The Tribe

Jaap Stolze
12-06-2015

6.2

The Tribe (DVD)

We volgen in The Tribe (Plemya) een dove jongen die terechtkomt op een speciaal internaat voor dove jongeren. Al snel moet hij zich aansluiten bij een groep criminele jongeren die op het internaat de dienst uitmaken. Zodoende komt hij steeds meer terecht in een spiraal van geweld en onderdrukking. De vraag is of hij sterk genoeg is om onder deze groepsdruk vandaan te komen in een gesloten omgeving. Als hij dan verliefd wordt ziet hij zichzelf genoodzaakt om de regels van de groep te breken, met alle gevolgen van dien.

Laat ik eerst beginnen met een waarschuwing dat The Tribe (Plemya) absoluut niet geschikt is voor mensen met een tere ziel. Alles wordt getoond op een ruwe en realistische wijze zonder enige opsmuk. Ook vraagt de film veel geduld en interpretatievermogen van de kijker. De film start namelijk met de mededeling dat alle (dove) non-acteurs in gebarentaal spelen en dat de film geen ondertitels bevat en ook geen voice-over die bepaalde zaken verduidelijkt of uitlegt. Daar komt nog bij dat er geen filmmuziek aanwezig is om emoties te versterken of te duiden. De lange scènes die soms wel tien minuten duren en waarbij je van een afstand toekijkt zijn vaak in één take opgenomen. Je voelt je als kijker echt een voyeur in plaats van iemand die in het verhaal wordt meegenomen. Nadat de dove Sergey terechtkomt op een internaat voor dove jongeren, moet hij als nieuwkomer zich bewijzen bij een groep jongeren genaamd The Tribe. Deze groep houdt zich voornamelijk bezig met prostitutie, afpersing en diefstal. Om te overleven op het internaat moet hij wel meedoen met deze jeugdige criminelen, want hij krijgt geen enkele hulp van leraren of andere doven binnen het instituut. Sterker nog, enkele leraren doen ook gewoon mee met de criminele activiteiten van de jongeren. De problemen voor Sergey beginnen als hij echte gevoelens ontwikkelt voor één van de meiden die als prostituee werkt voor The Tribe. Hij probeert haar over te halen om te breken met de groep en voor een beter bestaan te durven kiezen. We hebben genoeg films waarin we iemand volgen die bezwijkt onder groepsdruk en hieruit probeert los te breken. Maar omdat je alles volgt via de gebarentaal van de dove jongeren en vaak moet gissen waarover een gesprek gaat is de filmervaring geheel anders. Als kijker moet je echt afgaan op de rauwe emoties van de dove jongeren en hun reacties proberen te interpreteren. Je hoort de jongeren alleen maar geluid maken tijdens geweld (pijn) en de seksscènes. Het geweld wordt schaamteloos getoond en komt hard aan. Er zit ook een abortusscène in de film die echt gruwelijk is om te bekijken en als een mokerslag bij je binnenkomt. Een zeer aparte ervaring deze film, waarbij je echt wordt meegenomen in de stilte en afstandelijkheid van de dovenwereld waarin menselijke zaken zoals groepsdruk, liefde en geweld rauw worden vertoond.

Speelduur: 125 min
  • Dolby Digital 5.1
  • Dolby Digital 2.0
Uitgever: Homescreen
EAN: 8717249483199

• Trailer The Tribe
  • Diverse Trailers

De film staat in een anamorfische beeldverhouding van 2.35:1 (geen 1.85:1 zoals op de hoes staat vermeld) op de DVD-uitgave van The Tribe. De kleuren in de film zijn voornamelijk grauw en donker, de meeste scènes spelen zich af binnen de muren van het internaat. De nachtscènes zijn erg donker, maar vrij van compressiefouten. De opnames van de acteurs zijn helder en scherp weergegeven. Een mooie en heldere beeldkwaliteit deze DVD-uitgave, waarbij de grauwe grijstinten mooi in beeld zijn gebracht.

Op de DVD-uitgave van The Tribe staan twee geluidssporen, namelijk een Dolby Digital 2.0 stereo-track en een Dolby Digital 5.1-track. De film bevat geen dialoog, het enige geluid wat de film heeft zijn de sporadische geluiden van de acteurs of soms wat omgevingsgeluid van auto's of trucks. Omdat de film zich in de dovenwereld afspeelt is er nauwelijks sprake van geluidseffecten of muziek. De voorkeur gaat uit naar de 5.1 track die het omgevingsgeluid goed weergeeft via de surroundkanalen.

Trailer The Tribe (2 min)
Heldere trailer waarin duidelijk wordt gemaakt om wat voor soort film het gaat.

Diverse Trailers Homescreen-releases

De film The Tribe vergt veel geduld en inlevingsvermogen van de kijker in de dovenwereld van jongeren. Het is een rauwe film die hard aankomt en geen geweld of sex schuwt. Maar als u een zeer aparte filmervaring wil meemaken waarbij geen dialoog of muziek wordt gebruikt, dan is The Tribe zeker een aanrader. Op zich is het verhaal over groepsdruk, criminaliteit en liefde niet origineel te noemen, maar omdat het zich afspeelt in de dovenwereld en de manier van filmen maakt van deze film een bijzonder project. Toch wil ik u nogmaals waarschuwen, het is een film die het geweld en de sex niet schuwt. Een aanrader en ook een film die zeker indruk achterlaat. De DVD-uitgave van The Tribe bevat een heldere beeldskwaliteit en een zeer sober geluid. Helaas bevat de DVD, behalve de trailer, ook geen extra's .