Jurassic World

Claudio Santulli
12-06-2015

7.8
Bioscoop

Jurassic World (Bioscoop)

Tweeëntwintig jaar na de dramatische gebeurtenissen op Isla Nublar is het eiland nu een immens dinosauruspretpark zoals John Hammond (de bedenker van het eerste park) het altijd voor ogen had. Na enkelen jaren van succes neemt het animo bij de bezoekers echter langzaam af. Dat de dinosaurus en de mens in hetzelfde tijdperk leven is namelijk al lang niet zo bijzonder meer. Om hier verandering in te brengen, en vooral na vriendelijk, doch dringend verzoek van de directie en aandeelhouders, bedenkt men telkens een nieuwe 'attractie' om het park nieuw leven in te blazen. Het kan niet anders dan dat dit steeds beter, groter en gruwelijker moet. Alles om het bezoekersniveau op peil te houden. De laatste DNA-gemuteerde aanwinst van Jurassic World is wellicht een stap te ver en het gaat uiteindelijk ook gruwelijk fout!

In 1993 zag de eerste Jurassic Park-film 'het daglicht' in de bioscoop. Het was zeker niet de eerste film met CGI, maar wel de meest memorabele. Wie was er niet onder de indruk van de levensechte dinosaurussen op het grote doek? De film maakt tot op de dag van vandaag nog altijd indruk. Na wat minder gedenkwaardige vervolgen is daar nu, tweeëntwintig jaar later, het langverwachte nieuwe deel. Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: de impact die Jurassic Park had kan deze film natuurlijk nooit evenaren, maar Jurassic World komt in de buurt. Het voelt allemaal heel vertrouwd! De film heeft ook veel herkenningspunten uit de eerste film en legt continu connecties. Wat dat betreft is Jurassic World zeker geslaagd. De film wordt geregisseerd door Colin Trevorrow, die we kennen van de film Safety Not Garanteed. Bryce Dallas Howard (Hereafter) speelt Claire, de manager van het park en die taak vergt veel van haar. Chris Prat (Guardians of the Galaxy) is Owen, een ex-militair die zich bezig houdt met het trainen van Velociraptors. Het stel heeft een haat-liefdeverhouding, maar hebben elkaar nodig. Ze worden aangevuld door de bezoekende neefjes van Claire; Gray (Ty Simpkins) en Zach (Nick Robinson). Hoskins (Vincent D’Onofrio, Daredevil-Seizoen 1) is ook een ex-militair. Hij heeft echter heel andere plannen met de raptors. Dr. Henry Wu (Lee Wong) kennen we nog van Jurassic Park en is daarmee de enige acteur die terugkeert. Simon Masran (Irrfan Kahn, Slumdog Millionaire) is de begaande eigenaar van het park en, naast Prat, verzorgt Lowery (Jack Johnson) de komische noot. Het verhaal is niet erg diepgaand of verrassend, maar de acteerprestaties zijn allemaal redelijk in orde voor het niveau 'blockbuster'. Het belangrijkste in deze film zijn natuurlijk de dinosaurussen en het spektakel. En daar is geen tekort aan. De gevechten en actiescènes zijn imposant, de CGI is van een behoorlijk niveau, maar wordt ook niet geschuwd. Animatronics worden amper gebruikt. De climactische eindscène is echter een lust voor het oog en past perfect in de traditie van Jurassic Park. Het kunnen trainen van Velociraptors blijft een heikel punt, maar geloofwaardigheid is in de film sowieso ver te zoeken. De omgevingen van het eiland zijn zowel erg mooi in beeld gebracht als een feest van herkenning. Jurassic World weet het niveau van de eerste film dus enigszins te benaderen, maar daardoor zou je ook kunnen stellen dat veel ook letterlijk hetzelfde is. Het groepje mensen, de bezoekende neefjes die zoekraken in het park, dingen gaan weer fout om vervolgens te eindigen met een ‘happy end’ (niet voor iedereen uiteraard). Het is ook bijna meer een remake dan een vervolgfilm. Toch is dat snel vergeven, want de film weet met actie, spektakel, spanning en vooral veel indrukwekkende dinosaurussen meer dan prima te vermaken. Een snufje moderner met wellicht wel iets teveel CGI, maar een aanrader desalniettemin. Immers, de beste manier om Jurassic World te bekijken is namelijk in de bioscoop.

Medium: Bioscoop
Genre: Actie, Avontuur
Speelduur: 125 min