Theory of Everything, The

09-06-2015

7.5

Theory of Everything, The (Blu-ray)

Stephen Hawking (Eddie Redmayne) is een luie, maar ook briljante student. Hij lost bijna onmogelijke opgaven op, waar zijn professor Sciama (David Thewlis) diep van onder de indruk is. Na een workshop in Londen weet Stephen waar hij z'n eindscriptie over wil schrijven: Tijd. Zijn droom is om met één theorie het ontstaan van het heelal te verklaren. Op een feestje ontmoet hij Jane (Felicity Jones) en ze worden verliefd op elkaar. Stephen merkt echter dat hij fysiek regelmatig niet mee kan komen en na een pijnlijke val laat hij zich onderzoeken. Hij blijkt aan de ongeneeslijke ziekte ALS te lijden. Ze geven hem nog twee jaar. Stephen ontrekt zich aan alles en iedereen, maar Jane steunt hem volledig en niet veel later zijn ze getrouwd en het eerste kind dient zich aan. De conditie van Stephen gaat echter snel achteruit en lopen is nauwelijks nog mogelijk. Een rolstoel is onvermijdelijk, maar daar blijft het niet bij. Stephen wil blijven werken, maar de omstandigheden maken dat bijna onmogelijk. Toch publiceert hij z'n boek "A Brief History of Time" en dat wordt een groot succes. Dat kan van zijn privéleven niet meer gezegd worden.

Stephen Hawking is mogelijk de beroemdste wetenschapper ter wereld. Niet alleen vanwege zijn theorieën, maar nog meer door zijn verschijning. De man in een elektrische rolstoel die communiceert via een pratende computer. De inmiddels 72-jarige man lijdt al meer dan vijftig jaar aan de ongeneeslijke Motor Neuronziekte ALS. Men gaf hem na de diagnose in eerste instantie nog twee jaar. Maar Hawking is sterk en weet zijn onvermijdelijke overlijden steeds uit te stellen. The Theory of Everything is de verfilming van het leven van Steven Hawking. Het is bijzonder dat er tijdens zijn leven al een film over hem gemaakt wordt. De aanleiding is het boek Travelling to Infinity: My Life With Stephen, dat zijn vrouw Jane Hawking heeft geschreven. Zij beschrijft in het boek hoe zij haar eigen ambities opzij zette om voor Stephen te zorgen. Ze kleedde hem aan, gaf hem te eten en vergezelde hem op zijn vele reizen. Ze cijferde zichzelf volledig weg, ondanks dat ze zelf bezig was met een studie aan de universiteit van Cambridge. The Theory of Everything gaat voornamelijk over het leven van Stephen Hawking in de privésfeer. Natuurlijk komt zijn studietijd aan bod en ook zijn tijd als wetenschapper komt redelijk aan bod, maar de focus ligt op het privéleven van Stephen en Jane. Het eerste uur van de film is erg sterk. Hawking is een briljant student en krijgt de meest moeilijke vraagstukken opgelost. Ondertussen ontmoet hij Jane en ondanks zijn onhandigheid valt ze voor hem. Maar ook dient de ziekte zich aan die hun beider leven zal veranderen. Na het eerste uur zakt het tempo behoorlijk in en is de ontwikkeling in het verhaal een stuk minder. Dan wordt voornamelijk nog de machteloosheid van Hawking en de steun van Jane breed uitgemeten. Wat de film toch heel bijzonder maakt is het werkelijk voortreffelijke acteerwerk van beide hoofdpersonen Eddie Redmayne en Felicity Jones. Voornamelijk Eddie Redmayne weet op een prachtige manier de rol van Stephen Hawking te vertolken. Zijn maniertjes, bewegingen - of eigenlijk het ontbreken daarvan - of zijn spraak, het lijkt sprekend op die van Hawking. Jane Hawking is veel minder bekend, maar Felicity Jones weet haar op een bijzondere manier te personifiëren. De 'echte' Jane was diep onder de indruk van haar presentatie. Beide acteurs kregen voor hun rol een Oscarnominatie en Redmayne wist deze ook - terecht - te verzilveren. De film geeft een interessante kijk in het privéleven van Stephen Hawking en zijn vrouw en vooral de fraaie vertolkingen zorgen ervoor dat de film zeker het bekijken waard is. Het is alleen jammer dat je eigenlijk zo weinig te weten komt van wat Stephen Hawking nu eigenlijk betekend heeft voor de wetenschap.

Genre: Biografie, Drama
Speelduur: 123 min
Beeldverhouding: 2.35:1 niet anamorf
  • DTS 5.1 - Duits
  • DTS 5.1 - Frans
  • DTS 5.1 - Italiaans
  • DTS 5.1 - Spaans
Ondertiteling: Nederlands, Arabisch, Engels, Frans, En vele andere
EAN: 5053083036621

• Becoming Hawkings

The Theory of Everything heeft een HD-1080/24p-transfer in 2.35:1 beeldformaat. De film staat op een 50GB dubbellaags disc, die voor bijna 44GB is beschreven. Voor de codering is gebruik gemaakt van de MPEG4 AVC-videocodec. Wie de film in z'n geheel bekijkt zal het opvallende kleurenpalet zijn opgevallen. Veel scènes hebben hun eigen kleurschakeringen. Men gaat hierin soms wat ver, maar het geeft de diverse scènes wel een eigen karakter en sfeer. Binnen deze scènes zien de kleuren er helder en goed verzadigd uit. De gehele beeldtransfer heeft een degelijke kwaliteit met een uitstekende scherpte en ook contrast en detaillering zijn erg goed. Het zwartniveau is goed, maar had iets beter gekund. De digitale opnames geven geen ruimte voor beschadigingen en ook compressiefouten zijn niet aan de orde. Wat wel gezegd moet worden is dat het beschikbare recensie-exemplaar moeite heeft met opstarten en in het begin van de film een paar keer blijft haperen. We gaan er voor het gemak even vanuit dat het hier om een exemplarisch geval betreft en geen algemene fout in de disc.

De Blu-ray Disc-uitgave van The Theory of Everything heeft een aantal geluidstracks, waarvan er slechts één een lossless is. Dat is de Engelstalige DTS-HD Master Audio 5.1-track. Het is geen bombastische film en de geluidstrack is dan ook navenant. Het geluid moet het hebben van details en subtiliteit. En dat is uitstekend verzorgd. De momenten dat er flink uitgepakt wordt en ook het LFE-kanaal betrokken wordt zijn schaars. Het vuurwerk is wat dat betreft de meest aansprekende scène. De muziek is alom aanwezig, zonder ergens te overheersen. Van de surroundkanalen wordt goed gebruik gemaakt met omgevingsgeluiden en muziek. Een belangrijk punt is ook de verstaanbaarheid, met name van Stephen Hawking. Omdat hij door zijn ziekte nauwelijks meer kan spreken, maar meer slissen ligt de onverstaanbaarheid op de loer. Maar dat valt heel erg mee. Eddie Redmayne heeft de grens opgezocht, maar gaat er zelden overheen. Dialogen komen keurig uit het midden, ook de computerstem van Hawking in latere scènes.

De Blu-ray Disc heeft een vrij standaard menu, waarbij ook een optie voor de extra's aanwezig is. Alle extra's zijn in HD-resolutie en voorzien van Nederlandse ondertiteling, behalve het audiocommentaar.

Regisseur James Marsh geeft zijn commentaar bij deze film. In een rustig tempo geeft hij veel informatie over de opnames en zijn cast. Niet opzienbarend, maar bij vlagen wel informatief.

Becoming Hawkings (7 min)
Een kort item waarin in de eerste helft Eddie Redmayne en in de tweede helft Felicity Jones vertellen hoe ze zich voorbereid hebben op hun rollen. Ook regisseur James Marsh komt aan het woord.

Deleted Scenes (11 min)
Acht scènes die de film niet gehaald hebben. De meeste om voor de hand liggende redenen. De laatste scène met de koningin is erg grappig, maar in het optionele commentaar legt regisseur James Marsh uit waarom de scène toch is gesneuveld.

Stephen Hawking is een briljant student aan de universiteit van Cambridge. Maar langzaam krijgt zijn slopende ziekte hem in zijn greep. Jane blijft hem echter bijstaan, ook in zware tijden. Dat is niet makkelijk voor haar. The Theory of Everything is een boeiend portret over een beroemd wetenschapper, zijn ziekte en zijn vrouw. Het eerste uur is sterk, daarna zakt het tempo wat in. De Blu-ray Disc-uitgave heeft een prima beeld- en geluidskwaliteit. Ook zijn er een paar extra's aanwezig, maar de inhoud is redelijk beperkt.