Love, Rosie

21-05-2015

6.5

Love, Rosie (Blu-ray)

Rosie Dunne (Lily Collins) en Alex Stewart (Sam Claflin) zijn praktisch sinds jongs af aan onafscheidelijk. Als vrienden, hoewel een dronken moment op Rosie's achttiende verjaardag anders suggereert. Alex begint een nieuw (liefdes)leven in Amerika, waar hij gaat studeren. Rosie blijft onverwacht achter, van hem gescheiden door een oceaan. Ze blijven contact houden, maar sporadisch. Op belangrijke momenten in hun leven lijken hun paden echter steeds weer te kruisen. Ook al lijkt het door omstandigheden nooit te mogen zijn, is het steeds de vraag of het niet het beste is om samen door te wandelen.

Love, Rosie is de boekverfilming van het door Cecelia Ahern geschreven Where Rainbows End (in het Nederlands Voor Altijd). Het is een fris ogende, toegankelijke film gemaakt die vooral jonge vrouwen zal aanspreken. precies waar Love, Rosie ook voor bedoelt is. Een blik op de Blu-Ray-hoes en de meeste kijkers kunnen het verhaal wel raden. Een serie clichés met de liefde tussen Rosie en Alex als rode draad. In het eerste gedeelte worden kijkers erg bij de hand genomen, wat later gelukkig een stuk minder is. Gedurende de gehele film zit het tempo er goed in, waardoor het nooit gaat vervelen. Helaas gebeurt er iets te veel in een te korte tijd, waardoor sommige dingen erg kort door de bocht worden besproken, waaronder enkele vrij serieuze onderwerpen. Dit stoort, zeker als ook niet altijd duidelijk is waar en wanneer iets plaatsvindt. Een film als Easy A weet wel op een geslaagde manier een licht gewaagde, frisse en intelligente 'romcom' voor tieners neer te zetten. In Love, Rosie zit zeker die potentie, maar komt dit zelden naar voren en is dit misschien ook nooit het doel geweest. Simpel vermaak, niets meer niets minder.
Dit is Lilly Collins' film. Zij krijgt de meeste ruimte om haar acteertalent te tonen en doet dit vrij goed. Sommige handelingen zijn ongeloofwaardig/worden niet uitgelegd waardoor ze wat onnadenkend overkomt, maar al met al doet ze het meer dan prima. Haar chemie met Sam Claflin is een genot om naar te kijken. Claflin doet het prima in elke scène waar hij alleen in zit, maar helaas krijgt hij veel minder om mee te werken.  Elk ander personage is een eendimenisionale voetnoot, wat sommigen zal ergeren, maar voor Love, Rosie werkt als je als kijker in je hoofd houdt dat de film vanuit haar oogpunt is. Alsnog was iets minder personages en iets meer inhoud voor de echt belangrijke personen verhaaltechnisch gezien toch beter geweest.  Een groot probleem van de film is dat alle acteurs op geen enkele manier ouder lijken te worden, terwijl het verhaal meer dan twaalf jaar beslaat. Dit doet inbreuk op de integriteit van de film, omdat alles op den duur erg ongeloofwaardig overkomt. Een andere grote klacht is dat alles elkaar heel snel opvolgt, zonder enige/duidelijke uitleg waarom iets gebeurd is of waarom een personage een bepaalde keuze heeft gemaakt. Keuzes, handelingen en gebeurtenissen hebben vaak geen enkele consequentie, wat in sommige gevallen niet alleen erg ongeloofwaardig is, maar ook oprecht stoort als het over belangrijke dingen gaat. Een verhaal waarin twee mensen opgroeien, maar geen enkele groei doorgaan.

Rosie  Love, Rosie is simpel vermaak waar niet te veel over moet worden nagedacht wil men zich niet doodergeren aan de gemakzucht van sommige dingen. Prima voor een melige meidenavond, maar meer ook niet.

Genre: Komedie, Romantiek
Speelduur: 103 min
Beeldverhouding: 1.78:1 niet anamorf
Uitgever: Entertainment One
EAN: 8713045242749

Op deze Blu-Ray-uitgave kent Love, Rosie een HD-1080/24p-transfer in een 1.78:1 beeldformaat. Voor de codering is gebruik gemaakt van de VC1 videocodec. De film staat op een 25GB enkellaags disc, die voor iets meer dan de helft is beschreven. Love, Rosie oogt zeer fris, passend bij de frisse spontane sfeer van de film zelf. De kleuren spatten van het scherm en zijn dan ook diep verzadigd. Het contrast is hoog, wat zorgt voor een prima zwartwaarde. Gedurende de hele film wordt er vaak gespeeld met licht wat enkele mooie beelden oplevert. Dit lijkt vooral in de emotionele scènes te gebeuren, het camerawerk is in deze situaties ook iets intiemer. Soms lijkt een scène wel iets te donker. Op een paar momenten in de film wordt er gebruik gemaakt van simpele animatie om tekstberichten te tonen. Deze steekt mooi af tegen de gefilmde beelden en is dan ook een klein pluspunt. Alles oogt heel scherp, met veel detail, ook in de schaduwen. Af en toe is er wat ruis te bespeuren, maar geen verdere artefacten. Kortom, weinig te klagen.

Love, Rosie kent op deze Blu-Ray-disc alleen een Engelstalig DTS-HD Master 5.1-audiospoor. De stemmen zijn in het algemeen helder via het middenkanaal te horen, inclusief een sporadische voice-over van Lily Collins. Helaas mist af en toe de balans tussen het gesproken woord, waardoor het soms moeilijk te verstaan is wat iedereen zegt als er ook muziek wordt gespeeld.  De geluidseffecten zijn vrij gelaagd, wat positief bijdraagt aan de sfeer van de film. Er zijn ook geregeld omgevingsgeluiden te horen via de surroundkanalen, zij het niet al te gelaagd. Love, Rosie maakt regelmatig gebruik van populaire muziek, varierend van Gilbert O'Sullivan tot Lily Allen. Sommige nummers zijn wel erg cliché, maar het werkt prima voor de film. De speciaal voor Love, Rosie door Ralf Wengenmay gecomponeerde instrumentale muziek zorgt voor een fijne afwisseling. Al met al een redelijke geluidskwaliteit.

Zodra je de disc van Love, Rosie in je Blu-Ray-speler stopt, begint de film gelijk te spelen na enkele promotietrailers. Er zijn geen menu of extra's aanwezig.

Beste vrienden Rosie en Alex zijn onafscheidelijk. Wanneer hun levens zich dan toch van elkaar scheiden, blijft deze band. Op de momenten dat ze elkaar daarna vraagt minstens één van hen zich af of ze toch niet samen door moeten gaan. Maar de daad bij het woord voegen blijkt lastig. Love, Rosie is een romantische komedie geënt op puberende meiden, niets meer niets minder. Het is een samenraapsel clichés, bijeen gehouden door de chemie en acteerkwaliteit van de hoofdrolspelers. Naast Lily Collins heeft geen enkele acteur de ruimte om zijn/haar potentie te tonen, wat erg jammer is. De beeldkwaliteit van Love, Rosie op deze Blu-Ray-uitgave is zonder echte klachten. Qua geluidskwaliteit zijn de stemmen soms niet goed te horen, wat toch wel kwalijk te nemen is. Een compleet gebrek aan extra's of zelfs een menu is ook een gemis. Love, Rosie is prima voor een meidenavond als het niveau laag is.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Entertainment One.