Home Sweet Hell

Ferdi Akkulak
14-05-2015

6.2

Home Sweet Hell (DVD)

In de eerste instantie lijkt alls op rolletjes te lopen voor Don Champagne (Patrick Wilson): een succesvol familiebedrijf, een prachtig huis, twee welgemanierde kinderen en een perfecte vrouw. Totdat hij een passionele affaire begint met Dusty (Jordana Brewster), de nieuwe verkoopster in de meubelzaak. Don's geweldige leventje begint uit elkaar te vallen als Dusty met het nieuws komt dat ze zwanger is van hem. Dit biecht hij uit wanhoop op aan zijn prachtige, maar obsessieve vrouw Mona (Katherine Heigl). Maar Don realiseert zich al snel dat Mona voor niets terugdeinst, inclusief moord, om haar sprookjesleven in stand te houden. Zij komt met een heel eenvoudige oplossing: Don moet Dusty vermoorden.

Home Sweet Hell is geregisseerd door Anthony Burns, die in 2010 zijn regiedebuut maakte met de film Skateland. De cast wordt geleid door onder andere Katherine Heigl (Grey's Anatomy, Knocked Up), Patrick Wilson (Insidious, The Conjuring), Jordana Brewster (The Fast and the Furious, The Texas Chainsaw Massacre: The Beginning), Kevin McKidd (Trainspotting, Percy Jackson & the Olympians: The Lightning Thief) en Jim Belushi (According to Jim, The Ghost Writer). In Nederland wist Home Sweet Hell de bioscopen helaas niet te halen, maar gelukkig zijn de DVD en Blu-ray Disc-uitgave sinds kort in het schap te vinden. Home Sweet Hell is een vermakelijke, maar weinig originele film die het voor de kijker lastig maakt om te bepalen in welk genre het behoort: horror, thriller of toch komedie? De film zit vol met zwartgallige humor die bijna altijd op de lachspieren werken. Het verhaal is flinterdun, maar met de uitwerking is zeer soepel gehandeld. De acteerprestaties zijn over het algemeen goed te noemen, Katherine Heigl leeft zich duidelijk in met haar personage als obsessieve en gestoorde huisvrouw. Haar vertolking is dan ook een van de hoogtepunten in Home Sweet Hell. Het camerawerk van Anthony Burns is dik in orde. De film verveelt geen moment en is alweer over voor je het weet. Er bevinden zich genoeg komische en spannende momenten om de gemiddelde kijker te amuseren. Ook wordt de film op den duur aanzienlijk bloederig. Het uitgangspunt van Home Sweet Hell is alles behalve voorspelbaar. Er had op veel fronten wel iets meer uit het concept gehaald kunnen worden. Al met al is Home Sweet Hell een vlotte, maar vermakelijke film die vooral het bekijken waard is door Katherine Heigl's bijzondere vertolking als control freak en de briljante zwarte humor. Je kunt het veel beter, maar ook veel slechter treffen.

Genre: Drama, Komedie
Speelduur: 94 min
Verpakking: Eco-box Keepcase
  • Dolby Digital 2.0 - Turks
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, En vele andere
EAN: 8712609601183

• Verwijderde scènes
  • Suburban Butchery: Het maken van Home Sweet Hell

Home Sweet Hell wordt op deze DVD-uitgave gepresenteerd in het oorspronkelijke, anamorfe 2.35:1 beeldformaat. Het beeld ziet er oogstrelend uit en de heldere kleuren spatten van het scherm af. In sommige nachtscènes verliest het beeld haar scherpte en ontstaat er vreemd ogend schaduwdetail, maar dit komt beperkt voor. Dit stoort niet tijdens het kijken, maar is wel opvallend. Er is weinig tot geen sprake van compressiefouten. Home Sweet Hell heeft een ruimschoots goede beeldkwaliteit meegekregen op deze DVD-uitgave. De Nederlandse ondertiteling is duidelijk te lezen en netjes onderin het beeld geplaatst.

De DVD-uitgave van Home Sweet Hell bevat onder andere een Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) Engelstalig audiospoor. Het geluid op deze DVD-uitgave is van uitstekende kwaliteit. Dialogen zijn altijd goed te horen en komen netjes vanuit de centerspeaker. De sfeervolle filmmuziek klinkt heel mooi vanuit de frontspeakers. Het is jammer dat er weinig gebruik van de surroundkanalen wordt gemaakt. Home Sweet Hell heeft een zeer goede geluidskwaliteit meegekregen op deze DVD-uitgave.

Bij het opstarten van de DVD van Home Sweet Hell krijgen we een aantal promotietrailers te zien. Vervolgens komen we in een statisch menu met achtergrondmuziek terecht. Hierin zijn een tweetal aan extra's te vinden. De extra's op de DVD-uitgave van Home Sweet Hell komen overeen met die van buitenlandse uitgaves, maar op de achterkant van deze DVD staat dat er op de Blu-ray Disc-versie meer extra's te vinden zijn. Alle ondergenoemde extra's zijn Nederlands ondertiteld.

Verwijderde scènes (7 min.)
Een tweetal aan verlengde scènes die om een duidelijke reden niet in de film te zien waren. De scènes kunnen los bekeken worden, maar kunnen ook achter elkaar afgespeeld worden. Op de Blu-ray Disc-uitgave staan er overigens meerdere verwijderde scènes.

Suburban Butchery: Het maken van Home Sweet Hell (10 min.)
Een korte, maar interessante blik achter de schermen bij het maken van Home Sweet Hell. We krijgen interviews met cast en crew te zien en punten als het verhaal en de karakters staan in het centraal. Dit geheel wordt afgewisseld met fragmenten uit de film. De enthousiasme bij de acteurs is duidelijk aanwezig en dat maakt deze extra zeker het bekijken waard.

Don Champagne leidt een mooi leven met zijn vrouw en kinderen en is tevens de eigenaar van een succesvol familiebedrijf. Dit dreigt allemaal uiteen te vallen als Don een verhouding heeft met de nieuwe verkoopster Dusty. Als hij dit aan zijn obsessieve vrouw Mona opbiecht, komt zij met een simpele oplossing: Don moet Dusty vermoorden. Home Sweet Hell is een hilarische zwarte komedie die het best ver schopt met een flinterdun verhaal. De acteerprestaties van de cast zijn goed in orde, met als hoogtepunt een geslaagde vertolking van Katherine Heigl. Uit het concept had toch veel meer uitgehaald kunnen worden. Home Sweet Hell is het kijken waard, al is het maar voor de bovengenoemde pluspunten. Het beeld en geluid op deze DVD-uitgave zijn uitstekend. Het kleine kwartier aan extra's is leuk om eens gezien te hebben, maar de Blu-ray Disc-uitgave biedt net wat meer extra's voor de geïnteresseerden.