Birdman

19-06-2015

7.7

Birdman (Blu-ray)

Acteur Riggan Thomas (Michael Keaton) behaalde grote successen in Hollywood met zijn vertolkingen van superheld Birdman. Hij wordt op straat nog steeds herkent en iedereen wil een handtekening of met hem op de foto. Na drie films wil Riggan dat imago van superheld echter achter zich laten en probeert samen met zijn producer Jake (Zach Galifianakis) een toneelvoorstelling op Broadway van de grond te krijgen. Vlak voor de try-outs van het toneelstuk krijgt een belangrijke acteur een ongeluk en is uitgeschakeld. Er moet snel een adequate vervanger worden gevonden, maar het budget is beperkt. Riggans vaste assistent Lesley (Naomi Watts) kent een bevriend acteur, Mike (Edward Norton), met wie ze het bed deelt en die kan en wil de rol wel spelen. Probleem voor Riggan is dat Mike meer en meer de inhoud van het stuk naar z'n hand wil zetten en de conflicten lopen hoog op. En Mike begint ook nog eens te flirten met Sam (Emma Stone), de net uit een afkickkliniek ontslagen dochter van Riggan. De vader-dochter relatie was al niet zo best en die wordt er zo niet beter op. Riggan begint niet alleen meer en meer te twijfelen aan zijn toneelstuk, waar hij ziel en zaligheid in heeft gelegd, maar ook aan zichzelf.

Birdman is Alejandro González Inarritu’s vijfde speelfilm sinds de voormalig radio-DJ veertien jaar geleden doorbrak met Amores Perros. De Mexicaan Iñárritu is geen regisseur van lichte films. En hij maakt er dus niet veel, maar zijn films maken wel indruk. Op 21 Grams uit 2003 na zijn al zijn films genomineerd voor een Oscar voor Beste (Buitenlandse) Film. Maar het beeldje zelf ontbreekt nog in z'n collectie. Nu is hij terug met Birdman en ook nu maakt hij weer een kans. Birdman is een prachtig drama over een succesvol acteur die het over een andere boeg wil gooien, maar steeds herinnert wordt aan zijn vorige carrière. Hij wil zo graag iets literairs maken, maar wie neemt zo'n acteur nou serieus? Birdman is een karakterstudie van de bovenste plank. En, zoals in alle films van Iñárritu, met uitstekend acteerwerk. De gehele cast is geweldig op dreef, met Michael Keaton voorop. Keaton is sterk als theatermaker Riggan Thomas, die de laatste repetities van zijn toneelstuk moet regisseren, maar tevens alle rompslomp achter de schermen in goede banen moet leiden. Ook Emma Stone als de afkickende dochter van Riggan is uitstekend, waarbij de confrontatiescène met haar vader, als ze op het roken van een joint betrapt is, als hoogtepunt gezien mag worden.
Naast het goede acteerwerk en een mooie aankleding is het bijzondere camerawerk het meest opvallende aan deze film. Birdman lijkt uit slechts een paar lange shots te bestaan. De camera volgt continue de karakters in hun doen en laten en gaat over van de ene scène naar de andere, soms op een indrukwekkende manier. Het zorgt vaak voor een mooie mise-en-scène, zeker als de camera mee het podium van het theater op gaat. Het is niet altijd even geslaagd, zoals de scènes tussen Mike en Sam op het dak van het theater, maar dat komt meer door het gebrek aan opties om de camera te bewegen dan de visie van de makers. De film begint vanaf de opening op deze manier en het duurt even voordat je in de film komt, maar als je eenmaal de stijl herkent wordt je meegezogen in dit proces. Door het camerawerk lijkt het alsof het hele verhaal zich in één tijdsbestek afspeelt, maar ik werkelijkheid zijn het een aantal dagen. Men heeft op een mooie manier verdikking van tijd toegepast. Het mooiste voorbeeld is als de camera wegzwenkt van een flirtende Mike en Sam naar het toneel, waar Mike een repetitie heeft van het toneelstuk.
Birdman wordt omschreven als een komische film. Hoewel er zeker wel wat te lachen valt is die omschrijving niet geheel juist en ga je met een verkeerde insteek de film in. Door de vele aandacht voor deze film en de vier Oscars, waaronder die voor Beste Film, ga je met hoge verwachtingen de film in. Die verwachtingen worden niet altijd waargemaakt, maar Birdman is een boeiende en interessante film, die vooral na afloop nog lang in je hoofd blijft rondhangen. En dat is een goed teken.

Speelduur: 119 min
Beeldverhouding: 1.85:1 niet anamorf
  • Dolby Digital 5.1 - Hongaars
  • Dolby Digital 5.1 - Pools
  • Dolby Digital 5.1 - Portugees
  • Dolby Digital 5.1 - Tsjechisch
  • Dolby Digital 5.1 - Turks
  • DTS 5.1 - Frans
Ondertiteling: Nederlands, Arabisch, Chinees, Engels, En vele andere
Uitgever: 20th Century Fox Home Entertainment
EAN: 8712626068181

• Birdman: All-Access
  • Een gesprek met Michael Keaton en Alejandro G. Iñárritu

Birdman heeft een HD-1080/24p-transfer in 1.85:1 beeldformaat. De film staat op een 50GB dubbellaags disc, die bijna volledig is beschreven. Voor de codering is gebruik gemaakt van de MPEG4 AVC-videocodec. Zoals in het commentaar al beschreven is het camerawerk erg bijzonder van deze film. Alles is in lange opnames gedraaid, waarbij de camera veel beweegt. Toch is alles erg strak in beeld gebracht en heel scherp. De film is geheel digitaal opgenomen, wat de lange shots mogelijk maakt. De belichting is sterk wisselend, van groezelig gloeilampenlicht tot sterke toneellampen. Overal blijft het schaduwdetail sterk overeind. De enige scènes die hier wat moeite mee hebben zijn die op het dak tussen Mike en Sam. Kleuren zijn natuurlijk waar nodig, maar kunnen ook sterk verzadigd zijn tijdens de toneelscènes. Dit is gewoon een fantastische presentatie, waar we absoluut geen klachten over hebben.

De Blu-ray Disc van Birdman heeft heel veel geluidstracks, waarvan er slechts één lossless track is. Gelukkig is dat wel een Engelstalige, dat in een DTS-HD Master Audio 5.1-formaat wordt gepresenteerd. Ondanks alle camerabewegingen en bijzondere mise-en-scène is dit vooral een dialoogfilm. De uitvoering hiervan in het geluid is uitstekend. Dialogen blijven niet alleen beperkt tot het centerkanaal, maar krijgen vaak een extra ruimtelijke werking mee vanuit de front- en zelfs surroundspeakers. Voor de rest is het geluid vrij kaal, met hier en daar extra accenten, zoals een zoem van een koelkast of een tikkende klok. In de weinige buitenscènes komt het geluid van New York echt tot leven met omgevingsgeluiden van de stad. Ook de muziek is bijzonder, die voornamelijk uit percussie bestaat, met hier en daar een orkestraal fragment.

De Blu-ray Disc heeft een heel eenvoudig menu met fragmenten uit de film. Er zijn een paar extra's aanwezig op deze uitgave, die gelijk zijn aan internationale releases. Voor een Oscarwinnende film is het pakket aan extra's echter vrij beperkt. De extra's zijn in HD-resolutie en voorzien van Nederlandse ondertiteling. De hoes noemt ook nog promotiemateriaal als extra, maar deze is niet aanwezig op de disc.

Birdman: All-Access (33 min)
Een making of van de film, die met inspirerende woorden van regisseur Iñárritu begint, woorden die hij sprak tegen de cast en crew voor aanvang van het filmen. Voor de rest zijn het voornamelijk cast en crew die hun gedachten uitspreken over dit project.

Een gesprek met Michael Keaton en Alejandro G. Iñárritu (14 min)
Keaton en Iñárritu praten samen over het 'zijn', het leven, wie je bent en hoe je bent. Je denkt gelukkig te zijn, maar bent het niet. Daarna gaat het meer over de film zelf, hoe ze samen werkte en hoe Keaton uiteindelijk doorkreeg hoe Iñárritu de film precies wilde maken. Ondertussen zijn veel beelden van de set te zien.

Een overzicht van foto's die cameraman Emmanuel 'Chivo' Lubezki maakte op de set van Birdman.

Acteur Riggan Thomas had grote successen als superheld Birdman, maar probeert op Broadway een toneelstuk op de planken te brengen. Zijn verleden als superheld blijft hem echter achtervolgen. Ook de nieuwe hoofdrolspeler probeert het stuk steeds meer naar zijn hand te zetten. De Oscarwinnende film Birdman is bijzonder, zowel qua verhaal als qua uitvoering (camerawerk). De sterke rol van Michael Keaton maakt ook diepe indruk. De Blu-ray Disc-uitgave heeft uitstekend beeld en geluid. Helaas zijn de extra's vrij beperkt.