Intruders

Laurens van der Molen
22-05-2015

7

Intruders (DVD)

Jack Whalen (John Simm) is gelukkig getrouwd met zijn vrouw Amy (Mira Sorvino). De laatste tijd lijkt ze echter niet zichzelf. Ze luistert ineens naar jazz, is voor langere periodes weg en doet erg geheimzinnig. Wanneer Jack op onderzoek uitgaat, komt hij erachter dat ze een tweede leven leidt onder de naam Rose en lid is van een genootschap genaamd Qui Reverti. Deze mensen geloven in reïncarnatie en leven op deze manier meerdere levens. Madison (Millie Bobby Brown) is een meisje van negen jaar dat door de organisatie wordt gebruikt om een van hun oudste leden, Marcus, terug te laten komen. Dit gaat echter niet zoals gepland en Marcus gaat ervandoor om wraak te nemen op Rose, die hem in zijn vorige leven onrecht heeft aangedaan. Jack doet samen met zijn oud-klasgenoot Gary (Tory Kittles), met gevaar voor hun leven, onderzoek naar de organisatie en stuit hierbij op een aantal schokkende dingen. Kan hij zijn vrouw nog redden?

Intruders is een acht-delige serie van de BBC, gebaseerd op het gelijknamige boek van Michael Philip Marshall Smith. Het is een eerste seizoen, maar helaas is de serie gecanceled en zal er geen tweede seizoen verschijnen. Intruders komt wat langzaam op gang, maar is vanaf de derde aflevering erg spannend. De kijker wordt door de ogen van Jack meegenomen in het geheime genootschap Qui Reverti en begrijpt langzaam maar zeker steeds beter hoe het terugkomen in een nieuw lichaam werkt. Hoewel het verhaal van Jack en zijn vrouw erg interessant is, blijkt Madison de show te stelen. Er wordt erg veel gevraagd van actrice Millie Bobby Brown en ze zet haar rol met glans neer. Het ene moment is ze een onschuldig negenjarig meisje en direct daarna een kindermoordenaar in het lichaam van een negenjarig meisje. Ze zorgt ervoor dat de kijker dit gelooft en meegaat in het verhaal. Naast actrice Millie Bobby Brown zet de rest van de cast ook zeer overtuigende rollen neer. Mira Sorvino speelt net als Brown twee personen en als kijker zie je aan al haar manieren of ze op dat moment Rose of Amy is. John Simm speelt de hoofdrol en spreekt vaak uit wat de kijker denkt. Hij gelooft in het begin nergens in, maar wordt steeds verder in de organisatie gezogen. Het concept van Intruders is erg interessant, maar helaas krijgt de serie niet genoeg tijd om het uiteen te zetten. Het eerste seizoen is voor het grootste gedeelte een afgesloten verhaal, maar een aantal vragen wordt helaas niet beantwoord. Het is duidelijk dat de makers hier dieper op in wilden gaan in een tweede seizoen, maar helaas waren de kijkcijfers dermate laag dat dit er niet gaat komen. In de promotie rondom de serie wordt nadrukkelijk gezegd dat de serie van de schrijver en uitvoerend producent van The X-Files is. De serie is inderdaad gemaakt door een schrijver en producent van The X-files, maar niet de bedenker Chris Carter. Het gaat om Glen Morgan, die slechts verantwoordelijk was voor veertien episodes. Er wordt hier duidelijk een poging gedaan om fans van The X-files aan te spreken. Erg begrijpelijk, want het verhaal van Intruders had zo deel uit kunnen maken van het X-files universum. Maar dit is wellicht niet de beste manier. Liefhebbers van donkere, mysterieuze series als The X-files en The Following zullen zich zeker met Intruders vermaken. Hou er echter wel rekening mee dat de serie is gecanceld en je dus wel met een aantal vragen achter zal blijven.

Genre: Thriller, TV
Speelduur: 360 min
Verpakking: Digipack in slipcase
Uitgever: Just Entertainment
EAN: 8717344756679

Het beeld van de DVD-uitgave van Intruders wordt weergegeven met een beeldverhouding van 1.78:1 en is in het oorspronkelijke beeldformaat anamorf op de DVD gezet. De kwaliteit is prima. Intruders is een erg donkere serie. Veel scènes spelen zich ‘s avonds af of in donkere ruimtes. Het zwartniveau is uitstekend, waardoor al deze scènes goed te volgen zijn. De scènes die zich overdag afspelen zijn ook uitstekend in beeld gebracht. De kleuren zijn mooi vol en het contrast is prima. De makers maken gebruik van flashbacks. Deze scènes zijn bewust wat onscherp gemaakt, waardoor de kijker weet dat het een flashback betreft. Dit werkt prima.  De DVD-uitgave van Intruders heeft optionele Nederlandse ondertiteling, die duidelijk in beeld is weergeven.

De DVD-uitgave van Intruders bevat een Dolby Digital 5.1 (448kb/s) Engels audiospoor. Dit is van een goede kwaliteit. De dialogen zijn duidelijk te verstaan vanuit de centerspeaker en waar nodig door de andere twee voorste speakers. Deze twee worden samen met de achterste twee ook gebruikt voor de omgevingsgeluiden. Deuren die dichtslaan, stadsgeluiden en het gelach van spelende kinderen, alles is perfect te horen. De dialogen zijn altijd goed te verstaan, ook wanneer er harde omgevingsgeluiden te horen zijn, zoals bijvoorbeeld in de bar van een hotel. De subwoofer wordt weinig gebruikt, voornamelijk in scènes waar muziek te horen is op de achtergrond. De soundtrack is instrumentaal en past goed bij de sfeer van de serie.

De DVD-uitgave van Intruders bevat geen extra’s. Vanuit een statisch menu kan worden gekozen om een specifieke episode of alles af te spelen. De serie is verdeeld over twee DVD’s, op beide DVD’s staan vier episodes.

Jack Whalen kent de laatste weken zijn vrouw Amy niet meer terug. Wanneer hij op onderzoek uitgaat, blijkt het dat ze twee levens leidt. In haar tweede leven heet ze Rose en is ze lid van een organisatie genaamd Qui Reverti. Deze organisatie gelooft in reïncarnatie en de leden leven op deze manier meerdere levens. Met gevaar voor eigen leven infiltreert hij in de organisatie, in de hoop zijn vrouw nog te redden.  Het eerste seizoen van Intruders komt wat langzaam op gang, maar is vanaf de derde episode erg spannend. De acteerprestaties zijn uitstekend en het verhaal is voor het grootste gedeelte afgerond. Toch blijf je als kijker aan het einde wel met een aantal vragen zitten, het is duidelijk dat de makers deze graag in een tweede seizoen wilden beantwoorden. Helaas is de serie gecanceld en zal een tweede seizoen er niet komen. De serie heeft een nette DVD-uitgave gekregen. Het beeld en geluid zijn uitstekend. De DVD bevat geen extra’s. Intruders is een aanrader voor liefhebbers van The X-files, hou er echter wel rekening mee dat je met een aantal vragen achter zal blijven.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Just Entertainment.