Most Violent Year, A

18-06-2015

6.8

Most Violent Year, A (Blu-ray)

Abel (Oscar Isaac) en Anna (Jessica Chastain) Morales hebben een oliedistributiebedrijf in New York en willen een leegstaande opslagplaats kopen om uit te bereiden. De deal is rond als hij binnen dertig dagen 1,5 miljoen dollar betaalt. In het New York van 1981 viert de misdaad hoogtij en ook Abel en Anna hebben daar last van. Regelmatig worden hun tankwagens beroofd en de chauffeurs mishandeld. Het kost ze handen vol geld. Ze vermoeden dat een concurrent hier achter zit, maar ze kunnen er niet de vinger op leggen. Ze schakelen de Officier van Justitie (David Oyelowo) in, maar die zit midden in een onderzoek naar verdachte handelspraktijken in de oliewereld. Ook het bedrijf van Abel en Anna wordt onder de loep genomen, maar Abel is ervan overtuigd dat hij altijd het rechte pad heeft bewandeld. Deze affaires zorgen er wel voor dat het steeds moeilijker wordt om de 1,5 miljoen dollar voor de overname te bemachtigen. Blijft Abel op het rechte pad of kan hij de drang niet weerstaan om op een andere manier aan zijn geld te komen?

J.C. Chandor is een talentvol Amerikaans regisseur die in 2011 debuteerde met Margin Call, dat hem direct een Oscarnominatie voor zijn scenario opleverde, maar zijn film All is Lost met Robert Redford kreeg wereldwijd meer aandacht. Met A Most Violent Year maakte hij zijn derde grote speelfilm en ook ditmaal heeft hij zelf het scenario geschreven. De film vertelt het verhaal van een familie dat hun bedrijf wil laten groeien, maar de tijd zit hen tegen. Het is een tijd waarin de misdaad welig tiert en het is vreselijk moeilijk om daar tegenin te gaan. Abel Morales, wiens tankwagens regelmatig worden beroofd, wil niet meegaan met al het geweld, maar het wordt hem erg moeilijk gemaakt zijn zaken op een normale manier te laten blijven uitvoeren. Het siert Abel, maar je vermoed als kijker toch dat er een omslagpunt moet komen voor Abel. Het kan toch niet eindeloos zo doorgaan? De titel is behoorlijk misleidend. Je verwacht een hoop geweld en agressie. Maar eigenlijk is dat in de film slechts heel beperkt aanwezig. Abel en zijn vrouw willen het geweld juist zoveel mogelijk vermijden. Wapens zijn uit den boze, vindt Abel. De titel slaat meer op het algemene geweld waar een stad als New York in het begin van de jaren 80 mee te maken heeft. Om dat beeld te versterken zijn er regelmatig korte radiofragmenten te horen waarin de geweldexcessen in de stad aan de orde komen. De film heeft een beetje de sfeer van een gangsterfilm, maar is het niet. Door de donkere uitstraling en spanningsboog tussen Abel en Anna heeft de film ook de sfeer van de film noir-stijl, maar ook hier komt dat niet geheel uit de verf. Het lijkt alsof Chandor een beetje zoekende is naar een stijl, terwijl hijzelf toch aangeeft precies te weten wat hij wil vertellen. Het maakt de film ook niet slechter, zeker niet, maar het maakt het lastiger om een direct publiek aan te spreken. Het sterke acteren van Oscar Isaac (Inside Llewyn Davis) als Abel en Jessica Chastain (Zero Dark Thirty, The Disappearance of Eleanor Rigby) als zijn vrouw Anna trekken de film naar een hoger plan. De chemie tussen de twee is groot en de onderliggende spanning tussen hen, die steeds groter wordt, is sterk voelbaar en geloofwaardig in beeld gebracht. Eigenlijk vindt Anna haar man maar een slapjanus, omdat hij zijn gezin niet lijkt te willen beschermen. Terwijl Abel juist bescherming afdwingt door niet mee te gaan in de wereld van het geweld.
A Most Violent Year is misschien geen briljante film en het einde van de film is een beetje moralistisch. Maar dit is wel een film die na afloop nog in je hoofd blijft rondspoken, daar moet je J.C. Chandor de credits voor geven.

Genre: Drama, Misdaad
Speelduur: 126 min
Beeldverhouding: 2.39:1 niet anamorf
Uitgever: Lumière Home Entertainment
EAN: 5425019009199

• Behind the Violence
  • A Conversation with Jessica Chastain and Oscar Isaac

A Most Violent Year heeft een HD-1080/24p-transfer in 2.39:1 beeldformaat. De film staat op een 50GB dubbellaags disc, waarvan ongeveer 44 GB is beschreven. Voor de codering is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC codec. Hoewel de film digitaal is opgenomen heeft de film toch duidelijk een jaren ’80 uitstraling. Dat zit ‘m niet alleen in de aankleding, maar ook in het camerawerk. Men heeft kleurfilters gebruikt om een oudere sfeer te creëren. Daardoor krijgt alles een lichtgele/bruine tint. Ook in de kleding is daar rekening mee gehouden. De film speelt zich volledig in de winter af, maar de daar standaard bijhorende blauwe tint is hier nagenoeg afwezig. Door de behandeling die het beeld hier gekregen heeft oogt het wat groezelig en is het schaduwdetail behoorlijk laag. En omdat de belichting soms erg minimaal is wordt het heel moeilijk om zaken duidelijk van elkaar te onderscheiden. Personages in het donker zie je nauwelijks of niet staan. Je weet dat ze er zijn, maar je ziet ze niet. Het lijkt wel of ze de sfeer van een film noir willen creëren, maar het verhaal vraagt daar niet altijd om. Op momenten is er duidelijk posterisatie zichtbaar in egale vlakken (zie screenshot 2). Positief zijn de scherpte en de mooie zwartwaardes van deze beeldtransfer. Het beeld is sfeervol, maar het is aan te bevelen om de film in een donkere ruimte te bekijken. Met teveel invallend licht worden er te veel elementen onduidelijk.

Voor het geluid van A Most Violent Year zijn er twee DTS-HD Master Audio 5.1-tracks aanwezig, een in de oorspronkelijk Engelse taal en een Frans nagesynchroniseerde track. Het geluidsbeeld is er een van verstilling en eenvoud. De noodzakelijke geluiden staan op de voorgrond, de minder belangrijke geluiden zijn naar de achtergrond verdreven. Daardoor komt het meeste geluid uit de frontspeakers, waarbij het centerkanaal met dialogen voorop staat. Slecht incidenteel wordt er qua dialoog uitgeweken naar de frontspeakers. In buitenscènes worden mooie en sfeervolle omgevingsgeluiden gebruikt, maar ze staan wel wat zachter in de geluidsmix dan gebruikelijk. De muziek is onopvallend aanwezig en staat, behalve bij de begin- en eindtitels, nooit op de voorgrond.

De Blu-ray Disc heeft een aantal extra’s, welke in HD-resolutie zijn, maar geen Nederlandse ondertiteling hebben.

Regisseur J.C. Chandor en producenten Anna Gerb en Neal Dodson spreken het commentaar in, waarbij Chandor het meest aan het woord is. Het is een informatieve commentaartrack, waarbij voldoende achtergrondinformatie aan bod komt, maar ook de anekdote wordt niet geschuwd. Chandor praat soms met veel ‘euh’, maar toch is het prettig om naar te luisteren, juist omdat er zoveel aan bod komt.

A Conversation with Jessica Chastain and Oscar Isaac (13 min)
Jessica Chastain en Oscar Isaac interviewen elkaar over hun carrières. Het gesprek bestaat uit drie delen: The Early Years, over hoe ze geïnspireerd zijn geraakt om te gaan acteren, A Shared Foundation, over de tijd dat ze op dezelfde acteursopleiding (Julliard) zaten en Mastering the Craft over de tijd dat ze acteur zijn, naar castings gaan en zich voorbereiden op hun rollen.

Deleted Scenes (8 min)
Vijf scènes die de film niet gehaald hebben.

Behind the Violence (44 min)
Een vooral uit interviews en filmfragmenten bestaande documentaire van drie kwartier die dieper ingaat op het maken van de film. Van het samenwerken met elkaar, de inhoud van de film tot de historische context waarin de film zich afspeelt.

Abel en Anna Morales willen hun oliedistributiebedrijf uitbreiden. Doordat hun tankwagens regelmatig beroofd worden en ze zelf ook verdacht worden van frauduleuze praktijken krijgen ze de transactie financieel niet voor elkaar. A Most Violent Year is een sfeervolle, beetje trage film, die soms wat op twee gedachtes hinkt. Het is een kruising tussen een gangsterfilm en een film noir. Het is wel een boeiende sfeerzetting met goed acteerwerk. Beeld en geluid van deze Blu-ray Disc-uitgave zijn ruim voldoende en er is een redelijk pakket aan extra’s aanwezig.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Lumière Home Entertainment.