Wolves

28-05-2015

4.5

Wolves (DVD)

Cayden Richards (Lucas Till) is een populaire jongen op school, heeft een mooie vriendin en is een ster in het plaatselijke football-team. Hij maakt zich echter zorgen over zijn nachtmerries, waarin hij diepe angsten heeft. Deze worden werkelijkheid als hij bij heftige emoties blijkt te veranderen in een wolf. Tijdens de eerste vrijpartij met zijn vriendin is het dan ook zover en het meisje schrikt zich wezenloos. Cayden kent z’n eigen krachten niet en als hij ’s ochtends wakker wordt blijken zijn eigen ouders te zijn vermoord. Het enige dat hij kan doen is vluchten. Hij trekt het land door en komt terecht in een café, waar hij Wild Joe (John Pyper-Ferguson) ontmoet. Die vertelt hem waar hij vandaan komt en wat er werkelijk met hem aan de hand is. Hij adviseert Clayden om naar z’n echte familie te gaan in het dorpje Lupine Ridge. Daar wordt hij echter weinig enthousiast ontvangen. Connor (Jason Momoa) deelt daar de lakens uit en hij duldt geen nieuwkomers. En zeker niet als Cayden goede vrienden blijkt te worden met Angelina (Merritt Patterson), de aanstaande bruid van Connor. Nu zijn de poppen pas echt aan het dansen.

Wolves is het lange speelfilm regiedebuut van scenarioschrijver David Hayter (X-Men, X2). Daarnaast is Hayter ook acteur en spreekt hij veel stemmen voor animatiefilms en videospellen in. Van alle markten thuis dus, deze van oorsprong Canadees, die al jaren in Amerika woont. De van oorsprong scenarioschrijver verstaat z´n vak, dat heeft hij met de X-Men-films bewezen, maar met Wolves laat hij toch een paar steekjes vallen. Het verhaal is op z’n zachts gezegd weinig geloofwaardig. Met weerwolven als thema krijg je dat al snel natuurlijk, maar het verhaal zit vol met plotgaten en iets teveel toevalligheden. Voor een lekkere horror-film is dat nog niet eens zo erg, maar Wolves hinkt teveel op twee gedachten. Aan de ene kant is het een coming of age-film, waarin Cayden zijn eigen zijn ontdekt, maar aan de andere kant probeert het een slasher-film te zijn, waarbij de agressieve wolven van Lupine Ridge graag eens een mens te grazen nemen en deze tijdens een gezellige barbecue opsmikkelen. Uiteindelijk is het verhaal van Cayden het meest interessant, maar heel goed uitgewerkt is het allemaal niet. De meeste acteurs hebben behoorlijk wat ervaring in grote projecten zoals X-Men, Game of Thrones en Watchmen, maar heel overtuigend wordt er niet geacteerd. De oorzaak ligt ook bij de matige en vooral te breed uitgesponnen dialogen. Daar kan niet iedereen even goed mee overweg en dan bedoelen we met name Lucas Till. Het meest overtuigend zijn nog Jason Momoa als de boosaardige Connor en Stephen McHattie als John, een van de weinig sympathieke inwoners van het stadje die het voor Cayden opneemt.
Visueel is de film best in orde. Vooral de sequentie waarin Cayden te horen krijgt over zijn afkomst is mooi gedaan en de transformatie naar het wolf zijn ziet er ook overtuigend uit, vooral die van Connor. De motorsequenties van Cayden gaan dan weer behoorlijk de mist in. Leuk geprobeerd, maar het ziet er te nep uit. Al met al maakt Wolves te weinig indruk om tot iets blijvends uit te groeien. Voor velen zal de film te gruwelijk zijn, maar voor de echte slasherliefhebbers is het allemaal weer veel te soft. Geen vlees noch vis dus eigenlijk.

Genre: Horror
Speelduur: 87 min
EAN: 8715664114506

Wolves wordt getoond in een 1.85:1 anamorf beeldformaat, wat overeenkomt met het originele beeldformaat (op IMDB staat abusievelijk 2.35:1 vermeld). De film staat op een enkellaags disc, wat bij deze lengte geen probleem hoeft te zijn. Er wordt veel met kleurfilters gewerkt, waardoor het beeld diverse tinten mee heeft gekregen. Dat werkt voor de nachtelijke buitenscènes goed, die zijn wat blauw getint en hebben een goed contrast en schaduwdetail. Veel binnenscènes hebben echter een geel/groenachtig filter, wat in deze beeldtransfer veel te sterk is doorgezet. Daardoor is alles oververzadigd en heeft de transfer moeite om het foutloos weer te geven. Op momenten komen lichte compressiefouten naar boven. De scherpte is redelijk goed, maar krijgt regelmatig een knauw door de oververzadigde kleuren. Deze beeldtransfer scoort nog net een voldoende, maar het houdt niet over.

Er staan twee geluidstracks op deze DVD-uitgave van Wolves en dat zijn een Engels- en Franstalige Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) track. Het geluid weet goed gebruik te maken van de beschikbare kanalen. Dialogen krijgen een mooie directionele werking, al naargelang het beeld daarom vraagt. De surroundkanalen worden daarbij niet geschuwd, want op een paar momenten is de dialoog ook in de achterste kanalen geplaatst. Het LFE-kanaal is incidenteel ook aanwezig, maar nooit nadrukkelijk. Het geluid mist namelijk wat dynamiek. Het is vrij vlak en tam. Er zijn een paar scènes die wat meer pit hadden mogen hebben. Maar voor de rest is het een prima geluidstrack die bijdraagt aan de sfeer van de film.

De DVD start met een aantal promotietrailers, waarna je op een statisch menu terechtkomt. Daar zijn alleen taalinstellingen te selecteren. Extra's heeft deze DVD-uitgave niet.

De tiener Cayden is populair, maar als hij in een wolf veranderd is en zijn ouders dood worden aangetroffen moet hij vluchten. Hij komt terecht in het wolvenstadje Lupine Ridge, maar zijn komst aldaar is niet gewenst. Wolves is een semi-horrorfilm van debuterend regisseur David Hayten. De film hinkt op twee gedachten, waardoor alles uiteindelijk tussen wal en schip belandt. Voor velen zullen er teveel gruwelijke scènes inzitten, terwijl het voor de slasherliefhebbers allemaal te soft is. De DVD-uitgave heeft een redelijke beeld- en geluidskwaliteit, maar het ontbeert extra’s.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Dutch FilmWorks.