandse ondertiteling.

Disk-1

Inside the episode (15 min.)
Er wordt een inhoudelijk commentaar gegeven op de afleveringen op deze disk.

Making of the Last Ship (2 min.)
De titel doet heel wat vermoeden, maar dit is niet meer dan een heel korte featurette.

The Last Ship overview (3 min.)
Een korte beschouwing op het algemene concept en verhaal van de serie.

Prequels: Origin of the Virus (11 min.)
Dit is wellicht de allerleukste extra. Het bevat namelijk compleet nieuwe (geacteerde) beelden die meer achtergrond geven bij het ontstaan van het virus.

Character Profiles (7 min.)
Een verdieping op de drie hoofdpersonages.

Bij twee van de vijf afleveringen op deze disk is een audiocommentaar beschikbaar. Deze kun je hier bekijken.

Disk-2

Inside the episode (11 min.)
Qua concept identiek aan de gelijknamige extra op disk 1. Maar dit keer gaat het uiteraard over de tweede set van vijf afleveringen.

The Last Ship details (6 min.)
Deze featurette heeft het karakter van een making of en bestaat uit een algemene beschouwing op de serie.

The Navy and the USS Halsey (5 min.)
Voor deze serie is een echt marineschip gebruikt en veel van de figuranten zijn echte mariniers. Daar gaat deze extra dieper op in.

2014 Comic-Con Panel (52 min.)
Een zeer uitgebreide extra, bestaande uit live interviews met een aantal van de betrokkenen bij de serie.

Net als bij de vorige disk het geval was, zijn ook hier weer twee van de vijf afleveringen voorzien van een audiocommentaar.

Het grootste deel van de wereldbevolking is uitgeroeid door een uitermate dodelijk virus. De bemanning van een Amerikaanse marineschip heeft een wetenschapper aan boord die mogelijk een serum kan maken, maar dat gaat niet zonder slag of stoot. The Last Ship is een onvervalst platte actieserie. Voor diepgang ben je hier niet aan het juiste adres. Wel voor lekker onthaasten door een hoog tempo en vermakelijke actie. Technisch gezien is de beeldkwaliteit uitstekend. Het geluid maakt geen bijzondere indruk, maar is wel ruim voldoende. Tenslotte is er een zeer compleet pakket aan extra’s te bekijken.